Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekkingstaver


knerten

Anbefalte innlegg

Står nå i startgropa for en sommersesong i fjellet både innenlands og utenlands. Flere høye topper står på planen. Har god erfaring med å bruke staver både for å lette belastning på lår/knær opp og ned, ved vading og på snø/is.

Nå må jeg skaffe meg nye trekkingstaver da de gamle er slitne og låsemekanismen siger (Komperdell-staver). Jeg har kikket på tredelte Black Diamond modeller med Flicklock på begge fester (BD Trail Poles) og med kombinert Flicklock og Binary-lock (BD Contour pole / Spire pole). Grepet på noen av stavene er tiltet 15 grader, noe som visstnok skal gi bedre komfort. Stavene har marginalt ulik vekt og ca 5 cm lengdeforskjell i sammenslått tilstand.

  • * Har hørt at Binary-lock går lettere i stykker en Flicklock .... stemmer det?
    * Er det merkbart bedre å gå med staver med 15-grader tiltet skaft?
    * Har du erfaring med BD- eller andre trekkingstaver og kan anbefale merke/modell eller varsle om eventuelt "styr unna"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg har brukt BD sine staver og klart å knekke minst 3 av dem. De er svakest nede. Jeg er ikke overvettes imponert over styrken, men låsen er veldig bra. Så noen som hadde Titanium staver, men er usikker på om det var BD, men uansett røk disse enda lettere av.

Jeg har ingen formening om tilting av skaftet. På en av mine BD staver forsvant forresten selve spissen slik at bare stangen sto igjen..

Etter å ha forsket mye - veid og vurdert forskjellige staver har jeg kommet til at McKinley sine staver er ok. De er også bare halve prisen av BD og vel så det.

Jeg har ikke klart å knekke dem enda, og de er de desidert letteste stavene jeg har veid til nå. Låsingen er noe herk egentlig, med sånn skru-lock (binary?) nederst, men det funker i grunnen OK selv om det ofte er plunder å få skrudd dem løs igjen, eller få festet.

Jeg bruker kun 3 delte staver - går ut i fra det er det du vil ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har klart å bøye Komperdell-stavene men ikke brekke dem :D Men nå er jeg ganske lett og det har kanskje betydning.

Jeg skal ha tredelte staver så jeg får pakket dem greit på fly og enkelt kan putte dem i eller på sekken.

Når det gjelder BD:

  • * Binary-lås er en "klikk-lås" slik at man bare trykker på en knapp (innkapslet i plast) og enkelt kan skyve nederste leddet inn i staven. Fiks løsning hvis man vil redusere lenden mens man transporterer stavene i hånda et stykke i og med at man slipper styret med å tilpasse lengden på nytt. Men lurer på om låsen er sterkt nok.
    * BD selger løse stavspisser ... forhåpentligvis ikke fordi mange mister dem men fordi de slites ut over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    * Binary-lås er en "klikk-lås" slik at man bare trykker på en knapp (innkapslet i plast) og enkelt kan skyve nederste leddet inn i staven. Fiks løsning hvis man vil redusere lenden mens man transporterer stavene i hånda et stykke i og med at man slipper styret med å tilpasse lengden på nytt. Men lurer på om låsen er sterkt nok.
    * BD selger løse stavspisser ... forhåpentligvis ikke fordi mange mister dem men fordi de slites ut over tid.

En av mine staver knakk i denne Binarylåsen. Det medførte at også selve staven overfor ble ødelagt - så det var ikke mulig å kjøpe bare nederste delen.. Jeg er stor og tung og misbruker stavene ved å legge mye vekt på dem i kupert nedoverbakke.. :D Etter som tiden går får man en klikkelyd i denne Binarylåsen. Det blir noe slark i den gjennomgående bolten og det kan da ryke.

Den låsetypen som McKinley bruker, og mange andre, er en skruetype der man låser på innsiden. Når dette blir tørt er det ofte umulig å få opp - osv.. men som nevnt ikke noe stort problem.

Tror de stavene til BD var ca 80 gram tyngre pr stav enn de McKinley stavene.. Ganske mye. Jeg opplevde aldri at låsingen på BD stavene gikk opp, men det har jeg opplevd på alle de som har skruelås...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.