Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søndag var BabySnupp og jeg så heldige å få tatt en titt på starten av Skagadølsryggen. Hadde visjoner om å klatre opp til Midtre Skagadølstind, men brukte lang tid til Skagadølsnebbet pga tunge snøforhold kombinert med moderat kondis, så vi snudde på toppunktet på nebbet da vi innså at tiden ville bli for knapp. Da vi så snøen på Berges Stol og opp til midtre var vi uansett ikke så lei oss for at tiden ble litt knapp. Fint om noen kunne være så elskverdig å legge ut et bilde fra Skagadøslnebbet mot Midtre Skagadølstind til sammenligning. På forhånd takk! :D

Pleier det å ligge snø fra Skagadalen og opp til V-skaret langt utover sommeren?

post-2487-133474536809_thumb.jpg

Annonse
Skrevet

Det var sommerbilleder, du ville have? Dette er i hvert fald sommerbilleder - fra 22. juli 2006 - 130 år og 1 dag efter førstebestigningen af Storen. Fantastisk fine forhold og fint vejr.

Ændret fredag 9. maj 2008 kl. ca. 17:45 Billeder skiftet til større format. Inden jeg skiftede dem, var "283.jpg" set 63 gange, "287.jpg" set 70 gange og "286.jpg" set 80 gange. For 287 gjorde jeg også billedet lidt lysere.

post-21-133474537556_thumb.jpg

post-21-133474537569_thumb.jpg

post-21-133474537584_thumb.jpg

Skrevet
Jøss, Halls Hammer så veldig veldig enkel ut med all den snøen :D

Vedlegger også et sommerbilde (månedsskiftet juli/august)

Flott bilde Lyngve :!:

Ja, Halls Hammer er en hard nyser. Husker det var noe loddrett riss i hammeren. Er det noen som har forsøkt å komme opp med frens dér? Sjøl gikk jeg om Patchell's sva.

Skrevet

Ved litt nærmere ettertanke redigerte jeg innlegget mitt, ettersom Halls Hammer ligger nedenfor Vesle og ikke Midtre.

Har ikke prøvd meg på Halls Hammer, bare rappelert ned. Men den så temmelig krevende ut.

Skrevet
Flotte bilder fra kjente trakter, Lars M.

De hadde fortjent en høyere oppløsning; kan du endre det til 1200·800 pix og >300kB ?

Originalformatet på min Canon EOS 300D er 3072 * 2048, og jeg havde tidligere lavet kopier af disse fotos i 768 * 512. Jeg valgte i første omgang at uploade de kopier, jeg havde i forvejen, da det var det hurtigste og letteste, men jeg skal nok lave nogle nye kopier i lidt større opløsning, når jeg får tid. Det kan være, der går et par dage, inden jeg får det gjort.

Skrevet

Sommerbilde av Midtre Skagastølstind fra nord – her er et fra Ole-Petters travers over Skagastølsryggen:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldAttach=3750

Midtre sett fra Berges stol, fra Bergtatt.net:

http://www.bergtatt.net/turer/omr5/20040814_styggedal-skagastolsryggen/MyAlbum/img_0580.jpg

Tok et selv da vi sto på Skagastølsnebbet på morgenen den 06.08.2006, men det ble noe mørkt pga motlys:

post-42-133474536874_thumb.jpg

Skrevet

Vel, Bjarne da har du en grunn til å dra dit igjen :)

Takk til alle for informative bilder. Forstår jeg det riktig at det er normalt å sikre en taulengde opp til Berges Stol og en taulengde videre til Midtre? Utfra Nils sitt bilde ser det ikke håpløst ut å ta seg opp ut. På midt bildet ser også snøfonna ut til å kunne brukes når det er vettug snøkvalitet.

Legger ved et bilde fra Nordre Skagadølstind mot Skagadølsnebbet. Jeg oppfattet denne ryggen som luftigere enn jeg hadde fått inntrykk av i litteraturen men det kan kanskje skyldes snøkanten og noe vekslende overhengende skavler.

post-2487-133474536983_thumb.jpg

Skrevet
Takk til alle for informative bilder. Forstår jeg det riktig at det er normalt å sikre en taulengde opp til Berges Stol og en taulengde videre til Midtre? Utfra Nils sitt bilde ser det ikke håpløst ut å ta seg opp ut. På midt bildet ser også snøfonna ut til å kunne brukes når det er vettug snøkvalitet.

Her finner du en liten skisse over V-Skaret og klatringen opp:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Topperover2200/Skagastolsartikkel.htm

Vi rappellerte ned i V-Skaret, og gjorde dette i to omganger fra Berges Stol. Først en rappell til noen hyller, så en rappell på ca 25 m ned i V-Skarets bunn. Mens vi satt på hyllene og forberedte andre rappell, kom 2 klatrere opp. Førstemann her lagde standplass hvor vi satt på hyllene, før de klatret videre til Berges Stol.

For øvrig rappellerte vi også fra Midtre, men vurderte et øyeblikk muligheten for å klyve usikret ned. Det er bratt, men siden vi var blitt så godt vant med rappeller og ikke ville ta unødige sjanser, valgte vi tauet der. Mulig det er lettere når man kommer fra Berges Stol og skal opp. På ditt bilde "Busken" ser det jo ut som snøen har jevnet ut den bratteste kneika mot toppen av Midtre (2284).

Mer om vår tur her:

https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6197

Det 3. siste bildet i den turrapporten viser klargjøringen av rappell fra Midtre og ned mot Berges Stol.

Legger ved et bilde fra Nordre Skagadølstind mot Skagadølsnebbet. Jeg oppfattet denne ryggen som luftigere enn jeg hadde fått inntrykk av i litteraturen men det kan kanskje skyldes snøkanten og noe vekslende overhengende skavler.

Tror nok snøkanten må har gjort det mer luftig da ja. For den ryggen husker jeg ikke som spesielt luftig, men vi var jo godt ”akklimatisert” på det tidspunktet også. :wink:

Skrevet

Så har jeg skiftet billederne i mit indlæg højere oppe i denne tråd til et større format.

Desuden har jeg et par kommentarer til temaet: Fra V-skaret op til Berges Stol er definitivt klatring. Med 60 m tov behøver man ikke at lave standplads før Berges Stol - det skulle da lige være p.g.a. tovdrag, hvis man er gået meget i zigzag. Fra Berges Stol videre mod Midtre Skagastølstind er det ikke rigtig klatring. Det eneste sted, der kan være et lille problem, er, hvor man skal tage et skridt ud over en afgrund fra én hylde til den næste. På det sted var vi et par stykker, der følte os mest komfortable med sikring, men der var flere andre i selskabet, der var gået over uden sikring.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.