Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirbrean rundt, Fredag 09. Mai. 2008


askogvoll

Anbefalte innlegg

Leirbrean rundt, 23 km og 11 2K topper:

Etter en meget kort natts søvn satt jeg meg i bilen og kjørte mot Sognefjellet. Startskuddet fra Trondheim gikk klokken 02.00, og i det jeg passerer Hjerkinn klokken 04.15 viser temperaturmåleren minus to grader. Med denne målingen i tankene kjører jeg videre mot Sognefjellet. Bilen ruller inn til Krossbu litt over 06.00, og solen står allerede høyt på himmelen. Noen som telter sover fortsatt på parkeringsplassen, så jeg prøver å være så stille så mulig i det jeg fester feller på skiene, og har på meg tur – utstyret. Avmarsjen går cirka klokken 06.30 og det er ingen andre våkne mennesker i syne enn de som sitter i jetflyene som passerer noen kilometer høyere oppe.

Fredag 09.05.2008:
Ingen andre i sikte, skaresnø og blå himmel. Kan man ha det bedre? Går uten mange pausene til dagens første topper som er Midtre og Austre Kalven. Utsikten til Skeie er fenomenal, og jeg har allerede bestemt meg for at jeg skal gå rundt Skeie på breen og bestige den via østflanken og ryggen. Jeg gjør som planlagt, og etter noen gode tips har jeg valgt å bestige denne toppen mens snøen fortsatt er hard etter nattens kulde. Bestiger toppen uten noen problemer, og jeg ser ingen andre mennesker på noen breer i rundt meg enda.. Klokken er jo bare 09.30 på en fredags morgen, så hva skal man forvente seg? Går tilbake og plukker opp sekken og skiene mine som jeg har lagt igjen ca midt i mellom Skeie og Veslebjørn. Opplever Veslebjørn som en naturlig forlengelse av Skeie, og jeg tar meg en velfortjent pause på toppen, og tar bilder av Storebjørn. Sitter og studerer breen fra toppen av Veslebjørn, og jeg observerer en liten sprekke ved sekundærtoppen til Storebjørn. Ser dagens første skiturister på veg opp Smørstabbreen, og jeg regner med at dagens mål for de turistene må være Storebjørn. Etter å ha ruslet over kanskje den letteste 2K toppen i mitt liv (Den som ligger ca midt i mellom Veslebjørn og Storebjørn), setter jeg fra meg skiene og sekken, og går til fots til toppen av Storebjørn og den lille fortoppen til selve toppen. Den sprekken som jeg så fra Veslebjørn var ikke stor, og den var ikke mer en 25 cm bred. Godt å stå på den 2K toppen som kanskje har den letteste høyden å huske 2222 moh. Ser at de har tatt pause nede på Smørstabbrean, og jeg ser også at det kommer noen flere opp Leirbrean.
Går ned fra Storebjørn, og går videre mot Bjørneskaret. Går i en stor bue rundt Bjørnungen grunnet den svære skavlen som henger truende. Går lett opp og ned til Bjørnungen før jeg har på meg stegjernene og har med isøksen til Sokse. Var noe skeptisk på forhånd, og jeg var spendt på snøkvaliteten i snørennen mot toppen. Snøen var hard og fin, og det var no-problemo å komme seg opp til begge toppene på Sokse. Det er vindstille på toppen, og jeg nyter stillheten som er der oppe. Drikker en halv flaske vann, tar frem Kameraet og ser den store og mektige Storebjørn rett foran meg. Vinker til fjellturistene som ankommer Bjørneskaret, og ser samtidig at de som hadde tatt pause på Smørstabbrean mens jeg var på Storebjørn er på toppen av Storebjørn.
Går lett ned til Bjørneskaret, spenner på meg skiene og sekken og mot skaret som er mellom Sauen og Kniven. Møter to trivelig karer som er på veg ned fra Kniven og tar en liten prat. Forteller litt om rutevalget mitt til Sauen og Kniven, og jeg regner med å møte de to karene på Sauen. Legger fra meg sekken i skaret, og spenner på meg stegjern og tar med isøks.

Planen min var å bestige Sauen fra dette skaret for å spare høydemeter. Mens jeg holder meg fast med isøksen så lurer jeg på hvor sikker kilden min har vært på om dette var den letteste vegen. Det er bratt opp mot sauen, og jeg synes det er rart at det ikke er noen spor etter mennesker denne vegen. Jeg klatrer opp mot sauen, og det var bratt til tider. Møter de to trivelige personene jeg traff noen minutter tidligere i skaret.
Jeg gjør de vanlige ritualene; tar på toppvarden, tar noen bilder, og hiver innpå en liten bit sjokolade for å opprettholde konsentrasjonen. Jeg bekymret meg noe for hvordan jeg skulle komme meg ned fra Sauen og mot skaret, men ved aktiv bruk av isøksen så går jeg bortover den bratte snøflanken og ned til skaret. Jeg syntes å huske at Kniven skulle være vanskelig, men både Skeie og Kniven blekner i forhold til den vegen jeg tok til toppen av Sauen. Kniven bestiges lett, og jeg står på min 2K topp nummer 99.

Spenner på meg skiene, og renner lett ned til Krossbu hvor bilen står og venter på meg…

Hvilke fjell:
Midtre Kalven (2030 moh), Austre Kalven (2034 moh), Skeie (2118 moh), Veslebjørn (2150 moh), Storebjørn (2222 moh), Bjørnungen (2110 moh), Sokse (2189 moh), Sauen (2077 moh), Kniven (2133 moh)

post-2512-133474538917_thumb.jpg

post-2512-133474538928_thumb.jpg

post-2512-133474538939_thumb.jpg

post-2512-133474538963_thumb.jpg

post-2512-133474538975_thumb.jpg

post-2512-133474538987_thumb.jpg

post-2512-133474538999_thumb.jpg

post-2512-133474539011_thumb.jpg

post-2512-133474539023_thumb.jpg

post-2512-133474539035_thumb.jpg

post-2512-133474539047_thumb.jpg

post-2512-133474539058_thumb.jpg

post-2512-133474539069_thumb.jpg

post-2512-133474539381_thumb.jpg

post-2512-133474539394_thumb.jpg

post-2512-133474539415_thumb.jpg

post-2512-133474539431_thumb.jpg

post-2512-133474539444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Mens jeg holder meg fast med isøksen så lurer jeg på hvor sikker kilden min har vært på om dette var den letteste vegen...

:D:D Kilden din har nok gått samme vei. Dog ikke sagt det var letteste, men korteste vei ...:)

Forøvrig en strålende tur du fikk rundt breen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard:

Kan nok stemme at det kanskje ikke var lettest vei, men det var sikkert den morsomste og korteste vei.. Det er godt å få slike dager i fjellet, etter en lang, kald og mørk vinter..

Mayhassen:

Takker, det er noe spesielt å gå alene i fjellet, men det er trivelig med tur-selskap, så det blir bare å finne noen fine dager i juli da muligheten åpner seg igjen..

Bjarne Lindholdt:

Det er fine trakter å vandre i, men det finnes delte meninger om når det er finest å besøke disse områdene. Om du har mulighet til å dra dit nå, så var det i alle fall det jeg forstod var den fineste årstiden å besøke sognefjellet på.

Alex :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk, jeg skulle gjerne ha vært med! Hørtes ut som en alldeles nydelig tur, og flotte bilder. Ingenting er bedre enn å nyte solen på ski helt alene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.