Gå til innhold
  • Bli medlem

Uteskole - erfaringer og meninger?


knadne

Anbefalte innlegg

Sitter å skriver en oppgave om uteskole, og hvordan friluftslivet kan tas inn i grunnskolen.

Mange foreldre er skeptiske til at undervisningen legges utendørs. Får de lært det de skal utendørs da?

Jeg vet at flere her på fjellforum er småbarnsforeldre, har dere noen meninger om å ta barn med ut i skolesammenheng. Ville dere vært positive eller negative til en fast uteskoledag for deres unger?

I såfall hva ville dere ønsket at undervisningen skulle inneholde? Eller ikke inneholde?

At man har småbarn er ingen forutsetning for å komme med meninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at en del regning/matematikk kan undervises ute. For små barn er det å telle opp vha. småstein. Evt. innholdsstørrelser vha. vann, avstander. For større barn beregning av sinus osv. vha. stigning i bakken. Også en del biologi bør kunne foregå ute f. eks. lære å kjenne igjen trær, planter, blomster og urter. For eldre barn også dette med bølger og interferens. Det er morsom med eksempler i praksis. Tegning kan også med fordel foregå ute. Det har jeg faktisk også gjort utendørs på barneskolen.

Men en del undervisning krever kanskje at klassen setter seg ned et sted. Man kan også vurdere å ta med en skolebok som hjelpemidler. Ganske mange timer bør på denne måten kunne undervises. For å lære utenlandske språk trenger man jo ingen skolelokale. Men utesitting krever vel godt vær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tema. Har et par tanker...

En av de største utfordringene kan være innstillingen til barna. Litt avhengig av hva de er vant til fra før vil trolig mange av dem forbinde uteskole mest med lek og mindre med læring. Det krever tydelighet fra lærerens side slik at elevene vet hva som forventes av dem, hvorfor de gjør dette, at de er informert.

Det er fullt mulig å legge undervisningen utendørs i mange fag. Det som du hele tida må ha med deg, som i alt annet som skjer i skolen, er læingsmålene i læreplanen. Du må vise til, eller "dokumentere", at elevene når det/ de aktuelle læringsmålene minst like godt/ grundig/ effektivt/ bra osv som ved ordinære undervisningsmetoder. Da har du ditt på det tørre. Men for å lykkes må du ha foreldra med deg. Når foreldra snakker med barna sine om skolen og uteprosjekt er det veldig viktig for deg at de snakker i positive vendinger. Skal elevene ha positivt utbytte av opplegget må de også ha hensiktsmessig utsyr/ bekledning. Informer om planene på et foreldremøte, og vis hvordan og hvorfor opplegget vil bli knakende bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er viktig å ha skole utendørs også. Mesteparten av matte, norsk, historie, etc. er det nødvendig med teori innendørs i, men finner det unaturlig (for ikke si idiotisk) om for eksempel all naturfagslæring skal foregå innendørs. Barn vil fortere skjønne og forstå naturen rundt dem om de er ute i den. Dessuten vil det gjøre det enklere å legge opp en spennende undervisning som trigger lysten til å lære. Bare det å la barna prøve å leke ute i skogen, tenne bål, spikke og lignende mener jeg er viktig for dem. Skolen er ment å gi folk nødvendig ballast for å klare seg i livet og det er ikke alt som kan læres i klasserommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At læringen fastspikres i pensum er jo en forutsetning, men et stort argument mot uteskole er at foreldre ikke stoler på at barna lærer det de skal utendørs. Eneklte foreldre synes også det virker uforsvarlig å la læreren få ansvaret for deres barn ute i naturen.

Hva kan gjøres for å endre disse holdningene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere hatt barn på Lutvann skole i Oslo som er kjent for å ha uteskole med uteundervisning. Da brukes marka i Oslo. Kanskje info å hente der? Undervisnng er fullt mulig utendørs, og i kombinasjon med at ungene er mer i aktivitet så er det supert. Mye fra fagplan man kan lære utendørs. I alle fag.

Geografi,kart,matlaging,ernæring,motorikk, lage ting, gym, mestring, natur osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uteskole er supert, men må ikke forveksles med friluftsliv.

Å ta med klassen ut på tur, grille pølser og gå hjem igjen er ikke uteskole.

Uteskole defineres som læringsaktiviteter utenfor klasserommet. Dvs si alt som skjer utenfor den tradisjonelle skolearena.

Begrepet kan da innbefatte tur til byen for å se på skulpturer også.

Uteskole er ikke et fag, det er en metode for læring. Alle fag kan inkorporeres, selv har jeg gjennomført hele utedager hvor vi snakket utelukkende engelsk. Straffepoeng for dem som glemte seg, og et lett tilsnitt til konkuranse mellom gruppene gjorde dette kjempegøy.

Lutvann er veldig flinke. Jeg har vært med med å skrive fagplan for uteskole og vi kikket da blant annet på Lutvann.

Kan gjerne dele den fagplanen, men da må du vente noen dager. (er sykemeldt, kan skyldes konsekvenser av for lite friluftsliv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.