Gå til innhold
  • Bli medlem

Solbergvarden & Lokkeråsen 28.05.2008

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tips fra Erling og oyvindbr i denne tråden i fjor høst, ble Lokkeråsen (607 moh) satt på timeplanen for dette årets skogstoppturer i nærområdet. Nå i disse dager, hvor jeg altså har pappaperm og reiser både hit og dit i Drammen- og Lierområdet for å gjøre noen små forsøk på å jekke opp formen, prioriterte jeg en tur til Lokkeråsen, sørligste 600-metring i Finnemarka.

Det begynner å bli varmt om dagen i lavlandet, og varmt skulle det bli på denne ”treningsturen” med minstejenta i bæremeis. Svetten silte i de verste motene, men så gikk jeg på litt i perioder også.

Vi kjørte til Bjørkedokk (150 moh), ovenfor Krokstadelva. Bæremeisen ble pakket full med drikke, litt mat, og bleieskift (i tilfelle noen ikke rakk å si ifra :roll: ). Ruta opp gikk først på grusvei i svinger, som senere gikk over til traktorvei, og ved Vadalstua (på ca 450 moh) var det kun blåmerket sti igjen. En fin og lettgått sti forøvrig.

Videre oppover tok vi en avstikker til Solbergvarden (531 moh). Mistenkte at utsikten ville være bra derfra, og det var den sannelig! Noen trær her og der, men mye svaberg innimellom, og gløtt av Drammen fikk man. Særlig mot sørvest, i retning Hokksund og Kongsberg var det nydelig utsikt. Dessverre blir det fort disig ved varmt vær, så med shorts og t-skjorte vær er prisen litt gråere blåner i det fjerne. Fra Bjørkedokk og til Solbergvarden brukte jeg forøvrig nøyaktig 1 time.

Lokkeråsen (607) lå nå ikke langt unna, og 25 min senere var denne flotte toppen langt sør i Finnemarka nådd. Noen trær hindret fri sikt, men noe ble da gjenkjent i det fjerne. Litt høydefølelse fikk jeg også der oppe. :cool: Veslejenta fikk mer påfyll av væske, og en banan gjorde seg. Hun koste seg med å studere maur og rote litt i det lille som var av jord. Herlig å være der oppe i godværet! :D

Returen gikk fort og radig samme vei som opp, bortsett fra at Solbergvarden ble droppet nå. Godt å få kjørt seg litt, men noe irriterende at en såpass kort tur skal gi gnagsårtendenser på ei tå. :( På tide å bytte ut de gamle lefsene av noen fjellsko, og/eller ta seg tid til å rette på sokkesømmer som ligger feil. :P

post-42-133474548014_thumb.jpg

post-42-13347454803_thumb.jpg

post-42-133474548042_thumb.jpg

post-42-133474548053_thumb.jpg

post-42-133474548068_thumb.jpg

post-42-13347454808_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Du har virkelig gått inn for å oppleve Finnemarka nå, Nils :) Lokkeråsen er en gromtopp det altså, og Jonsknuten blir en godt kjent med på toppene i Finnemarka :wink: Ser ut som det var morsomt for for vesla å kunne krabbe fritt omkring på en fjelltopp :D

Legger ut mine anbefalinger for bæremeisturer i nærområdet ditt:

*Fra Eiksætra (Skimtheia, Tverråsen og Måneskinnsheia).

*Trettekollen fra Solvang, fin med kombinert sykkel (i baksetet), spredt skog og fin utsikt før høyeste punkt.

*Storsteinsfjellet (fin, men du har vært på den).

*Glassåsen fra travbanen på Fjell.

*Dypningskollen

*Hovlandsfjellet

*Stikkvannskollen

*Sirikjerke

Skrevet

Det er i hele tatt veldig mye fint mellom Eiksetra, Tverråsen og Storsteinsfjell. Både om sommer og om vinter. Jeg ble kjent med området via Lierbygdas turorienterings poster for en 25 år siden. En stor takk til Arne Ask for det ! Hans poster rundt Tverråsen åpnet opp mine øyne på vid gap. Etter det, har mine foreldre "arvet" det terrenget fra meg da de er der ganske ofte.

Det er et flott semi-høyfjells område der.

Skrevet

Er det Jan Mayen det trenes mot?

Så ut som en fin tur det, en utsikt mot kjente hjemtrakter (nesten). Har slått meg litt i de bakkene borte i Kongsberg noen ganger hvertfall.

Du er jo ikke langt unna Vestfolds høyste da, kanskje en tur dit snart? Eller gir du f i alt som heter lister i all fremtid?

:?:

Skrevet
Du har virkelig gått inn for å oppleve Finnemarka nå, Nils :D

Ja, nå er det ”go Finnemarka”! :)

Har tid nå vet du, og det er jaggu på tide å få luftet seg litt i Finnemarka ettersom vi har bodd så nærme i 2-3 år nå.

Takker for dine bæremeisturtips ”500fjell”! :D Noe av det er allerede besøkt, men av det ukjente har jeg allerede tenkt litt på Sirikjerke. Den er jo brukbart høy med over 600 moh, og i nærheten. Er vel den som er høyest i marka sør for Drammen?

Dypningskollen, Hovlandsfjellet og Stikkvannskollen skal jeg sjekke nærmere ut.

Er det Jan Mayen det trenes mot?
:)

Så ut som en fin tur det, en utsikt mot kjente hjemtrakter (nesten). Har slått meg litt i de bakkene borte i Kongsberg noen ganger hvertfall.

Du er jo ikke langt unna Vestfolds høyste da, kanskje en tur dit snart? Eller gir du f i alt som heter lister i all fremtid?

Siden det er i nærheten av dine hjemtrakter Mayhassen, er du vel godt kjent på høydene deromkring? Eller var det kanskje før du ”kom ut av skapet” og ble en toppsamler? :)

Vestfolds høyeste har jeg også fått opp på ønskelista nå ja, etter tips fra ”panda”. Sjekket kartet på den, og det så jo ikke ut til å være særlig lange biten å gå. Ikke langt å kjøre heller. :P Har faktisk vurdert å rekke den i løpet av neste uke, men ”time will show”. Tenker litt på Myrehogget også.

Når det gjelder lister Mayhassen, gir jeg ihvertfall langt mer f i de nå for tiden. Nå blar jeg bare opp kartene og plukker ut topper/turer som ser fine ut, og/eller prioriterer de jeg har blitt tipset om. Utrolig deilig å bare gå på topper man ser på kartet, uavhengig av om de ligger på en definert liste. Om jeg blir tilnærmet listeuavhengig for all fremtid gjenstår å se. :?:

Skrevet

Ja Sirikjerke gikk vi en vinter på den "lange ruta" fra Mjøndalen IF sin klubbhytte. Men den kan fint nås fra stier nærmere toppen, den er vel en av de høyeste, med god utsikt og man kan se ned mot Eikeren også. Stikkvannskollen på Hurumlandet er en lett tur, litt ukjent men kremtopp absolutt. Høyeste i Hurum, med tårn på toppen hvor en kan skue utover havet, Drammen, Blefjell og Oslomarka. Dypningskollen sykla vi inn til fra Eiksætra, men den er fin å gå fra P-plass på vestsiden. Hovlandsfjellet, skikkelig fin topp, vestre Finnemarkas perle. Spredt skog, fint terreng og god utsikt. Også et utsiktstårn på toppen.

God tur! :)

PS: Hvis du ikke har vært på Glassåsen er det perfekt ettermiddagstur med glimrende utsikt, ikke lange betan med bæremeis :?: Vært der flere ganger!

Skrevet

Ja dette er jo noe av det fineste Finnemarka har å by på, er egentlig bare oppi nordre delen rundt Breili at det er flottere! Har ikke tall på alle gangene jeg har vært på Lokkeråsen og Solbergvarden. Det siste bildet i retning Tverråsen viser mitt rike fremfor noe annet! :wink:

Du må bare kjøre på med Finnemarkaturer og topper, det er et herlig område :wink:

Noe som er så flott med Solbergskauen er at det er så mye svaberg der. Kan anbefale Hoggsfjellet og Tretjernsåsen også, første pga sitt enorme, rett og slett skumle stup og siste pga sin herlige idyll og stedvis flotte utsikt.

Lykke til med videre opptrening foran turen med stor T!

Sjøl fikk jeg ikke sove i natt, vrei meg rundt og tenkte på det store jeg skal finne på i helga...

• 3 år senere...
Skrevet
Ja dette er jo noe av det fineste Finnemarka har å by på, er egentlig bare oppi nordre delen rundt Breili at det er flottere! Har ikke tall på alle gangene jeg har vært på Lokkeråsen og Solbergvarden. Det siste bildet i retning Tverråsen viser mitt rike fremfor noe annet! :-)

Du må bare kjøre på med Finnemarkaturer og topper, det er et herlig område :-)

Noe som er så flott med Solbergskauen er at det er så mye svaberg der. Kan anbefale Hoggsfjellet og Tretjernsåsen også, første pga sitt enorme, rett og slett skumle stup og siste pga sin herlige idyll og stedvis flotte utsikt.

Lykke til med videre opptrening foran turen med stor T!

Sjøl fikk jeg ikke sove i natt, vrei meg rundt og tenkte på det store jeg skal finne på i helga...

Finnes det to steder som heter Solbergvarden? Jeg tenker på den toppen ved Steinar vannene hvor det en tid var bygget en varde i tømmer. Her kunne en gå opp å beskue utsikten . Men det var ikke den utsikten som er vist på bildene her. I eldre tider før 1967 så var den ganske høy, senere ble den erstattet med en mindre og ikke så vaklevoren.

Men det er 15 år siden jeg var der sist, så jeg undres,er varden fjernet?

Skrevet

Usikker på hva du mener, kanskje du mener Solbergfjellet nedenfor Solbergvarden? Overfor Steinarvanna er det Lokkeråsen som ligger. For meg er Solbergvarden den store runde åsen som avslutter ryggen sørover fra Lokkeråsen før det bærer bratt ned mot Solbergfjellet.

Den varden i tømmer var nok før min tid, eller før jeg ble interessert i tur. Lokkeråsen hadde lenge et falleferdig trigpunkt i tre, men det har takket for seg for endel år siden allerede.

• 1 måned senere...
Skrevet
Usikker på hva du mener, kanskje du mener Solbergfjellet nedenfor Solbergvarden? Overfor Steinarvanna er det Lokkeråsen som ligger. For meg er Solbergvarden den store runde åsen som avslutter ryggen sørover fra Lokkeråsen før det bærer bratt ned mot Solbergfjellet.

Den varden i tømmer var nok før min tid, eller før jeg ble interessert i tur. Lokkeråsen hadde lenge et falleferdig trigpunkt i tre, men det har takket for seg for endel år siden allerede.

Lokkeråsen hadde en høy varde i tre på 50 tallet en gang, det har jeg sett bilde av.Men jeg tror det er noen som går og setter opp skilter som ikke medfører riktighet. For 10 år siden så var det et slikt skilt som det sto Solberg varden på, altså nord for Steinar vannene og fra det utsiktpunktet så ser man Solbergelva til Drammen.

Men den Solbergvarden som står litt ovenfor Svart tjern, så ser man jo ikke Solbergelva i det hele tatt,så jeg undrer meg over navnvalget her.

Ellers så er vel Knabben det stedet med den største og beste utsikten i området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.