Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et arbeidsopphold i Møre og Romsdal ga meg muligheten til å rusle litt på noen fjæresteiner ute i havgapet. Turværet har vært greit nok, men temperaturene innbød ikke til de lange pausene. Noen dryge breturer i pinsen kjennes fortsatt i beina, så det ble forholdsvis rolige turer. Flotte fjell her ute i havgapet, man trenger ikke nødvendigvis bevege seg så høyt for å få fjellfølelsen. Vi snakker ikke om lange turer, dette er turer som kan gås i av de fleste på en kveldsstund. Jeg har inntrykk av at de innfødte i området er mye flinkere til å komme på tur enn hva som er vanlig på Østlandet. Det er jo fantastisk å kunne gå på fjellet rett bak huset der man bor, og samtidig bo ved sjøen. Enkelte vil gjerne ha høyder på over 2000 meter på fjellene, men disse fjellene ved kysten gir i alle fall meg noe. Og hvilketdyre og fugleliv det er å se !

Oppstadhornet (737 moh) i Midsund kommune var første stopp. Mannen i Midsund sport og elektriske fortalte at store deler av fjellet truer med å skli ut i havet og lage en gedigen flodbølge, noe som har skapt begrensninger for bygging i sjønære områder. En dyp sprekk i hele fjellets lengde viser at her er noe i ferd med å skje. Jeg gikk opp fra Sør-Heggdal, men det er flere ruter til topps.

Eiskremheia(493 moh) i Aukra kommune var neste stopp, og jeg fikk oppleve solnedgangen over Gossen som er øya der de fleste av kommunens innbyggere holder til. Kommunetoppen ligger imidlertid på en flik av fastlandet som ligger innenfor kommunegrensen.

Kvannfjellet(980 moh) i Fræna kommune var neste stopp. Dessverre kom skodda sigende de øverste 100 høydemetrene, ellers var det en fin tur. Grei vandring fra litt ovenfor Syltesetra

Mekknøken(751moh) i Averøy kommune ligger rett syd for Kristiansund og er et fint fjell som kan nås fra flere sider. Jeg gikk opp fra sydsiden i et kaldt og fint 17. maivær. Vel nede begynte det å hagle, men da satt jeg heldigvis i fergekø til Kristiansund.

Kvernberget(205 moh) i Kristiansund er den pensjonerte kommunetoppen for Kristiansund. Ingen stor utfordring og noe bynært, men flott utsikt her opp også.

Freikollen(629 moh) i Kristiansund er en temmelig bratt topp om man går opp fra syd, noe enkel klyving var det faktisk på den forholdsvis direkte ruten som jeg valgte.

Harøyburet(156 moh) i Sandøy kommune er en av de laveste kommunetoppene i Norge. Flott landskap her ute. Under en halvtime å gå fra fergekaia på Myklebust. Vedfoten av fjellet ligger det minste kapellet jeg har sett. Her kan det ikke være plass til stort mer enn kista innenfor veggene.

Skulen(492 moh) på Skuløy er ikke kommunetopp, men likevel et flott turmål, som kan nås fra flere steder på øya. Bratt og luftig på nordsiden der det er naturreservat.

Mannen(347 moh) på naboøya Haramsøya var også en luftig topp. Her går det bilvei nesten til toppen.

Dette var dagens hilsen fra de nordvestlige fjæresteiner.

post-480-13347454539_thumb.jpg

post-480-133474545703_thumb.jpg

post-480-133474545713_thumb.jpg

post-480-133474545722_thumb.jpg

post-480-133474545732_thumb.jpg

post-480-133474545741_thumb.jpg

post-480-133474545751_thumb.jpg

post-480-133474545758_thumb.jpg

post-480-133474545766_thumb.jpg

post-480-133474545775_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Fikk skikkelig lyst en tur tilbake til Møre og Romsdal nå

Har vokse opp i de traktene der, og jeg har vell egentlig gått og tittet på Opstahornet i 20 år. Som du nevner så er fjellene godt besøkte.. De har faktisk uhøytidelige konkuranser i mange av idrettslagene der om hvem som har besteget mest topper osv i løpet av et år. Et bra initiativ, hvor du ser hvor mange som har besøkt toppene i toppboken som finnes på toppen.. De fleste toppene rundt Tomrefjorden ligger på mellom 200 og 500 registrerte hvert år. Noen flere, noen færre..

Kan huske at det var mye lettere å ta seg en tur på fjellet. Turene tok sjelden mer enn 2 timer, man fikk sett utover havet og kjenne vinden og regnet piske litt i annsiktet. Toppene ligger tett, og man kommer seg stort sett fort og effektivt til toppen siden det for det meste er lettgått terreng og nesten fravær av steinur. Et aktivt dyreliv er det, og man ser stort sett mye fugl, selv på vinterstid da ravnen ligger og koser seg i kulingen fra sørvest på fjellkammene som ofte er iblandet snø og sludd...

Etter at jeg begynte med 2K toppene har det blitt alt for mye bilkjøring, og jeg savner det å slippe å kjøre en meter, og "bare ta seg en liten formiddagstur på fjellet" uten å stresse med bilkjøring, klær pakning osv.. Det er vell det spennende med å gå nye ruter og se nye daler og topper som gjør at jeg søker meg til 2K toppene, men blir aldri lei av å gå på Nordvestlandsfjellene.. Enkelte av toppene har jeg vell nesten et tresiffret besøkstall på også..

:wink:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.