Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sommerferien står for tur men i år har jeg veldig lite planer. Tenkte derfor å legge ut på en litt lengre tur (for meg å være) i fjellet.

Jeg jakter litt småvilt om høsten men ellers er jeg alt for lite i fjellet, blir mest til at jeg råtner i byen. Nå vil jeg ut!

Jeg trenger derfor deres hjelp, følgende har jeg sett for meg:

-Fire-fem overnattinger

-Mulighet for fisking

-Helst ikke mer enn fire-fem timers kjøring fra Oslo

Det var i grunn det jeg hadde av punkter nå.

Jeg ser for meg å bo alle nettene i telt, men hvis det skulle være noen DNT hytter eller lignende i nærheten er det ikke å forakte i tilfelle drittvær.

Tidspunktet for turen blir i starten-midten av juli. Jeg føler det begynner å haste litt med planleggingen hvis jeg skal få gjennomført dette i år.

Håper derfor dere kommer med mye tips om områder og eventuelt spesifikke ruter jeg kan prøve meg på.

På forhånd takk :D

Annonse
Skrevet

Siden du vil bo i telt, kan du dra på tur nesten overalt. I begynnelsen av juli kan det være mye snø i høytliggende deler. Så det kan lønne seg å ikke oppsøke de allerhøyeste områdene. Kanskje et av de fjellområdene langs sørkysten? Jeg har en gang sett en fin klekking da vi kjørte over Setesdalsheiene. I de områdene er det også hytter som backup løsning.

Det er bare å kjøpe seg kart over et av de områdene og planlegge derfra. Mitt tips er å ikke planlegge for nøye på forhånd. Ikke bestem deg over hvor stor distanse du skal avlegge hver dag. Ta det litt som det kommer. Og ikke prøv å gå lange DNT-hytteetapper når du bærer på telt og mye annen bagasje. Noen dager er 15 km nok, det er helt avhengig av terrenget og vekten i sekken.

Det eneste som kreves av planlegging er transport hvis du ikke vil gå en rundttur. Men til og med det pleier å ordne seg. Man kan f. eks. haike med Tyske bobiler.

Ikke kast bort tid på byen. Å drikke en øl på byen er ikke en opplevelse du vil huske lenge, mens en tur i fjellet har gode sjanser for å være det.

Skrevet

Takk for tips, bitene begynner å falle på plass rent utstyrsmessig. Ser ut til at jeg får med meg følge, en venninne som kanskje endrer litt på planene, men ut skal jeg.

Har noen erfaring med å gå innover Hardangervidda fra Haukeliseter? Jeg tenkte det kunne vært fint med en tur innover der og siste natta på Haukeliseter. Har ikke gått der om sommern :D

Skrevet

Kan kanskje være en del snø fra haukelisæter, men er det noenlunde bart så er det en fin tur. Det er jo ikke jotunheimen, men likevel det mest spektakulære terrenget på hardangervidda - og passe kupert der stien går. For en rundtur foreslår jeg Haukelisæter-Hellevassbu-Litlos-Middalsbu-Røldal-Buss tilbake til haukelisæter(20min). På strekningen Middalsbu-Røldal burde det være gode muligheter for haik med bobilturister som nevnt. Fiskemulighetene her er ikke stort mer enn middels bra, kanskje best rundt Litlos.

Skrevet

Takk for svar, hvis det er mye snø så frykter jeg at jeg må se meg om etter andre områder.

Er det mindre snø i Jotunheimen på denne tiden, noen bra utgangspunkter for en tur? :D

Takk for tolmodigheten med meg, har kontroll på alt utenom sted (samt været)

Skrevet

Jeg har gått fra Haukeliseter til Eidsfjord for mange år siden. Det var i slutten av juli. Det var min første fjelltur og det ble kjempefint. Kan anbefales. Vi hadde mange snøfelt, men det gikk an å gå på snøen med fjellsko. Hvis du går tidligere, kan det være litt i overkant mye snø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.