Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger tips til valg av sykkel, vedlikehold og sykkelbøker


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har vært ivrig sykler lenge, men vil nå ta steget over til en mer proff sykkel. Men hvilken prisklasse synes dere jeg bør legge meg i for å få en god sykkel til trening og muligens noen ritt? Er 15000-20000kr en grei prisklasse, eller må man enda høyere for å få gode sykler som varer lenge?

Det andre er - hva må jeg beregne for vedlikeholdsutgifter i året? Er sykling en dyr hobby, eller krever det lite utskiftning hvis man er forsiktig og tar godt vare på utstyret?

Og aller sist - hvilke sykkelbøker er det å anbefale? Tenker på noen som gir gode tips og illustrasjoner om hvordan man vedlikeholder en sykkel, og hvordan man justerer og fikser på ting.

Takk for tips! Let the season begin! :wink:

Annonse
Skrevet

Først av alt: Hvis du har tenkt å sykle på vei og en sjelden gang grus, så mener jeg at du ikke trenger dempegaffel, den absorberer tråkkene dine i motbakke. Det går faktisk merkbart mye saktere - du kan selvsagt låse den, men den veier et knapt kilo ekstra også ... Produsentene har begynt å selge tursykler til landeveisbruk uten demping, nå som kundemassen har begynt å tenke over at de som oftest låser dempegaffelen. Skal du sykle terreng er det selvsagt en helt annen sak ....

Det kommer helt sikkert an på hvem du spør, men jeg mener at du ikke trenger å gå så høyt opp i pris for å skaffe deg en god sykkel. 15000 kroner for en state-of-the-art sykkel betyr at det blir mer å vedlikeholde (ref skivebremser og den allerede omtalte dempinga). Du kan fint finne nye sykler som er strippa for de mest fancy greiene og som likevel er gode, solide og lette. Jeg leste en gang at 5000 kroner var det man måtte regne med hvis man ville ha noe som ikke gikk i stykker etter tre sesonger. Tar du deg en tur en på Oslo Sportslager og forteller hva som er behovet ditt så tipper jeg du glatt kan lande på 6-7000 kroner for en prima sak. Med mindre du MÅ ha de aller best utstyrte og letteste karbongreiene da.

Men husk at lette sykler, avanserte girsystemer, gode seter, doble felgbunner osv er ekstra attraktivt for uærlige sjeler også. Og du kan ikke alltid gardere deg mot tyverier. Jeg har en gammel og solid offroader som jeg har brukt i mange år, og som jeg en gang var så dum å sette et dyrt bakgir på. Et halvt år seinere på Blindern ble giret skrudd av den fastlåste sykkelen min mens jeg var inne på forelesning! Så da hadde jeg valget mellom å a) kjøpe det samme giret en gang til og lime fast skruene med araldit, eller :D kjøpe et billigere gir som ingen gidder å stjæle. Jeg valgte det siste.

Vedlikeholdsutgifter er avhengig av hva slags utstyr du har på sykkelen, hvor mye du bruker den og hvor mye du er i stand til å mekke sjæl. Jeg har to enkle sykler (vinter og sommer) med klossebremser og syv tannhjul bak, som jeg bruker hver dag hele året. Bytte klosser og vaiere og alle andre sånne enkle småting fikser jeg selv. Drivhjul, krans og kjede må byttes sånn ca annethvert/tredjehvert år, og når jeg får verkstedet til å gjøre det for meg koster det ca 2000 kroner pr sykkel (arbeid og deler). I tillegg kommer bytte av utslitte eiker (som verkstedet også gjør for meg), skifte av dekk ca hvert/annethvert år og annet småplukk. Jeg har 3000-3500 kroner i året på mine to sykler tilsammen. Hvis du har skivebremser og dempere så krever det som sagt også vedlikehold, og da blir det noe dyrere.

Forøvrig anbefaler jeg Chris Sidwells "Sykkel - vedlikehold og reparasjon". Den er godt illustrert og dekker de aller fleste typer og produkter. Eller så har Syklistenes Landsforening gitt ut "Mekkeboka" av Rasmus Leiro - den er også omfattende, men illustrasjonene består utelukkende av tegninger som tildels er dårlige. Jeg vil tippe at den fungerer for folk som allerede har et godt håndlag med mekaniske innretninger og vet hvordan de fungerer. For meg var den imidlertid en skuffelse...

Det er med andre ord en billig hobby, og en utmerket måte å komme i form på - jeg har ikke hatt månedskort på trikken på det jeg kan huske, og hatt mange fine langturer. Anbefales på det varmeste.

:)

Skrevet

Gidder ikke engang å begynne med motargumentene på sven sitt innlegg. Så jeg sender deg heller linken til et forum der vi virkelig har peil :shock:

http://www.syklingensverden.no

PS! Ja det er virkelig verdt å kjøpe en sykkel til såpass mye penger. Deler på billigere sykler slites fortere. Dette er noe jeg har lært gjennom erfaring gjennom alle mine år som ivrig syklist og sykkelmekaniker!

Skrevet

Det var ikke meninga å desinformere asså, jeg tenkte bare jeg skulle dele tankene mine med en som spurte etter dem...

For det er da mange som blåser mer penger på utstyr enn hva de strengt tatt trenger? Det er da slikt selgerne i spesialforretningene forteller om?

Men for all del, rådyrt utstyr betyr topp utstyr. Så spørs det hvor viktig det er da, å være på topp hele tida.

Skrevet

Nisso er vel litt hoven "forum der vi virkelig har peil"!?!

Det er mange forskjellige folk her inne som driver med masse rart,

og med over 4000 tusen medlemer, så tror jeg nok noen skulle ha rimelig greie på sykling også her på Fjellforum.

90% av alle som kjøper sykkel med skivebremser i dag trenger ikke skivebrems.

Har du ordentlige gode V-bremser med ordentlige bremseklosser har du bremser i MASSEVIS.

Har drevet masse med sykling og har hittil aldri hatt problemer med å stoppe :wink:

Skipper du skivebremsene har du samtidig spart en masse vekt.

Er enig med Sven, at det er et litt overhysteri for at sykkelen MÅ koste minst 15.000 lapper, for å være en av gutta.

Tenk over hvilket nivå du er på, og vær ærlig.

Tenk over hva du trenger, og ikke hva du har lyst på.

Skal du trene 3 - 4 ganger i uken pluss en tur i skogen pr, uke kommer de fleste laaangt med å holde seg under 10.000.

Da har du en sykkel som fint tar deg med på Birken og mange andre morsomme ritt.

Skal du konkurrere med Høydalen eller Flesjå, da kan du heller spandere på deg noen tusenlapper til, men der er vel fåtallet av oss.

Som nybegynner hadde jeg aldri gidda å kjøpe kongesykkelen, når du har nådd toppen har du skifta sykkel mange ganger allerede, da har du spart opp penger til å kjøpe ordentlig sykkel når du virkelig trenger det (hvis du mangler sponsor).

Når det gjelder mekking, klarer man det meste selv, også skifte kranser og skjede, ikke spesielt vanskelig.

Hjullagre og krank er noe mer problematisk. Spiler og retting av hjul er nesten umulig uten spesialrigg.

Skrevet

Nisso er vel litt hoven "forum der vi virkelig har peil"!?!

Det er mange forskjellige folk her inne som driver med masse rart,

og med over 4000 tusen medlemer, så tror jeg nok noen skulle ha rimelig greie på sykling også her på Fjellforum.

90% av alle som kjøper sykkel med skivebremser i dag trenger ikke skivebrems.

Har du ordentlige gode V-bremser med ordentlige bremseklosser har du bremser i MASSEVIS.

Har drevet masse med sykling og har hittil aldri hatt problemer med å stoppe

Skipper du skivebremsene har du samtidig spart en masse vekt.

Er enig med Sven, at det er et litt overhysteri for at sykkelen MÅ koste minst 15.000 lapper, for å være en av gutta.

Tenk over hvilket nivå du er på, og vær ærlig.

Tenk over hva du trenger, og ikke hva du har lyst på.

Skal du trene 3 - 4 ganger i uken pluss en tur i skogen pr, uke kommer de fleste laaangt med å holde seg under 10.000.

Da har du en sykkel som fint tar deg med på Birken og mange andre morsomme ritt.

Skal du konkurrere med Høydalen eller Flesjå, da kan du heller spandere på deg noen tusenlapper til, men der er vel fåtallet av oss.

Som nybegynner hadde jeg aldri gidda å kjøpe kongesykkelen, når du har nådd toppen har du skifta sykkel mange ganger allerede, da har du spart opp penger til å kjøpe ordentlig sykkel når du virkelig trenger det (hvis du mangler sponsor).

Når det gjelder mekking, klarer man det meste selv, også skifte kranser og skjede, ikke spesielt vanskelig.

Hjullagre og krank er noe mer problematisk. Spiler og retting av hjul er nesten umulig uten spesialrigg.

Må bare beklage første innlegg, så nå at det virket litt "overlegent" eller hovent for den saks skyld. Men poenget mitt var vel at Syklingens Verden har rundt 11 000 brukere som er som oftest over middels kompotente når det gjelder sykkel. Derfor er sjansene kanskje større for at du får den hjelpen du trenger.

Som trådstarter påpeker har han lenge vært en aktiv syklist, og vi vil oppgradere til en ny og bedre sykkel. Og derfor antok jeg at han ikke ville kjøpe samme sykkelen som han har fra før bare med "litt bedre gir"! Det å betale 15 000 for ny sykkel er ikke lenger så SINNSYKT som mange vil ha det til. Hvis man er litt inn i sykkelmiljiøet, og vil kjøre noen ritt som birken ol. er 10-15 000 faktisk en ganske fornuftig pris å betale! I den seneste lendomfattende undersøkelsen gjort i samarbeid med de største sykkelmerkene er faktisk 15 000 det mannen i gaten regner som en Birken-sykkel.

Du vil uansett få mye sykkel for pengene til rundt 15k. Men vær obs, du kan spare mye på å velge riktig merke og riktig butikk.

I år burde du virkelig ta en titt på Diamant, Merida, Trek og Everest! Spesielt Diamant og Everest har vokst seg store de siste årene, og kvaliteten på alle er i topp klasse. Diamant sine rammer produseres hovedsaklig av Kinesis (som er en av de største rammeprodusentene i verden), og resten av utstyret er i topp klasse. Samtidig som de ligger maaaange tusenlapper under de andre i pris, vinner de alle testene de er med i!

Merida har dessverre skaffet seg et lite imageproblem, prisen ligger også litt over de andre.

Trek er og har altid vært noen av de beste sykkelprodusentene i verden. dette ser du både på terreng, og landeveisiden. Og de gir deg mye sykkel for pengene!

PS! Vet at sportslageret har mye tilbud nå, bla Scott Scale 35 til 13 000! Hvis ikke er mitt beste forslag Diamant Silver Cape for 15 000. i siste testen de vant gjort av sykkelmagasinet vant den overlegent og ble kort beskrevet som "føles som en sykkel til 40 000!"

Edit: Noen skrivefeil :shock:

Skrevet
Til en taler lenger opp - man får ikke lett sykkel til 5000.

Det veit jeg - og ved annen gangs gjenomlesning så ser jeg at trådstarter vil oppgradere seg, ikke begynne å sykle til jobben hver dag. Så jeg bommer litt med innlegget mitt.

Men man får man en lett sykkel til 8-9000

:D

  • 6 måneder senere...
Skrevet

Du må nok beskrive bruken din bedre dersom man skal gi deg noen konkrete råd. Men et par generelle råd ønsker jeg likevell og komme med.

Med mindre vekt er det absolutt viktigste kriteriet bør du velge skivebremser og dempegaffel.

Skivebremser medfører mindre vedlikehold (Sven tar feil når han hevder det motsatte) og betydelig bedre bremsekraft, bla. når det regner. I tillegg kommer slike bremser i alle pris- og vektklasser. Den eneste ulempen med skivebremser er vekten. De er noe tyngre enn klossebremser.

Medmindre du bare skal bruke sykelen på asfalt og gode grusveier er dempegaffel etter min mening en fordel for en "allround" syklist som ikke er ekstremt opptatt av vekt. Det øker komforten og sikkerheten. Vedlikeholdet er ubetydelig og håndteres av et verksted samtidig som du setter inn sykelen din til overhalling en gang hvert fjerde år eller noe i den dur. Lock-out er etter min mening en fordel, men mange bruker aldri dette og da er det bortkastet penger og vekt.

Dersom du planlegger å bruke sykelen på fjellstier og traktorveier bør du vurdere en fulldemper. For 15.000 får du meget gode fulldemper som vil gjøre turen over fjellet til en fryd! Komforten øker merkbart og særlig mindre trente syklister blir ofte overrasket over hvor vanskelig terreng de klarer å sykle med en fulldemper.

Ett eksempel er denne (som du nå sikkert kan få for NOK 10.000 hvis du leter litt):

http://www.specialized.no/fsr-xc-comp.86499.no.html

Dersom du skal ha en genrelle allround sykkel til litt ritt, trening en og annen fjelltur, velger du den letteste alu. sykelen med demper foran som du har råd til.

Ett eksempel er denne:

http://www.spinn.no/newsread/news.asp?WCE=sykkel_detaljer&D=12&N=5038&L=1

Skal du ha en ren ritt- og treningssykkel som du ikke kommer til å bruke noe særlig i terrenget, ville jeg kjøpt karbon. Karbon er det desidert beste materialet å lage sykkel av dersom man ikke tar hensyn til holdbarhet. Det absorberer støt mye bedre enn alu. og i tillegg er det mye stivere enn alu i forhold til vekt. Det medfører at all kraft du legger i pedalene går til fremddrift. Ulempen med karbon er at den ikke tåler slag mot rammen. Det skjer oftere enn du tror når du er i terrenget bla. pga. av fall.

Ett eksempel er denne:

http://www.birksport.no/shop/ (Fuji Spac Pro).

Dersom du ikke har noen budsjettbegrensninger og kun er opptatt av komme deg forteset mulig ned de værste fjellsidene velger noe slikt:

http://www.intensecycles.com/2008/bikes.php?model=m6fro

Lykke til!

Skrevet

En fulldemper ville jeg ikke anbefalt til noen. Skal man ha det vet man det selv. Og det begrenser den gode bruken stort sett bare til skog og sti, stein og stokk. Det er en spesialsykkel det ikke er verdt å bruke penger på om man ikke vet man trenger det, ekstra jobb er det og.

Skrevet

Har du syklet mye på fulldempetsykkel Kristian, ettersom du er så negativ? :wink:

Selv sykler jeg omtrent like mye på begge typer (hardtail og fulldempet). Fulldempere er forskjellige helt avhengig av hvilken bruk de er tiltenkt. Noen er like tråkkeffektive som en HT, mens andre (som den siste jeg linket til) er ikke egnet til å tråkke på i det heletatt.

Mange syklister med begrenset erfaring fra ulike typer sykler er ofte skeptiske til fulldempere fordi de ikke kan nok om hvordan fulldempere fungerer. Det er lenge siden en fulldemper var uegnet til annet enn de groveste stier. Jeg anbefaller deg å prøve!

Min kone er et eksempel. Hun sykler svært lite. Kun turer på fjellet og i skogen sammen med familien. Tidligere hadde hun en HT med demper foran. I fjor kjøpte jeg en tråkkeffektiv fulldemper til henne som jeg fant på tilbud. Hun er frelst. Med skivebremser og demping i begge ender opplever hun nå at hun klarer å sykle på steinete fjellstier og forholdsvis bratte nedoverbakker. Steder hvor hun før trillet.

Så det er klart: Fulldemper er ikke alltid det beste. Den er gjerne noen hundre gram tyngre og det er, som med dempegaffel, mer vedlikehold enn en HT uten dempegaffel. Din primære bruk må avgjøre. Men dersom komfort er viktig er en tråkkeffektiv fulldemper helt klart det beste alternativet dersom du sykkler i grovere terreng enn de beste grusveier.

T

Skrevet

Skivebremser medfører mindre vedlikehold (Sven tar feil når han hevder det motsatte) og betydelig bedre bremsekraft, bla. når det regner. I tillegg kommer slike bremser i alle pris- og vektklasser. Den eneste ulempen med skivebremser er vekten. De er noe tyngre enn klossebremser.

Du har sikkert rett, jeg har fått øya opp for skivebremser i det siste. Kanskje du kan svare meg på fordeler og ulemper med hydrauliske kontra wiredrevne skivebremser?

  • 1 måned senere...
Skrevet

Du kan spare mye dersom du kjøper brukt. F.eks på Terrengsykkel.no er det et bruktmarked der forholdsvis dyre sykler omsettes for gode priser og der kan man gjøre skikkelige kupp og få supersykler relativt billig. Det er med sykler som med Hi-Fi, det er alltid en kjøpegruppe som skal ha det nyeste og råeste og da må det de har selges.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.