Gå til innhold
  • Bli medlem

Kom mai du skjønne milde (fuglelyder)


Gjest Fjellfinn

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellfinn

Langt oppi fjella men ennå i Stormyrtælets varierende myr og furuskoger f.eks., synger både det ene å det andre, sang å sang, vel det låter i de fleste, jeg mener å kjenne heilo, gjøk, ravn, enkeltbekkasin, blåstrupe for å nevne de fleste jeg tar, men når det nærmer seg heipiplerka når jeg ikke ser fuglen dale, blir det værre.

Jeg ser jo ned, i Diapensia som nå er i vakker nyutsprunget skrud, men skulle vi ikke lage en liste over 10-20 fjærkre med en slags lydbeskrivels, de som en for skams skyld bør kunne, og da vil jeg ha med slikt som små og storspove, den siste må jeg da hørt ved flere anledninger nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
Gjest Anonymous

Ikke noe dumt forslag du nevner der. De fleste er vel glad i våren, og blir ikke mindre glad av å høre fuglelivet rundt seg. Dette høres svært spenende ut, men jeg er bare ikke så flink til å beskrive fuglelyder. Et av de beste vårtegna for meg,...... er da jeg hører bokfinkens flotte fløytespill. I stedet for å beskrive lyden, følger jeg opp med et bilde av bokfinken som kom på besøk i hagan, tidlig i vår.

post-4307-133474548302_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ettersom du nevnte Heilo, Fjellfinn, så har jeg tilfeldigvis den i fotoarkivet mitt. I fjor vår, nærmere sagt 29. april, var kona og jeg på en aldeles fortreflig tur på Valdresflya. Vi gikk på ski, og det var aldeles perfekte forhold i det drømmeværet. Under samme turen, møtte vi på en Heilo, samt en snøspurv. Heiloen kjenner jeg lyden på, men snøspurven, som jeg faktisk så for første gang, har jeg aldri hørt stemmen på. Det har vel kanskje du?

post-4307-133474548953_thumb.jpg

post-4307-13347454897_thumb.jpg

post-4307-133474548972_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt oppi fjella men ennå i Stormyrtælets varierende myr og furuskoger f.eks., synger både det ene å det andre, sang å sang, vel det låter i de fleste, jeg mener å kjenne heilo, gjøk, ravn, enkeltbekkasin, blåstrupe for å nevne de fleste jeg tar, men når det nærmer seg heipiplerka når jeg ikke ser fuglen dale, blir det værre.

Jeg ser jo ned, i Diapensia som nå er i vakker nyutsprunget skrud, men skulle vi ikke lage en liste over 10-20 fjærkre med en slags lydbeskrivels, de som en for skams skyld bør kunne, og da vil jeg ha med slikt som små og storspove, den siste må jeg da hørt ved flere anledninger nå?

Fin idé det, men mye er samlet allerede. Her er ei liste med fuglelyder som Norsk ornitologisk forening i Hordaland har tatt opptak av: http://www.fuglar.no/galleri/lyder.php , over 300 lyder, sortert alfabetisk.

....men noe liste sortert på ”mest vanlig fugl" var det ikke utarbeidet, det hadde gjort seg....og så et bilde av hver fugl.

Et annet alternativ kunne kanskje være å legge ut bilder av de mest vanlige fjell-fuglene her på forumet og så legge inn en link til lydfila på NOF Hordalands hjemmeside for den aktuelle fuglen, f.eks. for Heilo så legger man inn denne linken: http://www.fuglar.no/galleri/lyder/Pluvialis.apricaria.mp3

, ...og for snøspurv denne lydfila: http://www.fuglar.no/galleri/lyder/Plectrophenax.nivalis.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellfinn

....men noe liste sortert på ”mest vanlig fugl" var det ikke utarbeidet, det hadde gjort seg....og så et bilde av hver fugl.

Var atti Heldalen idag i Trollheimen, et stort våtmarksområde/myrområde på 850 - 900 noh

Duverden så mye som sang, kvitra, skrek, harket, bjelleklang og ko-ko, ko-ko!!

Duverden så artig det hadde vært med en dugandes ornitolog i dag, den snøspurve lydfila er ikke nok for meg, nesten alt låt sånn!

Disse våtmarkene /myrene har jeg vel hørt at huser et RIKT fugleliv og i dagens 26 gode varmegrader måtte vel hvert et fjærkre utpå der være i aktivitet??

Bjelleklangen kom jeg etterhvert fram til at måtte være en blåstrupe ??

-- da den roet seg litt ble den mer "lik seg"...

Og gjøken - ko-ko var greit nok, men da den snittflygde rett over hue mitt, kom det utav den en slags "bjeffing"!

Noe kjent var det da, en linerle trippet så pent forbi og en måse skjelte på meg, men det var et stort utvalg vadefugler, som jeg desverre ikke kjente.

Hvilken stasdag! Nå er det sommer i fjellet!!

:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.