Gå til innhold
  • Bli medlem

10m-topper - Avsporing


Jobru

Anbefalte innlegg

Tråden "10m-topper nok en gang........" sporet av. Alle innlegg fra avsporingen og utover er skilt ut og samlet på denne tråden.

Torgeir

Espen skrev om Eggi S

Kartposisjon: klippeformasjon lengst sør på Eggi-ryggen

Antatt høyde: 2035 - 2040

Primærfaktor: Mener å huske at jeg målte den til 10 eller 15 med klokke. Føltes som topp

Jeg melder meg på i debatten om pf 10m. Etter mine beregninger er sydtoppen(2041) på Eggi høyere enn nordtoppen(2038). Pf er 15m.

Dersom mine beregninger stemmer bør sydtoppen hete Eggi, og nordtoppen hete Eggi N.

Målingene ble gjort 3. august 2003 med polar høydemåler med datalogging. Regner med en feilmargin på ca 2 meter.

Har også gjort en måling av pf på Austanbotntind S-2. Jeg målte den 9. august 2003 til 14 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I Røynes oversikt figurerer en topp som heter Blåbrehø S1 med 2154 moh. Var der nå i påska, i litt for surt vært til å drive noen som helst målinger. For øvrig en vanskelig topp å måle med Torgeirs utstyr (veldig slak stigning), men jeg mener seriøst at den neppe kan være 10 m pf? Røyne har oppgitt den til 10m, men den virket jo veldig lite selvstendig fra 2160 et eller annet litt lenger mot nord... Fint dersom noen som er der på sommertur med god tid og godt vær kan måle etter. Kanskje har den så liten pf at klokke / gps kan avkrefte den? Eller er den kanskje 10 og det hele er et optisk bedrag at den virker så lite selvstendig???

Hvis det er en topp, er det i alle fall noe av det mest latterlige jeg har opplevd...

Kommentarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette har vært diskutert flere ganger tidligere, og jeg syns 10m i en del tilfeller er feil. Har vært brukt begreper som knoller og hauger. Ved bruk av 10m pf vil slike "situasjoner" oppstå. Slik du beskriver toppen, vil det være slik at turgåere passerer uten å vite at de har vært på en topp. Latterlig, tja, merkelig/snodig iallefall. 10m er egentlig ufattelig lite (med et trykk på 4 pils, så pisser man 10m :) )

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det ingen som bruker primærfaktor på 20 meter?

Da vil det vises på et 1:50000 kart med ekv. 20 meter om det er en topp eller ikke. Dette er jo den mest brukte målestokken her i landet.

Det blir jo litt feilmarginer på slike kart også, men det må da være enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom høyden på to topper (eller et skar)ender på 01 og 39 vil disse ha en høydelinje i forskjell/38m. Ender de på 19 og 21 vil de også ha en høydelinje i forskjell :)

Om det blir enklere, tviler jeg på. Man vil alltid ha tvilstilfeller om man velger 10,20,30 eller 50. Det som er sikkert er at tvilstilfellene blir færre jo høyere pf man velger.

Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.