Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med et forsøk på Mustagh Ata (7500m ca) i sommer, er jeg i gang med å kjøpe utstyr beregnet på dette.. men jeg trenger litt input :wink:

først og fremst er jeg ute etter et par VARME randonnée sko. ingen av de store merkene(scarpa, dynafit, garmont) sier noe om dette på hjemmesidene sine, derfor er det litt vanskelig å vite hvor mye man kan kreve av hver enkelt modell..

vet noen om individuelle forskjeller innad i merkene, eller om Scarpa eksmpelvis er generellt varmere enn Garmont?

er det forskjell på varmen i en Thermo-innerstøvel og en vanlig, ikke varmetilpasset en?

inne i skoen har jeg planlagt å bruke 1 stk tynn liner og 2 stk varme ullsokker. dette har jeg blitt anbefalt av de som har vært på det samme fjellet før meg.

ut ifra hva jeg har lest ser det ut til at jeg kommer til å gå for bindingen Fritschi Freeride Plus.

i tillegg skulle jeg gjerne vite hva folk tror ang riktig ski. jeg må ha nye ski/feller, og lurer derfor på hvilke som kunne egne seg godt.

jeg har aldri kjørt på denne typ ski/bindinger før, men har masse erfaring fra slalom og langrenn. jeg er ganske høy - 190 - og veier i underkant av 90kg. Viss noen kunne foreslå noe utifra det der hadde jeg satt stor pris på det.. :)

alex.

Annonse
Skrevet

ja, har kikka litt på dem, og de har som du sier et passende navn :)

dog er jeg ute etter litt mer erfaringer, folk som eventuellt har prøvd dem eller kan foreslå en anna ski som burd kunne passe..

også lurer jeg fortsatt veldig på dette med sko og hvor varme de er, så hvis noen kunne skrevt 2 setninger hadde jeg satt pris på det! :)

alex.

Skrevet

Hvis du skal slepe dem opp Mustagh Ata så er det vekten og ikke kjøreegenskaper som er det viktigste. Du vil være så sliten at du ikke orker å kjøre offensivt. Kjøp noen ekstremt lette men fortsatt kjørbare ski.

Jeg aner ikke hvordan snøforholdene er men antageligvis er det større sjans for hard snø fremfor pudder slik at du ikke trenger det verste fatski dimensjoner heller. Slike ski vil kanskje være aktuelle:

http://www.blizzard-ski.com/goto/en/produkte/07_08/tourenski/tour-challange/tc-expedition

Snakk med importøren eller med noen hos Blizzard om denne passer til deg og formålet.

Jeg vet ikke hvilke sko som er varmest men skulle gjerne visst det. Det greieste er å ta kontakt direkte med noen som driver med dette (altså driver med skibestigninger av 7-8k fjell).

Fritschi bindinger mener jeg er for tunge for denne type tur. Jeg ville satset på Dynafitbindinger. Disse er imidlertid atskillig mer kronglete å bruke, men jeg tror du vil være glad for vektbesvarelsen. Hvis derimot den "varmeste" støvelen ikke passer til Dynafitbindinger så er man stuck med Fritschibindinger.

• 4 uker senere...
Skrevet

På min denali tur hadde jeg :

sko: scarpa F1 med termo innersko, en linner sokk og en ull sokk. enda gangen jeg frøs på føttene: vi kom frem til abc og gått hele dagen. varm(svett) på føtterne og da temperaturen datt ned kraftig begynnte jeg og fryse. da var det minus 35.

ski: vølkl mountain 170cm vekt 1170gram lette ski som tåler en god del julling

bindning: dynafit Ti vekt 235 gram som kan vare knepig å festa iblandt(99% av gangene fungerer de perfekt) kjørt hårt både i løype og offpist og de er underbare. løser ut ved krash men ellers håller de.

hvem reser du med til Mustagh? hva er prisen? har selv lust på det fjellet men da på ski. hvitserk arrangerer denne turen til bens men det gidder jeg ikke.

robert

Skrevet

Har også god erfaring med Scarpa T2x, selv om dette er en telemarkstøvel. Den har thermofit innersko, brukt på Svalbard i -28 uten noe slags problemer og kun et vanlig par med ullsokker. Noen av de andre som var med på turen hadde andre typer sko uten thermofit og to par sokker, men frøs likevel.

Skrevet

Hei,

Jeg har hørt at det er varmere med thermofit støvel enn med vanlig, gitt at de sitter riktig. Når du sier at du vil bruke liner + 2 varme ullsokker tenker jeg at varme er mer prioritert enn passform, så da kan du sikkert kjøpe støvel uansett om det er thermofit eller ikke. Jeg ville ikke tenkt på å kjøpe noe annet enn dynafit-bindinger og smale korte ski på en sånn type tur på denne tiden av året. Vanlige alpinstøvler er for stive å gå med i forhold til randonneestøvler, også kan du spare mye vekt her også. Randobindinger er mer enn gode nok for fjellet, i hvert fall når du har smale ski. Inngåing, brukstesting og øvelse med utstyret må du nesten ta deg tid til. Dumt å dra så langt også ikke klare å bruke utstyret riktig eller at noe plutselig ikke passer helt som det skal.

Anbefaler deg å dra innom VPG i Oppdal som jeg vet har skikkelig peiling og få deg utstyr der. Etterpå kan du dra i et sommerskisenter og bli vant med utstyret evt. finne feil. Eller dra til alpene og handle :roll: Øve på å forandre stillingen til hælløfter med full staffasje, øve vendinger på oppstigning og få litt erfaring med nedkjøringen og. Bli vant med å feste/ta av fell osv.

Jeg har selv Fritschi freeride + og ville ikke risikert å ta de med på fjern fjelltur. Det er fort gjort å ødelegge den på vei opp, man går svært høyt over bakken og svingepunktet er for langt frem. Det er veldig mye plastikk og det er ikke til å stole på i sterk kulde. Som jeg ser det er det relevante alternativer i dag; dynafit-binding, marker-duke, og trekkere. I et reparasjonsett bør det inngå nødvendige str. skrujern/umbraco/nøkler, superlim, fil og tape.

Håper dere får en flott tur og at utstyret ikke holder dere tilbake!

-RM

Skrevet

hei

har i hele vinter brukt en kombinasjon av Scarpa spirit4, dynafit tlt og Fischer tour x-calibur. Har brukt det både på skare og skavler i januar, bakkekjøring i alpinsenter, pudderkjøring i alpene og toppturer i norske vårfjell. Må si at jeg er kjempefornøyd og alt føles veldig solid og gjennomtenkt. Det eneste jeg har måttet gjøre er å feste skruene i støvlene med locktite siden de begynte å skru seg opp ved gåing. Skoene er etter mitt syn veldig varme og blir etter noen måneders bruk utrolig behagelige å ha på.

Bindingen er det ikke noe annet å si om en at de fungerer som de skal!

Skiene er jeg kjempeimponert over. Selv om de ikke er breie pudderplanker har de bra flyt. Et ord som jeg mener beskriver de er lettkjørt og tillgivende.

De er jo ikke de mest fartsstabile, men det er heller ikke hva de er laget for.

Er det noe mer du lurer på er det bare å spørre!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.