Gå til innhold
  • Bli medlem

Bære tung sekk som eldre mann?


SkyFly

Anbefalte innlegg

Hei!

Har bært sekk i hele mitt liv, og har derfor blitt veldig vant med tunge løft over lengre distanser. Er bikket over 70år, men føler fortsatt at jeg har noe å gjøre uti villmarka! :D Men er det noen inne på dette forumet som har tips og erfaringer om hva jeg som såpass gammel bør gjøre med vekten på sekken?

Er 40% av egen kroppsvekt fortsatt noe å gå etter? Veier nå 86kg. Bør jeg ha 40% som maksimumgrense for bærevekt? Og hvis dere kjenner noen andre som er mellom 60 og 70 år, hva er deres erfaringer om det å bære tunge sekker? Blir dette et stadig større problem etter hvert som man blir eldre, eller er det bare å holde det vedlike ved å gå turer med tung sekk slik jeg har gjort i alle de år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Synes kanskje du tar godt i når du sier du skal bære så mye. Selvom man er godt trent og vant til å bære mye, så skal man være bevisst på at det skjer ting rent fysiologisk med kroppen etterhvert som man bli eldre. Jeg tenker på syn, balanse, svekking av muskulatur bl.a. Selfølgelig kan man bære tungt dersom man er godt trent for det.

Jeg ville heller legge opp til å bære behagelig, bruke en skikkelig tilpasset sekk, og pakke spartansk når man skal ut på tur. Godt fottøy er også viktig.

Det viktigste er at man er komfortabel med det man gjør, og at kroppen tåler det.

Ha en god fjelltur. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bært sekk i hele mitt liv, og har derfor blitt veldig vant med tunge løft over lengre distanser. Er bikket over 70år, men føler fortsatt at jeg har noe å gjøre uti villmarka! :? Men er det noen inne på dette forumet som har tips og erfaringer om hva jeg som såpass gammel bør gjøre med vekten på sekken?

Er 40% av egen kroppsvekt fortsatt noe å gå etter? Veier nå 86kg. Bør jeg ha 40% som maksimumgrense for bærevekt? Og hvis dere kjenner noen andre som er mellom 60 og 70 år, hva er deres erfaringer om det å bære tunge sekker? Blir dette et stadig større problem etter hvert som man blir eldre, eller er det bare å holde det vedlike ved å gå turer med tung sekk slik jeg har gjort i alle de år?

Med en alder som liggeri nedre delen av ditt "utvalg", har jeg i det siste tenkt på det samme. Men jeg har ikke tenkt å bære 30-35 kilo over lengre strekk. Selv med 20 -25 kilo i sekken går det smått og forsiktig.

Jeg mener det går litt saktere i bakken etter hvert som årene kryper innpå. Det har jeg til nå klart å gjøre noe med, ved å gjøre sekken lettere. Det er helt utrolig hvor mye 4-5 kilo betyr for farten.

En annen ting er at det tar lengre tid å ta seg inn. Etter en hard tur (fort og langt), så er det etterhvert ikke fullt så morsomt å gå i gang dagen etter. Min erfaring er at det likevel går greit, men det tar litt tid før "maskineriet" kommer i gang - mao rolig til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.