Thomas H Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har akkurat anskaffet meg slike garmasjer. Er de ekstremt "harde"/vanskelige å få på. Jeg kjøpte størrelse L til fjellsko 42/43. Noen som har et bilde hvordan de skal se ut når de er på skoen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja det er en slosskamp å sette dem på, spesielt første gangen. Jeg har størrelse XL og størrelse 46. Fremparten av gamasjen skal over tuppen av skoen, bakparten over hælen, og midt-stykket midt under skoen. Gummien bør gå ned til undersiden av sålen. De kan ha en tendens til å skli av i skotuppen etter en tids bruk, dobbetltsidig tape kan benyttes for å hindre dette. Det er bare å bruke rå makt for å sette dem på, de tåler en del. Det er en rund pølse midt under fremre del av gamasjen. Denne skal klippes av i følge han jeg kjøpte dem av, de er visstnok noe som henger igjen etter produksjonsprosessen. Jeg kjøpte gamasjene i forbindelse med en tur til Aconcagua i vinter. Sleit fælt hjemme med å sette dem på, brukte lang tid og mye krefter med den første gamasjen. Jeg gjorde så en prøvepåsetting i base camp, og da gikk det betraktelig lettere. Lot dem stå på et par dager og neste gang gikk det enklere. Han jeg kjøpte dem av sa jeg burde sette dem på i base camp, for høyere oppe ville jeg ikke klare det. Etter at jeg fant ut at det gikk greit i base camp tok jeg likevel sjansen og fikk dem greit på i 6000 meters høyde. Poenget mitt med å kjøpe disse gamasjene var å unngå å kjøpe stive ekspedisjonssko som jeg neppe kommer til å bruke særlig mye. Det fungerte greit med disse gamasjene i kombinasjon med solide, men lette goretex-støvler der oppe, og jeg sparte både vekt og penger på dette. De som hadde investert i ekspedisjonssko hadde det ikke noe varmere enn meg med vanlige fjellsko og Barghays Yeti gamasjer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtopp Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har akkurat anskaffet meg slike garmasjer. Er de ekstremt "harde"/vanskelige å få på. Jeg kjøpte størrelse L til fjellsko 42/43. Noen som har et bilde hvordan de skal se ut når de er på skoen? Spesielt for deg har jeg tatt bilde av mine tursko med Yeti-gamasjene på. Gamasjene sitter permanent på støvlene siden jeg valgte å lime de fast med superlim. Den runde pølsen foran ble fjernet før gamasjen ble satt på, festet først gamasjen på hælen deretter "vrengte" jeg den over skotuppen. Det var veldig hardt å sette de på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomas H Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Takk skal dere ha, har nå endelig fått de på Bra dere nevnte det med den pølsø, den fjerner jeg også nå Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsOH Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 gjør man akkurat som Rødtopp på NNN BC sko? Jeg har ett par grønne som jeg fikk fra førstegangstjenesten, er det noe forskjell på den og de røde som er på bildet? Det er Berghaus yeti, men tror kanskje det er den modellen som heter forest... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ksakk Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 hvilket lim bør man bruk til festing av gamasjen på ett par alfa skarvet. Ser her at dobbelsidig tape, superlim er nevnt og har sett at fellelim er nevnt andre plasser. noen innspill? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ni liv Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Noen som har prøvd å presse de på lærstøvler str. 47? De virker meget interessante, men "tør" ikke kjøpe de hvis de ikke skulle passe på skoen... (mener ikke å stjele tråden ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TR Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Fellelim fungerer bra. Ser ikke ut til å ha noen uheldig virkning på mine lærskisko, sitter godt på men gamasjen er også lett å fjerne - greit å få vedlikeholdt skinnet innimellom. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Noen som har prøvd å presse de på lærstøvler str. 47? De virker meget interessante, men "tør" ikke kjøpe de hvis de ikke skulle passe på skoen... (mener ikke å stjele tråden ) Da er du nødt til å bruke hårføner eller andre hjelpemidler. Hadde mitt fulle hyre med å få dem på fjellstøvlene mine str 45! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ni liv Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Da er du nødt til å bruke hårføner eller andre hjelpemidler. Hadde mitt fulle hyre med å få dem på fjellstøvlene mine str 45! Takker for svar Får nok tenke litt på det her ja... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snooze Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Hvor selges disse billigst? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokavatnet Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Sjekk britiske nettbutikkar - til dømes Jackson Sports Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vandrefanten Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Eller her http://www.buachaille.com/out.php?product=1590&site=10 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Noen som har prøvd å presse de på lærstøvler str. 47? De virker meget interessante, men "tør" ikke kjøpe de hvis de ikke skulle passe på skoen... (mener ikke å stjele tråden ) Mine siste fjellsko er str 47. Gamasjene gikk på med litt rå kraft i 4000 meters høyde på Elbrus i sommer. Har man skonummer 47, har man også krefter til å få dem på. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ni liv Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Da tror jeg kanskje jeg prøver det, brukte du lærstøvler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
snilen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Ja, Crispi lærstøvler str 47. Det er reell str 47. Fant et par litt store støvler på billigsalg, fint med litt god plass til ekstra ullsokker på slike turer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ni liv Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Har crispi lærstøvler selv så da prøver jeg gjerne dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ksakk Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 ett siste spørsmål før jeg setter igang med montasjen. Skal den pølsen under forfoten klippes bort når jeg skal bruke dem på ett par alfa skarvet med sns såle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TR Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Hvis "pølsen" passer inn i sålens mønster kan den være på plass, det vil sørge for at fronten på gamasjen sitter bedre. Men "pølsen" er vel laget først og fremst for å passe inn i sålen på enkelte av Berghaus sine egne skomodeller. Jeg klippet den av på mitt Yeti-par. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
xelnepse Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Du kan få litt tips i denne filmen. Men min erfaring er at det ikke er så vanskelig at det er nødvendig med alle tiltakene de bruker her. Pølsen under skal vel helst være igjen, i hvert fall dersom det er plass til den i sålen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bøygen Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 "pølsen" under sålen er, som nevnt over, laget for å passe inn i et spor i berghaus sine egne sko, og jeg tror også scarpa laget noen støvler der den skulle passe. På andre typer sko bør den klippes av. Forest-modellen som LarsOH har, tror jeg har litt mykere gummi, og at derfor funker dårlig uten "pølsen" under. Dette er jeg dog ikke helt sikker på, men jeg vil tro at pølsen kommer i konflikt men sporene i binding og støvel i BC-systemet, så det er nok vanskelig å få brukt gamasjen uten å klippe av pølsen. Forøvrig bruker jeg fellelim for å holde gamasjene på plass, noe som fungerer utmerket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.