Gå til innhold
  • Bli medlem

Ugle-bilde


kryk

Anbefalte innlegg

Synes den var stor, og det første som slo meg var snøugle. For den såg veldig lys ut der. Men den er jo litt flekkete kan det se ut som på bildet, og det er jo lett å anta at det er en jordugle ja.

Den slo seg ned i en klynge fjellgran ganske langt oppi ei fjellside, men når den oppdaget meg, så flyktet den videre innover i fjellet, over ca. 1300 moh. Det slo meg der og da at det måtte være en snøugle, synes den virket ganske stor, med stort vingespenn. Men etter å ha studert bildene, så har jeg også vurdert det til at det sannsynlig var en jordugle. Kjennetegn som tilsier jordugle kan være mørke flekker helt ytterst på vingene.

Men leste på en link om jordugler, der det stod at den var 38 cm lang. Mener denne ugla var større enn dette. Jeg stod ikke langt unna grantreet når den kom og satte seg i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes størrelsen stemmer godt med jordugle (jfr. grankonglene fx).

Merk også de mørke sigdformede flekkene under hver vingeknoke.

Det er typisk for arten, og skiller den klart fra snøugle.

Sistnevnte er forøvrig meget større, og meget lysere, og sitter særs sjelden i trær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes størrelsen stemmer godt med jordugle (jfr. grankonglene fx).

Merk også de mørke sigdformede flekkene under hver vingeknoke.

Det er typisk for arten, og skiller den klart fra snøugle.

Sistnevnte er forøvrig meget større, og meget lysere, og sitter særs sjelden i trær.

nåja, eaa, er jo ikke rart om tilogmed snøugla kunne gått inn for landing i tretoppen, for å nyte synet av den villreinflokken som beitet like ved. :?

Kan nok med 99,99% sikkerhet konstatere at det er jordugle. Har et profilbildet når den flykter som viser tydelig hodeformasjonen på at det er ugle, og ikke en anne rovfugl. Tror jeg skal ut i fjellet att snart, og da bedre utstyrt med stativ for å kunne ta bedre bilder. Her ble det bare litt febrilsk ukontrollert knipsing. :) Mye liv på fjellet nå, og en grytidlig morgen idet solstrålene kommer opp i øst er det virkelig nydelig å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.