Gå til innhold
  • Bli medlem

Ultralight ?


Blir Ultralight hiking en "vinner" i Norge ?  

13 stemmer

  1. 1. Blir Ultralight hiking en "vinner" i Norge ?

    • Ja. Definitivt
      0
    • Ja. For noen få, ekstreme
      8
    • Nei
      5
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Som aktiv vandrer og "friluftsjunkie" abonnerer jeg på amerikanske Backpacker (noe jeg også kan anbefale andre. Se www.backpacker.com). Jeg har observert der, og andre steder på nettet, at det er en ny type vandring på vei inn - Ultralight Hiking.

Her fokuserer man ekstremt på sinnsykt lett utstyr. Her er det snakk om folk som klipper vekk det hvite feltet rundt kartet, og vurderer mat som unødvendig luksus (håper dere tok denne som ironi). Den store fordelen med dette er at man kan bevege seg mye raskere, og lengre.

Dette trenger nødvendigvis ikke gå ut over komforten. Dette ultralette utstyret er like bra som det vi vanligvis bruker her hjemme, men det er ganske kostbart.

;-) Er det noen av dere som har observert denne trenden i Norge ?

Mine personlige betraktninger er at dette kanskje ikke blir slik en stor "hit" her hjemme på berget. Hovedargumentet for dette må være at vi i Norge drar ut for å slappe av. Vi har godt tid. Amerikanere generelt er vel litt mer sånn "først, best og raskest". Litt konkurranse-element i det meste. Vet ikke ? Vet dere ?

Selv har jeg tatt et par korte turer i vinter med sekk som har vært meget lett (nesten på bekostning av sikkerhet). Min erfaring har vært begge deler. Turene har gått utrolig lett. Men når vi kommer frem våte i sluddvær på en hytte, så hadde det vært fristende å ta frem noe tørt skift. ;-)

Andre som har gjort noen erfaringer med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ved å søke på ultralight backpacking o.l. finner man ganske mye på nettet. Mye virker fornuftig, men for en del kan man lure på hva slags vær og forhold dette er tilpasset.

Hva er det du har skåret ned på av utstyr ? / hva har du sittet igjen med ? Hvor mye har du fått ned vekten på sekken ?

For blant annet å spare en litt sliten ryggskive, og litt for moro skyld har jeg begynt å gå mer nøye gjennom hva jeg har med meg på tur. Man kommer et godt stykke ved å veie utstyret, finne ut hva man egentlig trenger og finne lette alternativer. Men, for meg er det et godt stykke igjen til Ultralight.

Samtidig ser jeg det som vesentlig å ikke redusere sikkerhetsnivået. På dette området må det bli litt skjønn ettersom det er litt vanskelig å vite helt hvilke scenarier man skal gardere seg mot og hvordan utstyret vil takle dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan laste ned noe som heter Backbacker Weight Calculator fra http://members.tripod.com/ibbeson/Gear_Weight_Calculator.htm

Her kan dere registrere vektene på utstyret deres. Så kan dere krysset ut det dere skal ha med, og automatisk få oppdatert den totale vekten. Ganske morsomt verktøy. Jeg tok selv med meg brevvekten hjem fra jobb en kveld, og registrerte alt mitt utstyr. Da blir man kanskje litt mer bevist på hva man drar med seg.

Når det gjelder spørsmålet om hva slags utstyr jeg brukte på mine "ultralette" turer: jeg kan ikke huske alt i hodet, men jeg skal prøve:

På kroppen

Kort underbukse (ull)

Lang underbukse (ull)

Lang trøye (ull)

Tynn genser (fleece)

Tynne strømper (ull)

Tykke sokker (ull)

Bukse med gamasjer (Gore-tex)

Jakke (Gore-tex)

Lue (Gore-tex)

Votter (ull)

Fløyte (for varsling hvis uhell etc).

Ski, skisko og staver

I sekken

Lett sovepose (3 sesongs)

Liggeunderlag (3/4 lengde. Dette holder. Jeg legger sekken under hodet)

Nødbivuakk (veier 80 g. Snøspade f.eks veier 650 g)

Vindvotter

Ekstra sett tykke sokker (ull)

Lett dun-vest

Hodelykt (har byttet til Black Diamond Ion på 29 g. Den gamle fra Petzl veiet nesten 500 g)

Skismurning

Førstehjelputstyr (sportstape, compeed, og enkeltmannspakke)

Reputstyr (3 m duct-tape og noen skruer til binding)

Multiverktøy (sparte 32 g på å legge igjen etuiet)

Vannflaske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hva slags nødbivuak veier 80 g ?

Tips: Jeg gikk løs på min gamle sekk (80 liter Lowe) som snart skal kasseres og fjernet endel remmer og tøy jeg ikke trenger (dobbelt bunn, skille mellom to rom inni, en del remmer jeg aldri bruker og som jeg ikke har funnet hensikten med osv...) og fikk vekten ned fra omtrent 2,5 til 2 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overnatta ei natt i denne nødbivuakken. Den liknar veldig på såkalla "emergency blancets" bare at det er ein pose, og det er det som er det geniale. Inne i "posen" blir lufta varma opp og du unngår vinden. Likevel var det VELDIG kaldt å overnatta i den.

Har laga ein liten artikkel om det på breogfjellsport.no

Stoffet er ikkje veldig sitesterkt, så det er mest for eingongsbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Det har gått 3 år siden denne diskusjonen gikk. Jeg mener å se at friluftsfolket her hjemme på berget har satt mere fokus på VEKT på alt pikk-pakket.

Det var litt av et prøveprosjekt Ragnar gikk løs på. Her ble vel tingene gjordt i motsatt retning av hva jeg ville gjordt. På vinterstid har vi med en enkel presenning istedet for telt (med mindre værmeldingen sier at det blir storm...). Presenningen ligger alltid klar ved siden av soveposen og ryggsekken slik at jeg lettvint tar den over oss dersom det begynner å snæ eller blåse. Dette venter jeg aldri lengre enn nødvendig med. ¨

Personlig har jeg oppnådd mest vektreduksjon på:

-Telt. Jeg kjøpte inn nytt 3 manns telt som er 2,7kg totalt. Det gamle teltet var 5kg.

-Sovepose. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe den råeste soveposen, men endret mening når jeg så størrelsen og vekt 4 kg. Da valgte jeg istedet lillebroren som gjør jobben like bra, som var 2,8kg.

Når det gjelder klær så har jeg bare ullklær med på vinterturene, der er det ikke noe å spare. Ytterskallet er det også lite å spare vekt på.

Når det gjelder mat er det endel plass og vekt å spare, dersom en er villig til det, men personlig synes jeg litt av kosen blir borte da ;) Men det hender at jeg også må spare litt her dersom jeg skal på tur over mange dager. Alt. er å bytte ut ryggsekken med pulk.

Jeg tror aldri jeg kommer helt opp i 'Ultralight' klassen, men joda, å spare vekt har jeg ikke noe imot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rareste jeg ser, er valg av kokeutstyr.

F.eks veier en Nova 428gram+brennstofflaske.

Min gode gamle Primus 96 veier ca. 650 gram, og har tank.

eller Svea 123 som veier 620 gram.

Helt greit at 111 er tung, den er jo ikke ment som enkeltmannskoker.

Titanbrennere er enda lettere, men fyyy for pris. og.... hva skal man med allverdens kokekar da? Holder ikke kaggekjele og ei stekepanne?

Foruten å få ned vekta på overnattingsutstyret (telt og pose) er det mye å hente på å ikke ha med seg allverden.

Superlettutstyr, er ikke min greie. Jeg foretrekker komfort, helst uten å slite meg ihjel da.

Jeg beholder handtak på tannbørsten, fordi jeg liker rene tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparer gjerne vekt, men ikke til enhver pris. Hvorfor drasse på mer enn strengt tatt nødvendig? Titan og slikt gidder vi ikke kjøpe, fordi det finnes andre materialer som veier omtrent like lite til en brøkdel av prisen, f.eks. plastkopper, hardplastbestikk, plasttallerken/bolle osv.... Men: Et av kriteriene ved kjøp av sekk, sovepose og telt er vekt. Men det er nå engang slik at mindre vekt koster mer penger... blant annet skal vi ha nye soveposer til sommeren, og da er vekt viktig. Valget faller nok på en Marmot Helium EQ på ca. 900 gram. Dyrt, men det er verdt prisen synes vi.

I tillegg har vi et MSR Zoid 2 telt til sommerbruk, hvor vekt pr. person er ca. 1 kg. Kombinert med lette liggeunderlag på ca. 500 gram, og en sekk på ca. 1,5 kg, så er vi oppe i ca. 4 kg pr. person, mat/klær/kokeutstyr etc unntatt. Våre gamle sekker veide 4 kg pr. stk alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.