Gå til innhold
  • Bli medlem

Familietur i Trondheims-området


Kenneth Osen

Anbefalte innlegg

Vi er to familier med 3 voksne og 5 unger i alderen 4 mnd til 4 år som har tenkt oss på en telttur i trondheimsområdet. Gjerne ved et vann slik at det er mulig å prøve fiskelykken for ungene. Det bør være mulig å kjøre helt frem.

Noen som har noen steder å anbefale? Som ikke er overbefolket. Er ikke stas med for mange andre rundt seg når man skal på tur og kose seg med venner og familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holderen!

Kjør til Verdal, ta "grenseveien", kjør nord øst mot Bjørkedet. Her er det en trivelig kar som tilbyr båtskyss over Holderen til norsk side. Dette er et vakkert sted på sommeren og barnevennelig. Mye fisk i vannet og man får låne ro-båt når man låner hytta. Det er 3 hytter der, 2 tilhører Statskog, mens den siste er det DNT som disponerer. Det kan være smart å bestille i god tid...:wink:

www.turistforeningen.no/turplanlegger/cabin.php?x=10&y=13&v=3&ca_id=313

www.inatur.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forslag så langt:)

Men presiserte nok ikke nok hva jeg tenkte på :wink:

Ønsker at dette skal være i Trondheim og ikke en plass man må reise til. Da det er mest for at ungene skal få oppleve å ligge i telt (og hvis det skulle bli uholdbart av diverse grunner å overnatte der, så skal det være kort vei hjem slik at ungene ikke blir skremte av opplevelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å kjøre "helt frem", kan jeg komme med to tips. Det ene er Svarttjønna i Bymarka. Kjør oppover Tømmerdalen, og parker til høyre på Tømmerdalstorget. Derfra går dere Driftsvegen nedover mot Damhaugen. Etter ca 1,5km tar dere av til venstre over ei lita myr, og følger den ned mot Svarttjønna. Her har jeg aldri truffet noen, og det er mange flotte teltplasser her. Du kan ikke kjøre helt frem, men turen kan gåes på grusveien helt til de siste 3-400metrene. Det skal visst være ok med fisk her i følge Tofa. (www.tofa.org)

Sjekk kartet her: http://www.trondheim.kommune.no/content.ap?thisId=1117615100&language=0

Det andre forslaget mitt er ca 20 min fra sentrum. Brunmarka. Kjør via Tanem/Vassfjellet til Brøttem, og ta av ved skilting til Brungmarka. Fra parkeringsplassen er det ca 25min til "villmarka". Hvis de små orker å gå litt, eller de voksne gidder å bære, kommer man til Sikatjørna etter ca 30min. Ganske bratt i starten, og kanskej ikke det beset for småttiser. Men der er du garantert alene. Stien opp er bratt, men mer som en dårlig skogsvei. Etter ca 15/20 min kommer du opp på "flata", og derfra er det ikke mange hundremeteren til sikatjørna. Utrolig flott, og ikke så langt unna.

Kart finner du her:

http://www.friluftsrad.no/trondheimsregionen/Docs/000005CB/TurkartBrungmarka2007.pdf

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.