guzzi Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Noen som har gått turen til Blånibba/Gjengnen via Skjerdalen ytterst i Hyenfjorden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Skal du gå på ski? Har ikke hørt noen erfaringer om folk som har gått Skjerdalen, men sikkert en artig variant. Du kan lese om turen min fra Hope her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12019&highlight= Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guzzi Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Satser på en tur i tiden rundt månedskiftet juli/august. Leste din turbeskrivelse fra samme topp (bra turreferat) og ble ikke mindre motivert! Har akkurat kommet hjem fra vårtur i Nordfjord (med bil) og ble fullstendig oppslukt av Gjengnen/Blånibba massivet, spesielt etter at jeg har hørt diverse anbefalinger rundt en topptur dit. Ser av kartet at min plan via SKjerdalen kan by på utfordringen helt innerst i dalen, men det er vanskelig å vurdere helt 200% ut i fra kart. Jeg får forske videre Har du ellers god kjennskap til andre topper og turer i området? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg har egentlig mest kjennskap til området der familien min har hytte, områdene rundt Stryn sentrum. På bena anbefaler jeg turer som Skåla, Lodalskåpa, Meleinsnibba. På ski anbefaler jeg Snønipa!!!!!! Skikkelig perle, (se signaturen min for film). Tror "steinur" har mer kjennskap til fjellene i Ytre Nordfjord enn meg, skal sende ham en pm så kan han kanskje gi deg noen tips Han har også vært på Gjegnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
steinur Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Kjekt å bli vist tillit (som kjenner), men når det gjelder akkurat området omkring Gjegnen kan veiledning fort bli villedning: Det er, meg bekjent, ingen enkle ruter dit. Med det sagt: Istedenfor å karre/krype deg opp inne i Botnen av dalen; ta av mot vest ved Tverrelva, gå nord om Svartevatnet, ta deg vestover til ryggen som stuper ned mot Isevatnet, følg denne sørover og så i tau på breen til toppen. En variant er å ta mot øst fra dalen (ca ved Tverrelva) og hive deg opp på ryggen mellom Skjerdalen og Hyefjorden, (det er et ganske luftig punkt på eggen). Og så, i området ved Seltuftnibba, etterhvert finne en vei vestover mot 1106, og videre opp til toppen. Det er ellers et par praktiske viderverdigheter; området "krever" fire M-711-kart, og transport over fjorden må avtales. Det virker som det er 200% sjanse for at du har teft for fiin tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guzzi Skrevet 5. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2008 Utrolig! På lørdag så jeg fjellet, på søndag la jeg en plan, på mandag kjøpte jeg kart og har fått verifisert at planen kanskje kan gjennomføres! Jeg har et lite prinsipp om at alle turene som legger grunnlag for en eller flere toppturer skal starte fra lavest mulig utgangspunkt, dersom dette er mulig. Det skal selvsagt ikke gå på bekostning av turopplevelsen, men i Fjordane er det ypperlige muligheter til å starte ca 0 m.o.h. Det er et godkjent utgangspunkt vil jeg si! Til steinur: Litt skeptisk til at første forslaget ditt krever brevandring, det betyr at jeg må få med meg minst 2 til for at det skal være forsvarlig... Men liker egentlig tanken Til500fjell: Har du gått turen fra sørsiden av Hornindalsvatnet over til Hopland? Og kjenner du til "Honndalsrokken"? Hvor er den? Mulig å nå uten klarting? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 Jeg har ikke gått stien over Hoplandsskaret, men gått Holmøyskarrennet i nærheten (anbefales ). Når det gjelder Hornindalsrokken eller "Honndalsrokken" (1529 moh) som Honndølene kaller den, så krever den ikke klatring. Gikk der for fem år siden, og er skikkelig kul å gå. Turen går fra en idyllisk plass kalt Hornindalssætra som er mellom Hellesylt og Grodås. Derfra på en traktorvei som går over i en sti til Blåvatnet. Nå er det klart for en gedigen oppstigning! Du følger stien opp en markert renne til et skar på ca. 1200 moh. Enestående utsikt fra toppen Rart å tenke på at en er nesten 2000 meter høyere enn laveste punkt i Hornindal (Hornindalsvatnet som er 514 meter dypt). Hvis du skal ta "rokken" på vinteren anbefales ruta via Kjellstaddalen. Nærmere beskrivelse finnes i "Kremen av topper 3". God tur! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
500fjell Skrevet 6. mai 2008 Del Skrevet 6. mai 2008 Guzzi har stilt meg noen spørsmål privat om traseen mellom Flo og Glomnes (Flostranda) fungerer å gå. Svaret er nei, hvis du har livet kjært og ikke har sikringsutstyr er dette ikke noe å anbefale. Har siste tiden gått noen steinras der, og svaene stuper rett ned i Oppstrynvatnet som dere kan se på kart. Legger ut et bilde fra riksveien, litt vanskelig å se hvordan forholdene er. Folk med sikring bruker å gå opp en renne (kartet) som går opp mot Segestad oppe i fjellsiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.