Gå til innhold
  • Bli medlem

Sunnmørsalpane


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

En liten "tilstandsrapport" for de som har planlagt vårskiturer i Sunnmørsalpane. Var på Kolåstinden søndag 25.april. Det er uvanlig snøfattig i fjellet for å være slutten av april. Måtte bære skiene et godt stykke opp forbi Standalhytta, og flere steder opp til inngangen av Kvanndalen (faktisk noe i nedre del av kvanndalen også) måtte skiene av pga. lite snø. I Kvanndalen kunne jeg enkelt se at sprekkene på breen (vestlig del) var kommet godt fram. Patchell fjellsport har 9.mai planlagt tur til Søre Sætretind via Fladalen. Allerede nå søndag var det glissent med snø i de nedre delene av dalen. (9.mai blir det bæring av ski et godt stykke....)

I de midtre og nordlige delene av både Rånahalvøya og Kolåshalvøya skal det godt gjøres å finne skiføre under 4-500m nå. De fleste steder må man opp på min. 5-600m. De nordlige områdene har minst snø. Over dette er det fortsatt greit med snø.

"the word" sier at de indre delene av Sunnmørsalpane har brukbart med snø, men at det også der minker kraftig. Har ikke selv vært i de indre områdene på et par uker. Skal en (eller to?) tur nå til helgen hvis været er bra nok, så jeg kan evt. komme tilbake med mer info da. kanskje noen har vært der siste dagene? (f.eks Skårasalen, Kvitegga, Storhornet på Bjørke o.l.)

Ellers ser jeg fra kontorvinduet mitt i Ålesund at ryggen til Gimsdalstinden (1007) er fullstendig snøfri, noe som ikke er vanlig før rundt 17.mai. Videre fra Gimsdalstinden til Nordlige Hammarsettinden (1120) er det nå fullt mulig å ta som fottur. Slik vil jeg tro det er flere steder i de vestlige delene av Kolåshalvøya også (vindutsatte rygger).

Svein

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Det ble sesongens siste vårskitur i Sunnmørsalpane nå lørdag 8.mai. Skårasalen(1542) ble valgt, siden man kan kjøre bil til 500moh. Regnet med å måtte bære skiene et lite stykke, noe jeg fikk rett i. Gode snøforhold fant jeg først på ca.900m. Returen i nedre del ble lagt til den brede renna som går ned vest for toppen. Her var det gode snøforhold et par hundre meter lenger ned (fonnsnø). Turen gikk først til Blåhornet(1120) og Storhornet(1377), og tilslutt Skårasalen. Godt skiføre og flott utsikt. Skårasalen er høyeste topp på Kolåshalvøya, så herifra ser man så godt som hele Sunnmørsalpane.

Det er fortsatt nok snø på toppene for den som ønsker flere turer denne våren, men man må regne med å bære skiene en del. I sør-/vestvendte sider er det ikke særlig snø igjen under 7-800m. Nordvente oppganger som f.eks Viddal, kunne det se ut som om man fant godt med snø ned til ca. 500m.

Nå er det bare å forberede fotturene..., dvs at jeg var forsåvidt på sesongens første fottur 27.april :? (rekordtidlig), da jeg var oppom Skopphornets nordtopp (1086) fra Hundeidvik. Jeg fulgte nordvestryggen til topps, og fikk utfordrende og morsom klyving siste 50m. Tåke på toppen gjorde at jeg gikk glipp av utsikten :(

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.