Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært så heldig å få være med Morten på et par turer nå i vår, og denne gangen skulle vi gå fra Juvass sommerskisenter gjennom Porten og noen topper rundt Storjuvbrean. Det var meldt fint vær om ettermiddagen, så vi bestemte (Morten) oss for å begynne litt ut på dagen. Vi gikk fra Juvass kl. 14 i tåke over Styggebrean, forbi noen taulag som kom ned fra "grøten" rundt Galdhøgpiggen. Som den uerfarne men fullstendig frelste fjellvandreren jeg er, var det helt konge å komme til Porten akkurat da Tåka lettet litt. Vi kom oss fint ned uten bruk av stegjern. Det var også spor der etter noen som hadde gått, kanskje dagen før?

Vi gikk over breen, i et fint tørt nysnølag. Været var ikke helt med oss, men jeg synes det var konge. Vi kom oss bort til Søraustre Skardstinden, og besteg den.. Det var mitt første møte med litt luftig klyving, og det ble med litt skrekkblandet fryd.

Vi gikk videre bort til Søre Illåbreatinden, en meget enkel topp å bestige.. ;-) Morten skulle ta noen bilder av Porten fra Storjuvbrean i kveldssol, men været var ikke helt med oss enda. Vi gikk videre mot Ymelstinden, og parkerte skia oppe i skråningen. Da vi kom opp å skulle ut på venstre side av eggen mot toppen, måtte jeg ha 10min. bentenkningstid. Det så skummelt ut med snøen som lå der. Jeg tok på stegjern for første gang, og gikk opp sporene etter Morten. Like før toppen kastet jeg inn håndkleet, og ventet på at Morten besteg toppen. Litt surt, men jeg tror det var lurt av meg å vente med sånne bestigninger til jeg er mere fjellvant.

Vi kom oss trygt ned til eggen igjen, og da var turen kommet til Storjuvtinden. Vi gikk litt ned fra eggen mot Storjuvbrean, for så å gå opp en bratt skråning opp til toppen. Vi trengte ikke stegjern her , siden det var lett å sparke spor i snøen. Men isøksen var kjekk å ha. Da jeg var noen meter fra toppen, hørte jeg Morten komme med noen (god)ord oppe fra toppen. Da jeg kom opp skjønte jeg hvorfor. Med ett, løste alle skyer seg opp, og Galdhøgpiggen lå badet i den fineste kveldssol. Det var himmelsk.. jeg har ikke ord. Det var en spesiell opplevelse som jeg takker og bukker Morten for. Man kunne se mange av Jotunheimens tinder, og man følte seg liksom litt liten der man sto.. :cool:

Tilbakeveien var fin, men det begynte å bli sent. Nedkjøringen fra Styggebrean mot Juvass var i fin lett snø, så noen telemarksvinger fikk jeg også til.. En fullstendig kongetur i uvante omgivelser..

Det er første gang jeg skriver turrapport, så det kan godt hende at det er noen feil her og der:). Bildene er tatt med et Canon Powershot S80 på Auto, og skalert ned med programmet ifranwiew.

EDIT: ups.., bildene må sees fra siste til første....

post-4388-133474547134_thumb.jpg

post-4388-133474547143_thumb.jpg

post-4388-133474547154_thumb.jpg

post-4388-133474547162_thumb.jpg

post-4388-133474547174_thumb.jpg

post-4388-133474547185_thumb.jpg

post-4388-133474547194_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Annonse
Skrevet

Hallo naboen :D

Gøy å lese ekte fjellglede

Akkurat passe lang og bra skrevet rapport, jeg kunne virkelig føle at du syns det var bra. Lenge siden et slikt friskt bidrag her inne nå, begynner å bli for bortskjemt noen av oss tror jeg!

Kan lett sette meg i situasjonen din, slike mektige fjell for første gang, ja det er noe spesielt :!:

Tipper, eller vet at noen av sporene dere så nok var fra turer til Håvard her på forumet. Vet han suset rundt i området der i den ustabile snøen 8)

Bilde av Morten foran den tåkete porten minner meg om min egen tur dit :wink:

Skrevet

Velkommen som debutant på Fjellforum "naboen"! :) Fin turrapport, og jeg fikk samme følelsen som Mayhassen her, om at dette hadde du satt pris. En tur med Morten blir jo som regel storartet :) , og dere var i tillegg i et mektig område av Jotunheimen med mange stortopper.

At du turte å kaste inn håndkleet når du var så nære toppen av Ymelstind, var sterkt. Ymelstind på vinterføre kan absolutt være tøff nok for en nybegynner. Vet ikke om jeg hadde klart å snu så nære... :D

Ser fram til flere turgleder fra deg!

Skrevet

Hei naboen, forstår godt du satte pris på denne turen. Utrolig flott der inne nå. Bare lyden av snø og is som feies nedover fjellsidene i vårsola er imponerende.

Ja, var nok sporene mine dere bla så. Gikk ned Porten på torsdag. Nesten pussig ingen hadde gått der siden snøfallet 17.mai. Lå faktisk mellom 30 og 50 cm løssnø nedi Porten da.

Sola hadde pakket dette til halvparten på returen.

Det lille skredet dere så nederst i Porten, like ovenfor vindgryta løste jeg ut og ble feid 20 m nedover uten mulighet til å stoppe. Skal neimen ikke mye til!

Var tilbake på søndag igjen, årets varmeste fjelldag?? Stusset litt på hvorfor folk hadde vært på Storgjuvtind, og ikke tatt med seg dens sek.topp :wink:

Storgjuvtind hadde jeg fra mitt 2,3 K liv, men manglet sek.toppen så stakk bortom den.

Sporene deres på Ymelstind virket spenstig ut derfra.

Var også oppom søraustre Skarstind og kan bekrefte sporene deres og et litt eksponert pkt opp dit.

Jeg tipper en ny tinderangler er født etter denne turen naboen :D

Skrevet

Takk for turen kjære nabo :D

Er alltid en fornøyelse å være på tur med en slik boblende entusiasme og ektefølt, litt barnslig glede over å være i fjellet. Som regel er det langt viktigere enn hva man ev. presterer - i alle fall synes jeg det.

Det drøyde nå litt vel lenge før det klarnet opp, men til slutt kom det litt lys. Tror faktisk tittelbildet (altså side 2-3) til neste bind i Jotunheimserien blei sikra :wink:

Håvard: Sporene før oss gkk bort til foten av SØ Skardstinden, så pisset dem i snøen, men droppet å gå opp ryggen før dem gikk på Søre Illå... Var det dere?

Håvard igjen: Du så ikke et stk. stegjern på vei mot Storjuvtinden? Mistet et jern av sekken på vei fra Ymelstinden og heim.

Håvard igjen og igjen: Ja søndagen var fantastisk. Jeg hadde årets flotteste og morsomste tur den dagen.

Det var mye Håvard her, så jeg kan jo like gjerne høre om du har det bra i samme slengen?

Skrevet

Jepp, har det veldig bra vettu :wink:

Jeg (var alene) gikk direkte fra Porten på torsdag til Heimre Illåbretind, deretter til Søre Illåbretind og bort til foten av SØ Skarstind.

Torsdagens mål var i tillegg Nåla, SØ Skarstind og sek toppen til Storgjuvtind, men det var vått og skredfarlig i sør og vesthelningene på ettermiddagen, så lot de stå igjen. Stålrøret på BC støvlene er i ferd med å forlate sålen, så ville ikke klyve i ura med de. Derfor satte jeg igjen SØ Skarstind tors.

Tok derfor Storgjuvtind og SØ Skarstind på søndagen istedet.

Var på Dumhø og V Skarstind fredag, og fikk bekreftet at Nåla ikke var smart i disse dager, ihvertfall ikke alene!. Mye snø i renna, og vet fra andre at det er knallhardt under denne snøen. Får bli løpetur fra Geitsetri til sommern den.

Nei, så ikke noen stegjern. Jeg gikk rett opp flanken og møtte sporene deres de siste 5metrene før Storgjuvtind.. Så dere gikk diagonalt i flanken. Mulig stegjerna ligger der?

Skrevet

Turer med Morten blir ofte legendarisk flotte! Kanskje du naboen følte mye av det samme som jeg gjorde på Gjertvasstind for temmelig nøyaktig 3 år siden... :wink: Heillstuguturen for halvannen måned siden var ikke så verst den heller.

Lykke til med flere flotte Jotunturer!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.