Gå til innhold
  • Bli medlem

Turking av mat/mattørker


Fjellgeiti

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noken her som har erfaring med turking av mat, og ulike matturkarar?

Er på jakt etter ein matturkar som er godt egna til turking av kjøt og frukt/grønskaker, og ei rimeleg, men god vakuumpakkemaskin. (Den turka maten må ha haldbarheit i minst ei veke.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tørker i steikeovnen. Man trenger slett ikke noen egen tørker. Kjøtt går på 60 grader i 10-12 timer med steikeovnsdøra på gløtt. Saltes og krydres litt først for bedre holdbarhet. Grønnsaker på halve tiden. Jeg bruker bare plastposer, men har også fått vakumpakket ting i kjøttdisken hos ICA...

Et annet alternativ (for kjøtt) er speking, men det tar jo selvsagt lengre tid. Skjæres kjøttet i tynne strimler går det på et par-tre uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Støver

Herregud, 5 kilo kjøtt i gangen :wink: Skal du drive produksjon for salg, eller eter du så mye :) ? Du kommer jo et stykke videre med "storebroren" til den som du fikk link på i sted, den tar 3 kilo kjøtt i slengen. Link her http://www.smartartikler.no/produkter/dryers/kn128s.asp Ut over dette må du antagelig på profesjonellt utstyr, og da er prisen deretter, antagelig 10-doblet. Lykke til med å google deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på proff tørkar, ja, men ikkje så altor dyrt sjølsagt..-..- skal ikkje bruke så mykje tid på det, så skal ha ein stor og effektiv.-..

Nokon som veit om dei "vanlege" elektro-merka, som bosch osv er bra på tørkarar, eller om meir spesialiserte merke er bedre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på proff tørkar, ja, men ikkje så altor dyrt sjølsagt..-..- skal ikkje bruke så mykje tid på det, så skal ha ein stor og effektiv.-..

Nokon som veit om dei "vanlege" elektro-merka, som bosch osv er bra på tørkarar, eller om meir spesialiserte merke er bedre??

Jeg har undersøkt ganske mye rundt tørkemaskiner men aldri sett en eneste en med kapasitet på 5 kilo til hjemmebruk. Og må du over på "proffesjonelt" utstyr kan du nok glemme billig :wink:

Selv har jeg en fra OBH Nordica, kjøpt i Sverige for 550,- svenske penger... Funker riktignok bedre til frukt og grønt enn til kjøtt. Mulig det er fordi jeg er litt redd for at kjøttet ikke skal være holdbart nok og gi meg litt uheldig mageproblemer på tur.

Vakuumpakker har jeg hatt mindre hell med å finne, men grønnsaker som løk og slikt har jeg hatt i plastpose og brukt i 3 måneder på tur etter tørk uten problemer. Skulle gjerne hatt en til kjøttet likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KBK Jakt og Fritid har både mattørker, kjøttkverner og vakumpakkere. Jeg har ikke allverdens peiling på mattørkere da jeg bruker steikeovnen sjøl, men KBK har hvertfall en Evermat mattørker til 1980 kr : http://www.jaktogfritid.no/shopelement.asp?aid=8079&pid=3747

dyndigi23502.jpg

Når det gjelder vakumpakkere, har jeg hatt Genius-modellen tidligere, men har nå skaffa meg de raskeste og halvproffe modellen Maxima. Jeg pakker ganske mye kjøtt og fisk, så det er greit med en rask og effektiv pakker når en står der med noen titals kilo reint kjøtt nå og da..

Jeg kjøpte noen flere pakkere (til meg selv og noen jaktkamerater) for noen år siden, og fikk da Genius-modellen til ca 1500 norske kr inkl endel poser/ruller. Da handla jeg fra Tyskland og fikk de til å sende Poste restante (Sverige). Maxima-modellen er verre å få tak i i utlandet, men jeg havner vel på ca halv pris på den også nå nylig.

Magic Vac Genius:

dyndigi12019.jpg

Magic Vac Maxima:

dyndigi23481.jpg

Elprice har fakisk en vakumpakker, Princess: http://www.elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=31398#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, jeg tørker ikke titalls kilo kjøtt, men vakumpakker gjerne de mengdene nå og da.

Trur markedet for så store tørkere som du vil ha er veldig lite. Hør f.eks med de som produserer Drytech (REAL Turmat) hva de bruker for slags maskiner. De begynte vel i det små, og bør ha oversikten over hva som finnes etterhvert som de har måtte utvide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør f.eks med de som produserer Drytech (REAL Turmat) hva de bruker for slags maskiner. De begynte vel i det små, og bør ha oversikten over hva som finnes etterhvert som de har måtte utvide.

Forskjellen er at DryTech ikke varm-tørker men frysetørrer produktene sine. En hel annen prosess, med utstyr som koster mye mye mer...

Helt hvor man får tak i profft utsyr husker jeg ikke lenger. Det var ikke det jeg lette etter heller, så jeg leste ikke mye om det. Prøv å søke deg rundt på nettet på ord som "dehydration" etc.

Lykke til i jakten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.