Gå til innhold
  • Bli medlem

Finse - Seljord


Gangz

Anbefalte innlegg

Hei

Skal legge ut på tur igjen. Har begynt grovplanlegginga av en kombinert marsj/padletur fra Finse til Seljord.

Bruker DNT sine ruter fra Finse og ned til Mogen før jeg da starter padlinga av Møsvatn på langs. Den planlegginga går ganske greit siden DNT allerede har mange forskjellige ruteforslag på sin nettside.

Problemet mitt kommer når jeg har padla til sørenden av Møsvatn. Noen som har gått i området Rjukan/Rauland/Seljord før? Har lite/ingen peiling på hvordan jeg skal legge opp ruta der da jeg ikke er kjent. DNT hadde heller ingen ruteoversikter i det området.

Takker for respons!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Blir enten Skinnarbu ved Møsvatn eller lenger sør i området Storefjell/Gibøen/Skinnarland. Kommer an på hvilken av plassene som lønner seg og er best å komme seg videre sørover fra. Skinnarbu hadde jo vært praktisk ang. det å få seg en skikkelig natts søvn og en god middag på hotellet. Planlegger med telt hele turen ja.

Ønsker å ende opp i Seljord sentrum for så å booke meg inn noen netter på campingmotellet nede ved Seljordsvatnet.

Takk for svar!

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune,

Vi sier at du kommer til Skinnarbu med kajakken din og får en god natts søvn. Neste dag klarer du med en nokså lang dagsmarsj (dette er vel på sommeren?). Anbefaler at du kjøper deg kartet Seljord Nord (fåes bare kjøpt i Seljords butikker!). Fra Skinnarbu går du sti opp til vestsiden av Sandvatnet (1069), du følger stien på østsiden av Grasfjell (1206) nesten ved Grasfjellstaulen/sætri ved Sandsetvatn. Her går en sti rundt Sandsetvatn som du følger på østsiden av vannnet til Hellebui. Nå kan du forlate stien og peile mot Grotbu, og følge Grotvassdalen (idyllisk dal) sørover (gå på østsiden av Grotvatna) og du kommer snart innpå en sti.

Mellom Dalastaul og Lysthus går stien på en hylle på sørsiden av Krakksetåi, og det er først ved Lysthus stien blir virkelig god! Ved Lysthus vader du over elva og følger sti på nordsiden av elva til Venehaug. Her går det god sti ned langs Heiåi, og der veien fra Fossheim slutter (Sudstaulen kalles stedet) på kartet tar du en litt utydelig sti til Jønntjørn mot venstre. Herfra går det god sti forbi Hovet og Minnisjorddalen til bilveien ved Svartdal kapell. Nå følger du veien ned Svartdal noen kilometer ned til E134 ved Brekka. Like i nærheten er det bussholdeplass (Svartdal kryss) for Linje 301 (Notodden-Seljord: http://www.nettbuss.no/files/300_Busslinjer_i_Notodden_060206.pdf ), den stopper senest 20.51 der (bør være realistisk at du rekker den). Ellers kan du bestille taxi et stykke ned Flatdal, i kjedeligste fall gå bilveien :D .

Jeg vil anbefale å avslutte turen her. Det er krunglete å skulle ta seg over Skorve for eksempel til Seljord sentrum :)

Skal prøve å legge ved et kart av ruta mi, lurer du på noe må du absolutt spørre. Det er kjedelig å ta feil eller gå seg bort i tåke, så legg ruta inn på GPS om du har!

Ønsker du noen bilder fra området skal jeg gi det, jeg tenkte å legge ut en turrapport fra Bosnuten som er i området du skal vandre.

God tur! :D

post-3251-133474549006_thumb.jpg

post-3251-133474549012_thumb.jpg

post-3251-133474549016_thumb.jpg

post-3251-133474549022_thumb.jpg

post-3251-133474549026_thumb.jpg

post-3251-13347454903_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker nok en gang for veldig bra svar og god research. Er det da meningen at jeg skal gå fra Skinnarbu til Svartdal på en dag? Sånn grovt hvor mange timers marsj er det?

Da er det bare å komme igang med finplanlegginga. Har regna grovt til nå med etapper og dager. Største problemet nå blir å få pakningsvekten ned på et minimum i.o.m. at kajakken i seg selv veier 12,5 kg. + Jerven, telt, fiskeutstyr, klær, mat, m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at du klarer den marsjen mellom 6-9 timer, det kommer veldig an på, det er jo lett terreng! Du burde klare å nå bussen om du starter tidlig på morgenen (i 11.00-tida). Jeg gikk på ski fra Svartdalsheiene til Skinnarbu og hjem på ski, samme til Brattefjell (sommer) med retur på en 9 timer lang tur med gode pauser, bading i Grotvassåi etc. Det burde ikke være problemer med en lang dagsmarsj fra Skinnarbu til Svartdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Husk at bussen bare går mandag til fredag. Eller om du kommer søndag kveld til Svartdal og bussen ikke går, er det mulig å spasere til Nutheim hotell ( http://www.nutheim.no/ ), 1,5 km fra Svartdal kryss og overnatte (eller i telt i nærheten?). For så å ta bussen til Seljord sentrum neste dag klokken 13.05 (utenfor hotellet). Da kan du sove lenge :shock: Om du ikke vil sove fram til da, kan du jo ta en fottur uten stor sekk til den sagnomsuste Bindingsnuten (767). Har ikke gått den selv, men hørt mye om den :) Fra Norde Åsan gård går sti opp til topps, god utsikt utover Flatdal! Blitt mye malt av kunstnere. Spørr vertskapet på Nutheim om turen, tid etc. så man ikke bommer med busstiden :shock:

post-3251-133474549532_thumb.jpg

post-3251-133474549537_thumb.jpg

post-3251-133474549546_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei igjen

Beklager sent svar, har vært på sjøen i to uker. Glemte å takke for all hjelp me denne planleggingen. Satser på å legge ut på tur den andre uka i juli. Får se om jeg starter fra Finse eller Fagerheim.

En siste ting: Skal ha meg en skikkelig storsekk til maks. 2000,-

Noen som har tips? Fyr løs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.