Gå til innhold
  • Bli medlem

Racer i Oslo: Din favoritt rute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ny i Oslo.

Setter stor pris på om noen vil dele sine erfaringer med meg; Hvor er det fint å sykle med racer i området?

Gjerne 2-4 timer sykling med naturskjønne omgivelser og lite biler =]

På forhånd takk!

Annonse
Skrevet

Jeg forlot Oslo og Norge i 1996, men jeg husker fremdeles den moroa som Maridalen ga meg. Meget bra sykling.

Utenfor Oslo, er Hurumlandet bra........men lengre unna enn 2-4 timer fra Slottet. La meg tenke...........

Mot øst, ta veien opp til Gjelleråsen, slipp deg ned enten over Nittedal eller ned mot Kjeller og Lillestrøm til området rundt Skedsmokorset, Nannestad eller mot Gardermoen. Det er milesvis med flotte småveier der. Du kan også dra over mot Glomma fra Gjelleråsen.

Mot syd, kan du ta ferga over til Nesoddlandet og sykle tilbake til Oslo igjen. Mye bratt terreng på Nesoddlandet, men fin utsikt (som logisk konsekvens).

Mot vest, er området mot Dikemark veldig bra. Gjerne fra sjøen ved Blakstad opp til Heggedal og til Dikemark. Den turen går mellom to mental asyler. Retur gjerne via Asker og Skaugum.

Nevnte Hurumlandet er flott. Den flotteste turen i Oslo området er utvilsomt Hurumlandet rundt via Tofte og Drammen der sjøen følges ned til Tofte og opp igjen til Drammen og de berømte Lierbakkene over til Asker og Oslo igjen. Vi snakker her om 14-20 mil og litt mer enn fire timer på sykkel. Men den er verdt det. Min mor er dog uenig. Hun minner meg fremdeles på hva som skjedde etter at jeg kom hjem fra min første Hurumlandet rundt. Jeg gråt, skrek av smerter, kastet opp og til slutt; svimte av. Heldigvis. Jeg var 17 år, solbrendt og fullstendig utmattet. Min mor er fremdeles sint på meg, tyve år senere. Fine minner, dog....

Ruta er hard og inneholder mye klatring.

Øyeren rundt er også en klassiker. Ruta gir seg selv. Fra Skullerud over Indre Enfold og over fylkesgrensa til Askim, over mot Mysen og rett opp til Lillestrøm. En kortere utgave som kan tas på fire timer er en kortere versjon fra Skullerud over til Indre Enfold og vestsiden av Øyeren opp igjen til Strømmen og Oslo igjen.

Jeg tror det er det jeg kommer på i farta. Lykke til.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg støtter Torodd i at Hurumlandet rundt er fin, bor i Asker og da sparer du fire mil om du sykler fra byen.

Rundt 2-4 timer, hmm... området rundt Enebakk har jeg hørt er fin å sykle på. Selv kan jeg anbefale Skaret rundt (Asker-Tranby-Sylling-Sollihøgda-Sandvika-Hvalstad-Asker). Fungerer fint å ta fra Oslo, runden er vel fra Oslo rundt 70 km og det bruker en om en skal sykle raskt rundt 2 timer, kosetur bruker du vel 4 timer. Landeveien utover mot Aurskog-Høland og nordre Østfold er sinnsykt artige å sykle på, smale veier som gir god fartsfølelse. Jeg vil også tro at runden "Finnemarka rundt" ved Drammen skal være moro å sykle. En lenger variant med morsomme småveier, har ikke prøvd den enda. Ellers så er du heldig som bor i Oslo med så mange fine sykkelveier i Nordmarka, men da bruker du vel ikke raceren. :)

Skrevet
Jeg støtter Torodd i at Hurumlandet rundt er fin, bor i Asker og da sparer du fire mil om du sykler fra byen.

Rundt 2-4 timer, hmm... området rundt Enebakk har jeg hørt er fin å sykle på. Selv kan jeg anbefale Skaret rundt (Asker-Tranby-Sylling-Sollihøgda-Sandvika-Hvalstad-Asker). Fungerer fint å ta fra Oslo, runden er vel fra Oslo rundt 70 km og det bruker en om en skal sykle raskt rundt 2 timer, kosetur bruker du vel 4 timer. Landeveien utover mot Aurskog-Høland og nordre Østfold er sinnsykt artige å sykle på, smale veier som gir god fartsfølelse. Jeg vil også tro at runden "Finnemarka rundt" ved Drammen skal være moro å sykle. En lenger variant med morsomme småveier, har ikke prøvd den enda. Ellers så er du heldig som bor i Oslo med så mange fine sykkelveier i Nordmarka, men da bruker du vel ikke raceren. :)

Skaret rundt er fantastisk og jeg banker nå hodet hardt i veggen x 10 ganger fordi jeg glemte denne perlen.

Finnemarka rundt er forglemmelig. Kjedelig og mye trafikk fra Eiker og over Drammen til Lier igjen.

.... Men Tyrifjorden Rundt er en perle ! Med start i Sylling, ta den meget morsomme veien over til Vikersund.

Hvis du tar veien til Vikersund, veien er god og stiger & faller ned til Vikersund. Som sagt; veldig morsom med mye sving som gir god følelse.

Ikke rart den er hatet av bilister........ Fra Vikersund; ta veien opp mot Hallingdal i en km og sving av mot Hønefoss. Disse 30 km er harde med tre medium store stigninger. Den første ved Nakkerud er hard og lang. Den andre er bratt og ikke så lang. Den tredje er ikke så hard.

Av disse tre, er den første over Nakkerud hardest.

I det hele tatt, gir disse 30 km lite hvile og mye jobbing. Jeg har denne veien på "seriøs" lista.

Ved ankomst Hønefoss, ta over mot Oslo igjen. Mye trafikk over Steinssletta ned til Sundvollen og i 2 km etter Sundvollen. Jeg tror det har kommet sykkelvei hele veien her. Følg så den gamle veien over Skaret og ned til Sylling igjen. Det er tungt opp Skaret til turens høyeste punkt. Det er utmerket utsikt fra den gamle bommen mot Norefjell, Finnemarka og Tyrifjorden (1 km før Skaret).

Alt i alt 10-12 mil.

En virkelig morsom langtur er Nordmarka Rundt. Dette er Oslo - Gjelleråsen - Harestua - Roa - Jevnaker - Norderhov - Skaret - Sandvika - Oslo. Vi snakker her om en ca. 170 km tur som nok tar mer enn 2-4 timer. Turen er middels hard, med de første 70 km rimelig flate til over Grua ned til Roa igjen. Det er meg vites kommet ny vei opp Hakadalen så da har man en fin, øde vei for seg selv mens bilene er på den andre siden av dalen. Veien er flat her. Fra Roa er det en morsom klatring og ned til Randsfjorden og Jevnaker en lang nedover bakke som krever gode bremser. Fra Jevnaker er det en god klatring over og ned til Norderhov. Deretter over Sundvollen, over Skaret & Sollihøgda ned til Sandvika igjen.

Det finnes en snarvei fra Sandvika over til Oslo som sparer veldig mye tid. Ta deg til veien som går på nordsiden av Engervannet mot Oslo. Derfra opp bakken til Stabæk og veien gjennom dette stedet til du kommer til veien som kommer ned fra Holmenkollen. Deretter over og under Ringvei 3 til Oslo. Ta sykkelveien langs denne. Normalt sett tar det rundt 25 minutter fra Sandvika sentrum til Ullevål stadion med denne veien.

Jeg gjorde Tranby/Liertoppen til Oslo på 90 minutter da jeg bodde på Sogn Studentby.

Skrevet
Glemte jo Nordmarka rundt, har ikke prøvd meg på den. Det går visst et sykkelritt samme runde du beskriver som heter Nordmarka rundt. Er visstnok anbefalt i sykkelmiljøet har jeg hørt.

Jeg tror du vil virkelig like den hvis du forsøker den.

Personlig synes jeg Hønefoss til Sylling via Skaret er søvndyssende kjedelig så jeg har utvidet Nordmarka Rundt med Tyrifjorden Rundt. Ruta er som over til Jevnaker.

Men fra Jevnaker sykler du gjennom dets sentrum og til Hønefoss. Fra Hønefoss tar du av til Vikersund. Veien til Vikersund er hard. Fra Vikersund tar du veien over Øst-Modum til Sylling og over Tranby til Asker igjen. Dette er en runde som burde passe deg godt. Rundt 200 km, hvis jeg ikke tar feil.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.