Gå til innhold
  • Bli medlem

Østmarka - herlig vann med fiske?


tonymakkaroni

Anbefalte innlegg

hei,

en nordmarking som har tenkt seg mot østmarka. regner med snøen er borte her (og til vanlig følger jeg snøgrensa leenge), og for litt trasking og fiske er jo det ok.

noen som kan anbefale noen vann, som er 5-15 km fra parkering. og hvor man kan få fisk?

fåes fiskekort på inatur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Fiskekort fåes kjøpt på inatur. Gå inn på www.ofa.no og følge instruksene der. To-dagerskort koster kr 100.

Når de gjelder vann, har du sinnsykt mange å velge mellom. Det kommer an på hva du er ute etter av arter..

Mange fine utgangspunk som Grønmo, Skullerud, Losby, Østmarksetra, Sandbakken, Krokhol og Bysetermåsan. Anbefaler deg å køpe fiskekartboka til OFA. Den omhandler hele Oslomarka. Der står det all informasjon du trenger å vite om vann og arter. Diskusjonsforumet på OFA's hjemmeside er også å anbefale!

Aktuelle vann: Krokvanna, Tappenbergvann, Tonevann, Eriksvann, Steinsjøen, Nøklevann.

Håper du får en fin tur!! :!: Regner med en raport på forumet etter turen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske med haspel eller flue? Vet at det biter bra nå om dagen :D Mange gode fiskerapporter på Ofa sitt forum. Har også tenkt meg ut i helgen, men det blir bare kveldsturer. Regner med å dra fra Bysetermåsan og Krokhol. Du får ha god tur, og gjerne gi en liten raport etter endt dyst :) , så skal jeg også rapportere, forhåpentligvis med noen fine ørretbilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Områdene fra Grønmo og innover har noen gode fiskevann. Her er det ikke veldig langt å gå og litt folk. Sølvdobla har ekstremt mye smått (200 g +-) Ellers er Sandbakken et fint utgangspunkt. Her har du Tømmerholtjern, Griseputten, Eriksvann og Tretjerna. Tretjerna er skikkelig villmark. Har aldri fiska der selv, men det skal være stor ørret der. Det de tre små puttene du ser på kartet et godt stykke nord for Sandbakken i retning Sør-Elvåga.

Bysetermåsan er også et fint sted å parkere bilen, men det er kanskje litt vel langt å kjøre for deg som kommer nordfra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tonymakkaroni, har du prøvd turen fra Losby og gå på skøyter sør over vannene inn til Søndre Krokvannet? Veldig fin tur! Kanskje det er muligheter for pilking også, hvis det funker :shock:

Jeg gikk den turen lille julaften i fjor. Begynte på Losby og gikk helt ned til Børtervann, om Grinderen. Hjemturen ble lagt om Mosjøen, Tonevann, Steinsjøen og Skålsjøen. Utrolig fin tur :oops: Har du gått noe lignende, Sondre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjemkomst fra østmarka, men uten fisk!

hadde en på sluken, men datt av selvfølgelig rett før land.. prøvde tretjern, abbortjern og litt skjeldbreia. vi hørte fra andre at de ikke hadde særlig mer hell, men tror også at slukene var litt store for de vanna..

men,

er det ikke mulig å ta meg seg søppel fra østmarka??? utrolig svak kultur for dette der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tonymakkaroni:

Hvor stor sluk brukte du da?

Vil bare minne om at man også kan kjøpe fiskekort over sms :D :

Kode (mellomrom) Navn,adresse,postnummer

2 døgnskort:

Kode: SF5D2

Fiskeavgift: 100,-

Sesongkort:

Totalkortet Voksne Honnør Familie

Kode SF5T1 SF5V1 SF5H1 SF5F1

Fiskeavgift 600,- 370,- 195,- 445,-

NB! Sesongkortet sendes pr. post etter registrert betaling.

2. Send meldingen til 474 07 900

3. Du mottar SMS som gjelder som fiskekort ved kontroll. Denne meldingen innholder også all betalingsinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale mark. Bind på en svivel og sett på en liten krok. Ta på et par søkker og tre på en deilig og fin mark. Sleng denne ut i vannet og la den ligge på bunnen. Du vil etterhvert se at snøret begynner å dras utover. Da er det fisk på. Hvis ikke det er noe aktivitet på snøret, napp litt i det og vent på nytt.

Dette er bare et tips. Fisket slik i helgen og det resulterte i 16 ørret :):lol:

Håper du snart får ørret, Tonymakkaroni ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men en svivel? noen søkker? krok og mark, ja det skjønner jeg, men det andre?

Svivel er det du binder først på senen for at den ikke skal tvinne deg. Det er det du trer krok, sluk ol. innpå ;)

Søkker er blykuler som du fester på senen for å få mer tyngde når du kaster ut :lol:

Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.