Gå til innhold
  • Bli medlem

Leirungskampen, Vestre Leirungstind + en bonustopp 10.mai 2008


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Planene ble forandret i siste liten og vakre Leirungssdalen var målet. Det var det for mange andre denne dagen også. Riktignok skulle vel ikke alle så langt inn i dalen som oss. Et fantastisk vær hele dagen og alt var perfekt for å nå de flotte toppene her inne. Leirungskampen hadde stått på lista over topper jeg skulle ta dette året så det var greit at det ble denne dagen. Hadde forventet meg utfra rapporter at det var noe vanskelig mellom toppene der oppe, men det var bare artig klyving. Det verste var vel egentlig den laaange bratte ryggen fra bunnen...den var jævlig bratt og tung! :D

Fanastisk utsikt mot Torfinnstindene på andre siden av dalen. Flere topper på den siden av Svartdalen står som mål dette året. Den vesle toppen vest for Vestligaste Kalvehøgde (50.1 2150moh) fikk jeg ikke med meg Odd Arne og Roar på to slik at denne får stå igjen....litt dumt, men skal vel en tur til inn her seinere. Det samme med de toppene Mayhassen tok to dager før,- nemlig Skarvflyløyftindene SØ2 og SØ3. Den siste, SØ1 får stå i fred for meg noen år tror jeg. Den blir for spenstig :shock: Dagen ble lang nok som den ble,

Vestre Leirungstind var neste mål. Synes den alltid hadde sett så skremmende ut og var jo også 4 stjerner i "fjellbibelen". Toppen VAR også ganske tøff å bestige, iallefall der vi gikk. Vi gikk ganske langt på ski oppetter ryggen og fulgte deretter ryggen så langt det var mulig. Det begynte så å bli rimelig utsatt og stegjerna hadde blitt lagt igjen i sekken.. :oops: Det ble noe is og meget bratt og utsatt rett under toppunktet og må vel innrømme at jeg hadde en del andreanlin i blodet der. Ikke rom for kløning der oppe. Isøksa var til god hjelp i den meget utsatte delen. Odd Arne gikk først og var sjefen opp her. Ville nok anbefale noe sikring her oppe,- iallfall med de forholdene som vi hadde. Isete og litt snø på de utsatte hyllene. Fantastisk var det iallefall å sette foten på trygg grunn og senke skuldrene noe. :lol: Veste Leirungstind besteget. Endelig. Tenkt på deg lenge... :lol:

Som "plaster på såret" denne dagen fikk jeg iallefall overtalt Roar og Odd Arne til å bli med over til Søre Knutsholstind. Denne toppen kunne være grei å ta med seg på denne turen da det ikke er langt ned til den fra Vestre Leirungstind. Som et at bildene viser går det bratt ned ei snørenne ned mot foten av Søre Knutsholstind. Videre er det kort artig klyving opp mot denne "lille" toppen mellom to kjemper. Når Knutsholstindene skal gåes, trenger vi iallefall ikke å klatre/rapellere ned fra Vesle Knutsholstind. 5 topper denne dagen var kjempebra. For å unngå det veldig utsatte klyvepunktet fra toppen av Vestre Leirungstind, valgte vi heller å gå flanken tilbake. Det var ingen spøk. meget bratt og utsatt pga løs sørpesnø og vi var vel litt engstelige bortover der. Særdeles lite ønskelig å rutsje ned her. Steiner og stup lenger ned...ingen spøk nei. Anbefales ikke! Kanskje vi heller burde ha gått samme veien tilbake og brukt noen slynger...Godt var det å være tilbake til skiene igjen og kunne ta seg en fortjent pause.

Vi brukte vel ca 3,5 timer med en lang god pause fra bilen og inn til foten av Leirungskampen. Tilbake til bilen fra samme sted brukte vi ikke lenger enn 1,5 time. Huii hvor det gikk nedover!! Totalt brukte vi vel 11 timer på turen. En topp dag i fjellet med nervene i helspenn....noen steder! :lol:

post-2015-133474537889_thumb.jpg

post-2015-133474537912_thumb.jpg

post-2015-133474537923_thumb.jpg

post-2015-133474537932_thumb.jpg

post-2015-133474537959_thumb.jpg

post-2015-133474537993_thumb.jpg

post-2015-133474538015_thumb.jpg

post-2015-133474538373_thumb.jpg

post-2015-133474538387_thumb.jpg

post-2015-133474538403_thumb.jpg

post-2015-133474538415_thumb.jpg

post-2015-133474538437_thumb.jpg

post-2015-133474538461_thumb.jpg

post-2015-133474538484_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vestre Leirungstind var jo fjorårets høydepunkt for meg :D Er ikke mange topper med utsikt som overgår den man får her! Husker hvor fantastisk deilig det var å sole seg og nyte livet i timesvis på toppen. Husker også at jeg gjorde meg mange av de samme tankene underveis på eggen oppover som du gir uttrykk for her. Man bør ikke glippe taket eller snuble, og pusten jobber fort uten at man nødvendigvis er så sliten. På vei ned Svartdalsflanken syntes jeg det gikk greit, men det var sikkert bløtere og enklere snø 3.juni. Denne toppen blir det flere besøk på uten tvil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spenstig tur dette Atomfisken. Jeg syntes sørryggen mot V.L. virket veldig luftig og en porsjon utsatt begge gangene jeg var her, uten at forholdene kan karakteriseres som spesielt krevende. Du begynner å bli ganske varm i trøya etter hvert nå tror jeg?

Fin turrapport og flotte bilder fra en av vårens blankeste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner du (Morten) har satt 4 stjerner på denne toppen i boka. Ville kanskje sett noe anderledes på det dersom det ikke var snø/is helt oppe der...men,men. Vet jo ikke hvordan det er å nå toppen fra sør der vi gikk ned.(Vi gikk ikke helt ned da) Kanskje det er sva og vanskelig der ettersom det ikke står noe om dette i boka di?? Hadde iallfall vært greit å gå opp fra Svartdalen og opp snørenner der nå. Flott topp var det! Tar gjerne en tur dit seinere en gang! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bratt flanker som kan være fine å gå i korte, svært avgrensede perioder under spesielt gunstige snøforhold blir for smale og spesielle til å omtales generelt. Det er egentlig temmelig mange mulige varianter rundt i vestflanken på Knutsholsryggen som ikke krever stort mer enn en del klyving, men mange av dem forutsetter at man oppholder seg ganske lenge i konsentrasjonskrevende og potensielt rasfarlig terreng.

Stjernesetting av topper er vanskelig. Det vil alltid være andre som ser annerledes på ting. Men lange anmarsjer i bratte, rasfarlige flanker anser jeg som relativt krevende selv om noen ser på dem som lette pga. mindre luftighet og mindre tekniske utfordringer. Føler fortsatt 4 stjerner er sånn ca. ok på Vestre Leirungstinden utfra en totalvurdering. Det er jo tross alt en relativt snill skala for dem som er veldig avanserte ved det at 5 stjerner normalt heller ikke er så veldig vanskelig under gode forhold for folk som er varme i trøya.

Jeg formoder dere gikk ut på "svaet" (en bratt skråflanke med relativt små hylleformasjoner) som vender delvis ut mot sørstupet. Problemet her er jo ikke at det er så veldig vanskelig, men at det er temmelig utsatt. Det er veldig ulikt hvordan folk reagerer på det. En litt ukontrollert utglidning eller snubling vil her kunne få fatale konsekvenser. Vanskelighetsmessig er det vel knapt snakk om en 2'er. Men omgivelsene påvirker ofte folk.

I alle fall en stilig og litt mindre vanlig tur på vårparten. Har lyst til å prøve den som en vårskitur en gang selv, men tror det blir med stegjern og sikringsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok der disse små hylleformasjonene var ja. Videre et bratt klyvepunkt der jeg som er 173 cm høy fikk litt problemer med et tak. Men det løste seg greit! Tror nok tørt fjell på hyllene hadde gjort meg mer trygg ja.. :wink: Små rom for feil der oppe...som så mange andre steder vi tinderanglere ferdes.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant med en vårskiturrapport til blant annet V. Leirungstind Atomsilda! Flotte bilder, som ligner veldig på våre. :wink: Vi hadde nemlig samme været 21. april 2003, men med mindre snø. Husker også godt returen i vestflanken på V. Leirungstind etter å ha vært på Søre Knutsholstind, men opplevde ikke vestflanken så krevende som dere gjorde. Var nok mindre snø som sagt, men den var våt, og det var ingen problem å synke godt nedi for annethvert tråkk for den som veide nok. Kompisen min som gikk foran, datt stort sett ikke nedi, men jeg som bar på 10-15 kg mer enn han, forsvant ned til lårene rett som det var. Småstressende å se personen foran deg fly avgårde på snøen.

I tillegg fikk dere med Leirungskampen, så at dette var en kongedag med slikt vær skjønner jeg godt! :lol: Med ski er jo den nokså drøye returen til Valdresflya bare en lek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.