Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellføring


ods

Anbefalte innlegg

Hvordan stiller fjellfolket seg til profesjonell føring på topper og breer. Personlig har jeg en noe splittet holdning til dette. På pluss-siden kommer at lokale fjellsportgrupper i et bygdesamfunn kan finne en inntektskilde som kommer bygda til gode (f eks Jostedalen breførarlag). På den annen side synes jeg at når kreti og pleti absolutt skal opp på topper som de egentlig ikke har forutsetninger for på egen hånd, er det med på å alminneliggjøre fjellet på en måte som tar bort eventyret. Jeg ser da bort fra kameratlag hvor de minst fjellvante trenger hjelp fra en kamerat for å klare turen. I Alpene har profesjonell fjellføring lang tradisjon og det er utrolig hva slags folk som blir dratt opp på de mest prestisjetunge toppene. En kamerat av meg kunne fortelle om en fører som slet seg oppover breen mot Monte Rosa med en klient. Føreren hellet framover i en vinkel på nærmere 45 grader med et tau, stramt som en pianostreng, bakover til klienten som hellet bakover med om lag samme vinkel. Og klienten så ut til å ha mer innhold i mavesekken enn i ryggsekken. At fjellvante folk leier en fører på seriøse topper for å øke sikkerheten er en helt annen sak som må være helt greit. Men det er dette at ”de brede lag” for å bruke Zapffe’s litt arrogante, men dog humoristiske uttrykk, skal bli heist opp på hvilken som helst topp som jeg synes ødelegger litt av opplevelsen hvis jeg går samme turen.

At det drives breføring for turister på breer som Nigardsbreen og spesielt Briksdalsbreen synes jeg er helt greit (så lenge Kattanakken får være i fred) ettersom det her lenge har vært stor turisttrafikk. Men da jeg kom til Bødalsseter etter at breføring på Bødalsbreen hadde startet, følte jeg at stedet var blitt et annet enn tidligere. Det var satt opp ny hytte for førerne, og bilturistene satte sitt preg på området. Jeg husket med vemod tilbake til den gang idylliske Bødalsseter var et sted hvor en kun møtte fjellfolk for hvem Lodalskåpa, Tindefjellryggen, eller kryssing av Josten var målet.

Norge er vel fortsatt i liten grad offer for denne utviklingen, men hva vil fremtiden bringe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Fjellførere skal føre/lede/veilede, ikke være drahest. Regner med at norske fjellførere har såpass vett at de ikke sier fra dersom noen må heises opp en passasje. Tullete det som skjer i alpene, sånn vil vi ikke ha det. At guiden leder an og sikrer er hva man forventer, men hvis følget er for tungt til å klatre selv........ Da får man nøye seg med hytte-til-hytte (eller pub-til-pub :?: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er nok mer positiv til fjellføring enn ods. Jeg har vært på fjellsportkurs på Turtagrø og ble ledet opp og ned på Storen, men syntes jeg var med på klatringen også. Til Store Austabottind oppførte jeg meg imidlertid mer som ei ”bikkje i bånd”, og spurte meg selv om hva hensikten egentlig var.

Jeg betrakter det å bruke guide for å nå en fjelltopp som en ekstra sikkerhet på turen. Dessuten slipper man å gjøre dårlige veivalg ved bruk av guide.

Jeg lurer på å bruke en guide for å gå Skagastøls- og Styggedalsryggen. Men for meg vil det være viktig at jeg er med på turen. Hvis guiden må dra meg over stiller jeg meg selv spørsmålet om det er noen hensikt å gjøre det. Denne turen ville jeg ikke gått sammen med noen som er på samme klatrenivå som meg :?

Likeledes har jeg flere ganger i alpene og i andre fjellområder benyttet guide. Det er noe jeg absolutt vil anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig bekymret.

Ved siden av å være distriktsvennlig (som regel lokale førere) og miljøvennlig (ikke motorisert) er dette også en glimrende måte å tyne turistene for maksimalt av penger. :!:

Det er alltid et valg om man vil hyre inn en fører eller sikre selv. Så lenge folk går/klatrer selv og ikke blir slept eller heist opp ser jeg få betenkeligheter. Selvfølgelig ser det dumt ut med unødvendig bruk av førerer. Man kan alltids bruke Galdhøpiggen som eksempel (sånn for å legge meg ut alle de som har gått i 60-manns taulag over breen. :? ) Jeg er mer tilhenger av å gå opp fra Spiterstulen, men folk må jo få lov til å velge selv...

Selvfølgelig blir det en alminneliggjøring av de kuleste toppene. Det vil uansett bare være kaksene som har råd til dette så noe særlig utbredelse får det ikke. Jeg skulle gjerne sluppet de nyrike i sine glorete goretexklær på toppene men det tross alt et fritt land. Folk må få lov til å ha både dårlig smak og tro de har gjort en stor prestasjon ved å bli slept/heist opp på toppen av en fører.

Problemene dukker opp når denne næringsvirksomheten fortrenger andre turgåeres ferdsel. Et eksempel er når guidede grupper legger beslag på "goder" ved eksempelvis å ha forhåndsrett til sengeplasser på DNT-hyttene uavhengig av når man kommer dit. Et annet eksempel er hvis det er nødvendig med egne buer eller hytter i forbindelse med føringen. Da blir det plutselig forbudt å telte innenfor en radius av 150 meter. Dessuten må man ikke akseptere andre typer innretninger og inngrep i naturen som er gjort i forbindelse med slik næringsvirksomhet. Man må altså passe litt på her. Det verste (?) som kan skje er via ferratta over Skagastølsryggen hvor man må betale noen hundrelapper for å gå/klatrer i prosesjon med hundrevis av andre turister.

(For de uinvidde er via ferratta betegnelsen på sammenhengde wire-system boltet fast i fjellsiden som man clipser seg på.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.