Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min første turraport.

Turen startet eksakt kl 03.38. Det var på "barndomsfarmen" i nærheten av Fagernes. Med overaskende liten trafikk over både valdresflya og opp Bøverdalen gikk turen til krossbu unna i en fei. Så fort fellene og skiene var montert på beina startet turen oppover mot Leirbreen. Fikk mistanker om at sommeren var på god tur inn i den Norske fjellheimen når fønvinden sto imot og klokken viste såvidt 06.30. Vell oppe på selve breen ble skituppene rettet inn mot dagens første mål: Skeia. Tok av skiene rett før snøflanken jeg skulle gå til toppen og fant frem isøksen og stegjernene. Idet jeg var halvveis ute i snøområdet fikk jeg en følelse av at den snøen som lå der var mer lysten på å besøke alle snøkompisene sine nede på breen i stedet for å ligge oppe i skråningen her sammen med meg. Tempoet ble skrudd opp noen hakk og toppen ble nådd i løpet av noen minutter. Vell oppe forventet jeg å se flere små skapninger på tur opp entet leirbreen, Storebjørn eller Smørstabbreen. Jeg ble litt forfjamset da jeg fant ut at jeg faktisk var helt alene. Ikke ofte man er det i disse områdene... returen ned snøområdet ble gjort på en veldig effektiv måte uten å kaste bort unødvendig tid...

Vell tilbake ved skiene var det tid for en Ballerinakjeks og 5 min med studering av en folketom bre. Gikk så ryggen bort til dagens neste mål: Veslebjørn. Tok det litt med ro her siden dette ikke er stedet for å trå feil med randosko. Vell oppe på toppen ble det en brødskive med hjemmelaget spekepølse og eggerøre. Ingenting er som mors hjemmelagde på tur i fjellet!! :D På tur tilbake fra veslebjørnen så jeg dagens første medturister i området. de var nede på smørstabbreen. Etter retningen å dømme var dagens mål Storebjørn.
Da jeg var ferdig med enda en Ballerinakjeks (mye kos på denne turen :cool: ) klikket jeg forventnigsfult på plass helene på skiene og gledet meg til å få i alle fall et par bra svinger på tur ned bakken, så skuffelsen ble til å ta å føle på når århundrets største sugeføre var et faktum. Snakk om å sette på bremsen!! Fordelen var at for å komme bort til dagens siste mål, nemlig kniven var det bare å løsne hælen å tråkke i vei. Ikke noe behov for feller her nei!!

Kniven var en virkelig artig topp. Morsomt med innslag av en gryende bregleppe, bratt snøbakke spekket med innslag av is og stein samt en fin liten klatreutfordring på en så kort tur opp. Når utsikten mot den steile veggen på Stor Smørstabbtinden som vistnok skal være ganske grei å gå (??) er så flott føler man virkelig at man er både heldig og priviligert som har muligheten og annledningen til å oppleve så storslagen nattur i et så fantastisk land som vi tross alt bor i.
Vell nede på breen ble det inntatt mer av mors hjemmelagde før turen ned til krossbu startet. Fikk virkelig bekreftelse på at sommeren var her da breelven hadde bestemt seg for å prøve nye veier og var på ville veier oppå snøen. Morsomt å se når naturen kan forandre seg så totalt på noen timer.

Alt i alt en kjempefin tur som tok 6,5 timer med mye innslag av kos og fundering over utsikten. Jeg er glad jeg starte så tidlig så jeg unnslapp den verste varmen utover dagen!

post-3263-133474549172_thumb.jpg

post-3263-133474549182_thumb.jpg

post-3263-13347454919_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Takk for flott turrapport! Skal på bl.a Skeie neste helg, og det så jo riktig så fint ut der ennå. Var det greit å gå snøbakken opp mtp. is/nok snø?

Skrevet

Flotters, tar med isøks og stegjern. Håper bare på litt pudder og minusgrader om natta så det går an å sette noen svinger på veien ned :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.