Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Møkka lei alt som heter skolebøker trengte jeg en avkobling før siste eksamen til mandag. Det måtte bli en kjapp tur, valget falt på Bukkehøe og dens sekundærtopper.

Nå er det 3 uker siden sist jeg var i Jotunheimen og jammen skal jeg si tida går fort der oppe om dagen!

Sist var det vårtegn, nå er det sommertegn og våren er for alvor i gang.

Snøsmeltingen har tatt nye høyder og alt foregår i et høyt tempo.

Lemen freser, fluene buzzer, sola steker, vannet fosser og fuglene jakter stjert.

Ikke før i år har jeg sett et fjell som er så i live, herlig!

Jeg gikk fra Geitsætre kl 7, i håp om noe skare og gode muligheter til å krysse Søre Illåe med mest mulige marginer på min side.

Men som jeg hadde blitt påmint gjennom hele natta, var det plussgrader i fjellet, og en vinterpose er ikke lenger tingen :D

Så det var råtten snø og bar bakke som sto på menyen, heldigvis mye av det førstnevnte, mye mer enn jeg hadde drømt om.

Med unntak av elvekryssinga, som forresten gikk greit (litt høyere puls enn normalt når du hører det buldrer og fosser under bena dine), gikk jeg på bar bakke helt opp til over 2000m!

Trugene kom på siste biten opp til hovedtoppen, ellers ingen behov for dem, men kjekt å ha de med, brukte dem på vei ned også.

Nå var det bare å suge i seg all den friheten jeg klarte på en drøy halvtime, som var tiden jeg unnet meg der oppe.

Noen forsøk på selvportrett tok litt lenger tid enn normalt, ikke alltid like lett å rekke selvutløseren..

Når jeg da endelig klarte å stå oppreist på varden tidsnok ble hodet mitt kappet i to av kamera :lol:

Nyte utsikten, som forøvrig var meget tilfredstillende fra denne toppen, særlig mot Hellstugutinder og Hurrungane var det flott.

Synd det var veldig flatt og dårlig fotolys, men det får være grenser hvor kresen man skal være.

På vei ned igjen så jeg min andre hare for dagen, jammen kan de springe.

Jeg prøvde å ta bilde av sistnevnte, men i god fart nedover mistet jeg all kontroll når jeg tok opp kamera :D på rompa og full fart nedover i vårsløsjen.

Prøvde å styre meg kontrollert nedover, men skjønte at det ikke gikk særlig bra, jeg la inn en siste breisladd i håp om å bremse mest mulig før møtet med steinrøysa kom. Krasjlandet kontrollert i en større stein i bunn, fikk vridd opp klærna og fortsatte kursen videre nedover. :lol:

Vel, klokka 12 var jeg ved bilen igjen, da var det bare å kjøre 27mil hjem igjen, skrive rapport og... la deg lese den og jeg takker for interessen.

post-1657-133474549054_thumb.jpg

post-1657-133474549073_thumb.jpg

post-1657-133474549082_thumb.jpg

post-1657-133474549094_thumb.jpg

post-1657-133474549108_thumb.jpg

post-1657-133474549118_thumb.jpg

post-1657-133474549143_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Fikk krysset den ganske tidlig, men var åpen flere steder, så man må nok stadig lenger inn i dalen fremover.

Det er flere topper i Leirdalen man kan gå opp på barmark nå, lover bra for junimåned dette!

Det lille jeg så av Visdalen var også helt snøfritt.

Skrevet

Ja nå har smeltinga tatt fullstendig av, det kan jeg også skrive under på! Egentlig litt synd at toppene blir så svarte allerede, men men... Litt for disig også, men man kan ikke klage etter denne turhelga. Bukkehø er det lenge siden jeg har vært på, men den er en av mine store favoritter pga utsikten og veggen! Lykke til med siste eksamen da! :shock:

Skrevet
Det er flere topper i Leirdalen man kan gå opp på barmark nå, lover bra for junimåned dette!

Det lille jeg så av Visdalen var også helt snøfritt.

Ja, særlig toppene på østsiden av disse dalene blir gjerne greit tilgjengelige til fots i juni. Da kan man følge vestvendte rygger som ofte er temmelig avblåste. Generelt blir jo rygger tidlig snøfrie. Vi var på Trollstein-Rundhø 13. juni 1995 uten å gå noe særlig på snø, og Glittertind ble gått i slutten av juni et år fra Visdalen. Også den på barmark. Kun snø på toppkronen.

At du allerede nå kunne gå på Bukkehø til fots, var jo tidlig allikevel Mayhassen. Må ha smeltet vanvittig i fjellet om dagen, men så er det jo varmt også. Ser ut til å fortsette, og da er det som Mayhassen sier, gode muligheter for fotturer i juni.

Aketurer på bratte snøfonner har jeg respekt for. Særs de som ender i steinrøyser uten å bli slakere på slutten. En kompis akte et par meter i ei ur en gang, og det ga blåmerker jeg ikke har sett maken til. :wink:

Holdrt på å glemme et bilde av toppen selv, fortjener det syns jeg den veggen der!

Østveggen på Bukkehø er det klasse over! Er ikke mange stup som begynner så tvert og fortsetter like loddrett til bunnen, og samtidig er så glatt og slepen. Surrer man i tåke der oppe og trår litt for langt mot øst, er breen under det neste man treffer.

Gjest Fjellfinn
Skrevet

Lemen freser, fluene buzzer, sola steker, vannet fosser og fuglene jakter stjert.

.

Rosenrot og blåbærlyng, to kjære fjellplanter.

Skrevet

Og nå har det smeltet enda mer! (noe Odden Camping langs lågen er smertelig klar over :lol: )

Hadde du vært ute litt mer i vinter oyvindbr, hadde du ikke syns dette var "for tidlig" at snøen forsvant :D:)

Jeg og mine solbrente legger storkoser seg i gråstein for tida :D

Skrevet

Jeg er ikke tøff nok til midtvintersturer i storfjellet enda, ser rett og slett på det som noe stort og skremmende... Dagsturer i godvær har blitt vurdert, men de vokser ikke på trær. Har veldig lyst til å tørrtrene på å lage snøhuler både på Blefjell og i Vassfarfjella neste vinter, for man bør være sikker på hvordan man graver seg ned i tide når man feks ønsker å gå Lundadalen rundt. Trur det kan bli morsom trening jeg :)

Bart fjell er herlig det, komfortabelt å gå på, og det føles fantastisk å finne en lang, flat stein man kan ligge langstrakt og sole seg på!

Men svarte topper kan aldri måle seg med de med melisdryss eller mars/aprilsnødekke estetisk sett!

Har ingen problemer med å forstå at etter alt du har vært gjennom i vinter så er bart og solvarmt fjell en enorm lettelse og lykke, rett og slett en fantastisk følelse av å skumme fløten :D

Skrevet

Hehe, vinterfjellet er noe ganske annet ja, stort og skummelt ja, men også noe helt spesielt fint. Hvertfall når du slipper å grave snøhule. Det er også kjekt å ha utstyret testet først, i fjord vinter skulle jeg grave snøhule, da knakk spaden når jeg var halvferdig, lite kult!

Ellers er jeg heltent på sesongen videre, dette må bli bra ;) Sees i fjellet :wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.