Gå til innhold
  • Bli medlem

Senhøsten i fjellet


Hjalmar

Anbefalte innlegg

Helgene i august og september forsvinner som dugg for solen, så jeg må konsentrere meg om å planlegge fjellturer fra midt i oktober.

Når er det reell fare for snø på f.eks Hardangervidda eller andre områder. Satser mer på fiske enn på topptur, derfor vi er ikke så utsatt for evt snø på toppene.

For oss som ikke er allverden bevandret så kunne det vært fint med en tabell/oversikt som anga føreforhold (i normal år) for flere fjellområder, feks "snøsikkert" (trygt med ski), snøfritt (trygt til fots) , relatert til omtrentlig på månedsnivå. f.eks

----------------------Snøsikkert--------------Snøfritt

Hardangervidda----Nov-juni----------August - Sept.

Femundsmarka-----Des - mai--------medio juni - Medio Okt.

Dette er jo selvsagt stor usikkerhet med tanke på høyde (topper er mer utsatt), også innen hvert område er det nok også store variasjoner i tillegg til årlige variasjon, men kanskje være en pekepinn for de som er litt usikker i forhold til grovplanlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Helgene i august og september forsvinner som dugg for solen, så jeg må konsentrere meg om å planlegge fjellturer fra midt i oktober.

Når er det reell fare for snø på f.eks Hardangervidda eller andre områder. Satser mer på fiske enn på topptur, derfor vi er ikke så utsatt for evt snø på toppene.

For oss som ikke er allverden bevandret så kunne det vært fint med en tabell/oversikt som anga føreforhold (i normal år) for flere fjellområder, feks "snøsikkert" (trygt med ski), snøfritt (trygt til fots) , relatert til omtrentlig på månedsnivå. f.eks

----------------------Snøsikkert--------------Snøfritt

Hardangervidda----Nov-juni----------August - Sept.

Femundsmarka-----Des - mai--------medio juni - Medio Okt.

Dette er jo selvsagt stor usikkerhet med tanke på høyde (topper er mer utsatt), også innen hvert område er det nok også store variasjoner i tillegg til årlige variasjon, men kanskje være en pekepinn for de som er litt usikker i forhold til grovplanlegging.

Reel fare for snø: Frå midten av august! Men denne vert ikkje liggande.

Reel fare for snø som vert liggande resten av vinteren: Frå slutten av september.

Eg veit at rv7 over Hardangervidda for få år sidan var stengt pga snø og uvær i fyrste veka i oktober. Hausten 2000 vart fylkesvegen over Imingfjell vinterstengt før siste helga i september.

Sikkert skiføre er det ikkje før januar, men mange år er det godt skiføre frå november, nokre år frå tidleg i oktober.

Dei årlege variasjonane er i stor grad bestemt av når det kjem nedbør, derfor kan variasjonane bli så store. Våren er nok mindre variabel mellom åra ettersom dette i større grad bare er avhengig av temperatur, men variasjonene frå stad til stad kan derimot vera veldig store.

Men dersom det ikkje er snø, og værmeldinga heller ikkje melder nedbør, er det ingen fare å reise til fjells på fottur uansett kor seint på året det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Daneviks fjellbok (eller Fjellet i snø vind og tåke, 2000) legger snøen seg i snitt på 1200m høyde 20. oktober på Hardangervidda. Rekorden er liggende snø allerede 27. september (1963-64), mens seineste tid var 16. desember (1991-92).

Den legger seg ca samtidig i fjellstrøkene Dovrefjell og nærliggende områder, men området er mer nedbørsfattig, så sjansen for mye snø er mindre. Altså midt i oktober er en periode du må forvente snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av de siste 10 årene har jeg hatt snø i området rundt Finse 4-5 ganger under rypejakta i midten av september. På det meste 20-30 cm, men den har ikke blitt liggende så mange dagene. Som regel er det borte til dagen etter.

Såpass seint hadde jeg valgt å legge turen til de lavere delen av vidda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.