Gå til innhold
  • Bli medlem

Sommertur Skålatårnet - Tindefjell (Havaldetreet)

guzzi

Anbefalte innlegg

Jeg kommer akkurat hjem fra en fantastisk biltur i Nordfjord. Etter 2 dager med knallvær og god sikt i området har det krystallisert seg en plan for sommerens fjelltur.

Men... er etappen Skålatårnet - Tindefjell noe å tenke på i slutten av juli/starten av august? Ser av flere turbeskrivelser at det er kryssing av bre og de beskrivelsene jeg har kommet over i all hovedsak er mai/juni turer.

Jeg har funnet en slags fører til topps av Tindefjell, men ikke noen beskrivelse av vanskelighetsgrad. er det noen som har en formening om hvor krevende selve klatringen er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tindefjell kan strengt tatt tas fra oppstrynsdalen uten nevneverdig brepassering, men det er en veldig lang dag, og flere jeg har snakket med har rotet seg bort underveis, og gjort retur før man kom til innsteget på selve klatringen. Så de fleste tar den fra Skåla, inkludert en overnatting i tårnet.

Tindefjell skal visstnok være eneste fjelltopp i Stryn kommune som krever klatring ad letteste adkomst. Tror den ligger på 4+ hvis jeg ikke husker feil. Men fjellet der skal visstnok være veldig løst og råttent.

Nabotoppen Havaldtreet, er forøvrig en ganske vanlig "fottur-topp" i området.

Det nærmeste jeg har vært disse tindene, er Storskredfjellet (1814m), som også er en fin topp, og denne ruver noe så sinnsykt over Bremuseet på Fosnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmeste jeg har vært disse tindene, er Storskredfjellet (1814m), som også er en fin topp, og denne ruver noe så sinnsykt over Bremuseet på Fosnes.

Enig med Lyngve, Storskredfjellet er en kjempetur. Anbefales med en tinderangel fra Stryn sentrum-Årheimsfjellet-Skredfjellet-Staurinibba-Geitfjellhyrna-Storskredfjellet. Nedtur til Oppstrynvatnet, der du tar taxi/sykler til sentrum :wink: Dette fungerer spesielt bra på bena. (beklager off-topic)

Tindefjell er også et flott fjell en ser fra riksveien, der kan man se et hull gjennom fjellet. Kjent klatrefjell. Men Lodalskåpa er dronninga 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tindefjell skal visstnok være eneste fjelltopp i Stryn kommune som krever klatring ad letteste adkomst. Tror den ligger på 4+ hvis jeg ikke husker feil. Men fjellet der skal visstnok være veldig løst og råttent.

Nabotoppen Havaldtreet, er forøvrig en ganske vanlig "fottur-topp" i området.

Studerer mitt nyinnkjøpte kart (har som kanskje en av få gps vegring :wink:) og der står det at fjellmassivet heter Tinefjella, med Havaldetreet 1776 som en av toppene. Lenger mot sørøst ligger Tindebreen med en topp på fjellgrunn på 1848, mens det ser ut som om det er en bredekt topp som ligger ca 40 m høyere. Hvor ligger da TIndefjellet som er klatretoppen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studerer mitt nyinnkjøpte kart (har som kanskje en av få gps vegring :P) og der står det at fjellmassivet heter Tinefjella, med Havaldetreet 1776 som en av toppene. Lenger mot sørøst ligger Tindebreen med en topp på fjellgrunn på 1848, mens det ser ut som om det er en bredekt topp som ligger ca 40 m høyere. Hvor ligger da TIndefjellet som er klatretoppen?

Endel navneforvirring her ja. "Havaldetreet" er det mange oppstryninger som sier de har vært på, men da er dette å tolke som "fortoppen" av klatretoppen, for de færreste av disse har vært på selve klatretoppen. Men det er riktig at høyeste topp (det jeg kaller Tindefjell eller evt Stor Havalden) er avmerket som Havaldetreet på så godt som alle kart, derav navneforrvirringen....

Så med kart for hånden, ta utgangspunkt i Havaldetreet, for det er den som er klatretoppen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme tilbake til tema; tegnet inn denne linja (se bilde etter all tekst) utifra beskrivelsen i tidligere nevnte link:

http://www.etojm.com/Norsk/Topper/Toppbeskrivelser/Andretopper/Tindefjell.htm

(Syns det øverste bildet i linken viser ruta godt, som en stor V til ve)

... og litt rekognosering:

På mitt bilde indikerer den gule linja litt av de to første taulengdene ned i skaret. Hvit linje viser 3dje-4de-5te taulengder, ca som forf beskriver det, A og B er rapellene og varden er bort til ve.

Med dette bildet som gulrot fikk jeg med en fyr, vi startet fra Fosnes og lå over i telt på en snøbre like ved innsteget. Vi gikk opp i strålende varmtvær og klatret i kveldssola (nede i skaret sa han forøvrig, i en bisetning, at han syns det var en veldig ok plass å være på gebursdagen sin, han måtte få en karamell i presang). Om natta hamret regnet mot teltduken og det ble en sur retur dagen etter, men sånn skal det vel være?

Skal du gå om Skåla, bør du kanskje helst være tre i taulaget, men tau har du iallefullefall med, sådetså.

Som det har vært nevnt, det er lange anmarsjer og løst fjell, ...men det er ikke vanskelig.

ps til Guzzi: Skjerdalen, Gjegnen, Tindefjell, Hornindalsrokken..., syns du er litt heldig, som ikke har vært der,...enda, ha det fint med planleggingen.

post-4080-133474536823_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for masse god opplysning! Jeg jobber med å få til nok folk så vi kan fylle opp et 4 mannslag, da blir plutselig mulighetene flere. Sitter og veier for/imot om jeg skal satse på å ta Skåla/Tindefjell/Lodalskåpa neste vår og ta resten av Josten på langs i samme slengen. Da frigjør jeg noen ekstra dager til andre minst like nødvendige topper som skal bestiges nå i sommer. Men så går det jo an å ta Josten på langs med flere utgangspunkt. Har hørt minst 4 innsteg på nordsiden: Bødalsbreen, Brattebakkene, Erdalsbreen og via Skåla. Men kartet viser jo at det er mye bre øst og nord for disse punktene. Mulig å begynne fra sommerskisenteret evt i nærheten av Leirvasshøi? Og med utgangspunkt rundt Kr himmelfartsdag er det vel mer enn nok skiføre uansett i området. Men HOI! WAY OFF TOPIC! :D

ps til Guzzi: Skjerdalen, Gjegnen, Tindefjell, Hornindalsrokken..., syns du er litt heldig, som ikke har vært der,...enda, ha det fint med planleggingen.

ps steinur: Noen som kanskje skjemmes litt av å ha valfartet til nordfjord hver sommer i over 20 år og ennå ikke vært på de nevnte plassene... Det har ikke skortet på været heller, det har mange opphold på Refvikstranda vært et tydelig bevis på... :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så går det jo an å ta Josten på langs med flere utgangspunkt. Har hørt minst 4 innsteg på nordsiden: Bødalsbreen, Brattebakkene, Erdalsbreen og via Skåla. Men kartet viser jo at det er mye bre øst og nord for disse punktene. Mulig å begynne fra sommerskisenteret evt i nærheten av Leirvasshøi?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.