Gå til innhold
  • Bli medlem

Lysenuten i Etne, 884 moh


Kaare_70

Anbefalte innlegg

Onsdag 23. april var det fortsatt svært gode værmeldinger, og jeg benyttet fridagen til å bestige Lysenuten ytterst i Etnefjella for første gang. Turen gikk fra Kritle/Hjørnås og startet i strålene sol på knallhardt skareføre.

Jeg har vært mye i dette fjellområdet, men aldri så langt ute som Lysenuten tidligere. Jeg brukte ca. 1 time til skardet mellom Fagerlinuten og Kaldheimshovda og ca. 45 min. derifra til topps. Det var spor etter folk som nok hadde vært på toppen et par dager tidligere, så veivalget var det ikke spørsmål om. Jeg gikk nokså langt til venstre og rundet opp til toppen derifra for å unngå det bratteste partiet.

Lysenuten viste seg å være en flott utsiktstopp i det fine været. Jeg kjente igjen både Folgefonna, Rosendalsfjella, Siggjo på Bømlo, Hustveitsåta i Sauda osv. Hadde jeg hatt et bedre oversiktskart, kunne jeg nok ha plukket ut mange andre kjente topper.

Etter totalt 3 1/2 time på tur inkludert 3 gode pauser var jeg tilbake til bilen igjen.

En knallfin tur i unike snømengder så seint her ute (selv om selve toppen var bar). Bildene taler for seg!

post-763-133474530759_thumb.jpg

post-763-133474530772_thumb.jpg

post-763-133474530785_thumb.jpg

post-763-133474530799_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.