Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva er den fineste sykkelturen i Norge ?


Torodd

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en liten Norges guide ute på http://www.toroddfuglesteg.com/cyclingnorway.html som jeg ser må oppdateres med min nye e-mail adresse etc etc.

Det/min latskap er dog ikke temaet her.

......Det er; hva mener dere er den;

a.) Fineste dagsturen i Norge

b.) Fineste 2-5 dagers/helge turen i Norge

c.) Fineste 1-2 ukers turen i Norge.

Vi snakker selvsagt om sykkel.

Nominer og diskuter.

Mine forslag...... ?

Av helgeturer, likte jeg godt Setermoen - Gryllefjord på Senja t/r. Av 4-5 dagers turer er Oslo/Drammen til Bergen via Hardangervidda spesiell. Av to ukers turer, er Trondheim - Bergen via Trollstigen spesiell bra og ikke minst minneverdig. Synd at tuneller har rasert Kristiandsund området for oss syklister. Men bra for resten av befolkningen at de tunellene er der.......... Fremskritt heter det.

Drammen - Kristiandsand - Setesdalen - Rjukan - Drammen er også en knallbra ukestur. Setesdalen er veldig flott.

Av dagsturer, synes jeg Hurumlandet er flott. Honningsvåg - Nordkapp t/r er selvsagt en ener. Det samme kan sies om Sognefjorden på langs, selv om Høyangertunellen ikke akkurat er fin. For selvpinere og fjellgeiter, er Åndalsnes - Geiranger en klar ener. Trollstigen og Ørnesvingene er stikkordene.

Atlanterhavsveien nytes best fra sykkelsetet.

Mulighetene er uendelige så snurr debatt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, Nordkapp ligger vel i nord.

Det er min oppfatning at den beste syklingen i Norge finner man mellom Nordkapp og Narvik. Grunnen er ikke altfor høye fjell og mye storslagen utsikt.

:):D

......men mine oppfatninger er ikke nødvendigvis fakta. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Min fineste sykkeltur starter i Tromsø. Èn av to valgbare veier over Kvaløya til Brensholmen. Ferge Brensholmen - Botnhamn (Senja) http://www.senjafergene.no/index.php . Yttersia ville og vakre Senja via Senjahopen til Gryllefjord. Ferge til Andenes. Vestsiden av Andøya forbi Bleik, og videre til Sortland. 3 overnattinger hittil.

Fra Sortland over til Eidsfjorden, og videre til Stokmarknes. Til Melbu med ferge til Fiskebøl. Over Raftsundbrua til Holandshamn. Båt til Svolvær, se http://www.177nordland.no/ruter/t/18-704.aspx

Nå kan man sykle vider ut Lofoten, men siden det er så mange bobiler der tar vi heller hurtigbåt til Bogøy se http://www.177nordland.no/ruter/r/23-755.aspx En runde rundt Engeløya burde holde, selv om det er fantastisk fint der. Videre nedover Steigen, evt med avstikkere til Holkestad eller Nordskot. Fra Nordfold (3 dager i uken) til Tårnvik. http://www.177nordland.no/ruter/t/18-553.aspx Langt stopp på Kjerringøy og ved de hvite strendene i området.

Etter 8-9 dager ankommer vi Bodø. Turen bør selvsagt forlenges, helst til Brønnøysund. Regner du to uker totalt, har du god tid.

Området jeg skriver om er det flotteste jeg vet om, men jeg har selvsagt ikke vært overalt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 4 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Fineste dagsturen på sykkel er for meg utvilsomt en tur i Ankerfjellene ved Halden. Anslår dette til å være 6 mil minst, gjennom skog med mange vann og rikt dyreliv. Kart er påkrevet for de som ikke er 100% lokalkjente. Normert tid er 8 timer i moderat turfart med 5-6 stopp. Bysykkel er ikke anbefalt, og man bør ikke være i dårlig form.

Turen starter ved Remnevannet ca 30 kjøretur fra Halden sentrum på Rikvei 21 gjennom Tistedal og ta deretter over på riksvei 106 ved Trolltjern.

Turen starter på grusvei innover i skogen etter en god stund passerer Nordre Boksjø og deretter Søndre boksjø. Man kommer "ut av skogen" ved Ør, innerst ved Ørsjøen. Deretter sykler man på gruset lavtrafikert bilvei noen kilometer og nedetst i den bratte bakken opp til Kula og Kuletjern tar man til høyre innover mot Store Erte, Sykler helt til veiens ende, fortsetter deretter på sti, kart er viktig, til man treffer en ny skogsvei, fortsetter mot venstre til man er ute på riksvei 21, som følges tilbake til Remnevannet.

Detter er kun en generell beskrivelse. Flott område hvor man kan velge andre alternativer og avstikkerere.

Noen år siden sist jeg var der, noen gårdstun, hytter, skilt og bommer må passeres, men alt i alt en fantastisk flott naturopplevelse på 95% utrafikert gruset god sykkelvei. :D

Mvh

Thoru :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg tror det blir feil å si at det finnes noe fineste sykkeltur, da hver enkelt sine preferanser for samme tur vil være forskjellige. Den fineste turen man har hatt er kanskje den man hadde sammen med en helt ny kjæreste selv om det var dårlig vær og midt i skauen.

Det er så mange fine plasser som er så forskjellige. Mange steder det er kjempefint men mange vil oppleve turen som ødelagt på grunn av biltrafikk, andre fordi det er for bratt og noen igjen fordi det er for lett. Det er selvfølgelig mange steder man kan sette på liste men å ha en kåring over hvilket sted som er finest blir i praksis meningsløst.

Men kan da foreslå noen plasser som er fine

Syklet rallarvegen selv nylig og må si det er en kjempefin tur.

Lofoten høres veldig spennende ut

Jostedalsbreen er kjempefin tur men slitsom. Får med blant annet Sognefjellet og gamlestrynefjellsveien, pluss veldig variert natur.

Kan jo være gøy for noen å sykle norge på langs og det må jo være den ultimate norgesturen.

Eller så kan jeg rett og slett anbefale å ta en tur inne på skauen/fjellet i nærheten av der man bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Vel, Nordkapp ligger vel i nord.

Det er min oppfatning at den beste syklingen i Norge finner man mellom Nordkapp og Narvik. Grunnen er ikke altfor høye fjell og mye storslagen utsikt.

:):D

......men mine oppfatninger er ikke nødvendigvis fakta. :shock:

Helt enig! Et meget flott sted å sykle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg har sykla mest i Midt-Norge. Det finnes flere fine turer der. Disse egner seg for helg ++. Om de kommer opp mot de beste i landet, veit jeg ikke.

1. Femunden rundt. Start og mål på Røros, inkl. båttur på Femunden. Ca. 18 mil på lite trafikerte og gode veier.

2. Grimsdalen. Start på Hjerkinn og mål på Dombås. Grimsdalen er en vakker seterdal med lite trafikk og god grusvei.

3. Atlantershavsveien og øyhopping på Mørekysten. Sjølve Atlanterhavsveien er veldig flott, men også veldig trafikert i høysesongen. Blant øyene er spesielt Ona verdt et besøk, sjøl om det ikke går an å sykle mer enn en kilometer eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.