Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykling i Skottland & Nord Irland

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

For de som har lyst........ Jeg vil bare gjøre dere oppmerksom på at det finnes en god guide på nettet...................... og den er skrevet av meg. Sjekk ut http://www.toroddfuglesteg.com/cycling.html

Jeg kan også kontaktes pr. e-mail torodd på toroddfuglesteg.com

Jeg må få lagt inn de siste oppdateringer der om de siste turene jeg har tatt i år....... :wink:

Jeg skal forøvrig gjøre Skottland rundt i begynnelsen av Juli så da blir jeg offline. 1000 km på syv gjennom noe av den villeste naturen i Europa. Mesteparten på små veier rundt små lochs og over fjell.

Jeg har kjøpt telt, stor sekk og en avtagbar bagasjeholder. Dette skal på en racersykkel med tynne dekk.

Jeg håper og komme ned til 125 kilo før jeg gjør turen. Jepp, 125 kilo fordelt på 181 cm. Dette burde gi myggen panikk da myggen er min eneste skrekk på denne turen. Myggen og noen av de hardeste, mest vertikale veiene på disse kanter.

Som sagt; ta kontakt hvis spm.

Jeg skulle ha hatt oppe en Nord Irland guide også. Men jeg er lat så den har utgått for tiden.

Men jeg lommekjent der så ta kontakt hvis spm.

Torodd

Annonse
Skrevet

Første gang jeg så filmen Braveheart, har jeg alltid drømt om Skottland.

Skal jeg over dit tar jeg definitivt med sykkelen. Kunne tenkt meg The Stornoway Tour som du har beskrevet med bilder, med utgangspunkt fra Edinburgh. Og selvfølgelig inkludert et par bestigninger, i det minste Ben Nevis. Så mye historisk sus over Highlands.

Så da vet jeg hvor jeg finner informasjon, når jeg skal over dit. Takk :wink:

Skrevet

For fjellgeiter, er fjellet Suilven oppe i nord noe for dere. Fjellet kan nesten sammenlignes med Stetinden........... med en skotsk vri.

Den krever ikke klatring. Bare sans for høyder.

Black Cuiillins på Skye har vel noe av Europas fineste fjell landskap. Sjekk dem ut da de er verdt en ferie. De krever klatring, flere av dem.

Ellers er Rob Roy's grav tilgjengelig etter en fire timers sykkeltur fra Glasgow gjennom en nasjonal park, retning Fort Williams. Jeg skal dit om tre ukers tid på en 200 kms tur.

Jepp, når en syklist dør, havner han/hun i paradiset (Skottland).

(jeg finner bare ikke igjen min dødsattest og jeg vet ikke hvor jeg døde samt hva jeg døde av. Et stor mysterium..........)

Skrevet
Myggen flyr kun 5 km/t, så så lenge du sykler er det ingen problem. :roll:

Jepp. Jeg vet. Problemet er at jeg av og til må sove. Og det i nyinnkjøpt telt for anledningen. Et skikkelig fint pyramide telt. Jeg har ikke sovet i telt siden 1995 så det kan bli morsomt. Jeg har lest "bruksanvisningen", sjekket over teltet og alt ser bra ut. Telt, reis deg på under fem minutter, kan raskt blir resultatet her.

Jeg tenkte jeg skulle prøve ut min nye setup fra i morgen da jeg sykler fra Glasgow over til Ardrossan fergeleie og ferge over til Isle Of Arran med overnatting der m/teltet før jeg tar ny ferge over til Kintyre og en rask spurt over denne halvøya til ferga til Islay (whisky øya). Deretter kryssing av denne på kryss & tvers inntil returferga tar meg tilbake til Kintyre tidlig om morgenen dagen etter. Deretter 15 mils sykling over noen fjell tilbake til Glasgow.

Problemet er været så jeg tar ingen avgjørelse før lunsjtid i morgen.

Islay er den eneste store skotske øya jeg ikke har vært på så jeg vil gjerne ha den "krysset av" hos meg. En veldig oppskrytt øy, etter min mening. Men jeg håper jeg blir positivt overrasket. Turen er uansett bare en testtur med nytt setup.

Skrevet

Venner av meg har vært på Islay. Jeg har sett deres meget vakre feriebilder. Så jeg tror du kan glede deg til Islay.

Det er kjekt å ha telt med finmasket myggnetting.

Linda

Skrevet

Jeg vet............ Jeg kom igjen fra Islay for 36 timer siden etter en 2.5 dags, 6 ferger og 250 km lang/kort sykkeltur til nettopp Islay.

Islay anbefales.............. på et vis. Av de skotske øyene, er nok Islay den kjedeligste sykkeløya. Flatt overalt, med en 15 km lang flatstrekke helt uten svinger mellom Bowmore og Port Ellen. Naturen var fin nok og jeg hadde en kjempe flott tur. Men Islay som sykkel-destinasjon rangeres etter min mening bak øyer som Skye, Mull, Arran (sydsiden) og Harris/Lewis. Jeg vil også putte den bak Moydart, Kintyre og Glen Coe området. Men for all del; jeg hadde en meget trivelig tur. Og ja; min myggolje var ikke populær blandt myggen der ute. Null myggstikk, med andre ord. Jeg bruker Boots mygg olje som er utmerket her borte.

Jeg skal legge ut hele turen i bilder og ord på en egen hjemmeside senere i denne uken og skal legge til URLen her når den er klar.

Torodd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.