Rakkeren Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hvilke av drivstoffvariantene (gass eller bensin) er å foretrekke om sommeren? Hvliket drivstoff gir mest effekt/koketid i forhold til vekt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storli Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg bruker parafin, hele året, brenner fint med god effekt, er billig, og brenner absolutt rent på omnifuelen min. Når det gjelder mest effekt fra de forskjellige, så har jeg lest en del om det her inne og funnet ut at det stort sett er marginale forskjeller. Er man på tur har man uansett god tid, så om vannet ikke koker 2 min og 30 sek men på 3 min, så bryr det meg ikke så hardt! Hilsen Håvard Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 har fyra med miljøbensin fra Statoil i helga - sota noe grusomt ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Sikker på at de ikke har dytta på deg totaktsbensin, den inneholder olje. Forøvrig er den effektive brennverdien såpass like ved de ulike brenstoff at det ikke har annet en akademisk betydning. Antagelig er avvikene mellom ulike brennere av samme type større enn forskjellen ved drivstoffbytte. Teoretisk er diesel mest energiholdig, men den soter også mest.... (unntatt totaksbensin da, men det er slett ikke egnet i det heletatt.) dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaardern Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Chno: tror du har fått no totakts-suppe, 4-taks miljøbensin (Grønn kanne på statoil, til gressklipper o.l) brenner så reint som bare det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvard Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hmmmmmmm, strekke hånda ut av soveposen, trykke på knappen og sette kjelen på primusen.... Slumre i 3min til vannet koker. Drøsse litt kaffe i kjelen og vente 5min. Så ut av posen, nytrekt kaffe i koppen og en pris snus.... Strålende start på dagen. GASS såklart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hva du bruker blir egentlig et spørsmål om hva du har av brenner. Bensin og gass "futter" omtrent like bra på sommern. Har du en bensinbrenner virker det for meg rart å kjøpe gassbrenner i tillegg. Bruk den brennern du har, og på det drivstoffet den fungerer bra. Tenker du å kjøpe brenner, er det endel ting du må finne ut av. Har du behov for brenner utenfor sommersesongen, kan en bensinbrenner være verdt pengene. Noen bensin/parafinbrennere fungerer bedre enn andre. Coleman er lettbrukt, 111 er solid, men krever peiling Svea 123 er ikke kjappest, men like driftsikker som en traktor. ymse slangeprimuser kan monteres i stormkjøkken, men slangen og koblinger kan lage krøll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Er faktisk den grønne kanna, uten olje. Synes også det var rart det sotet så mye. Fikk ikke blå flamme - forvarmet med rødsprit. Brukte den "mellomste" dysa - tror det er str 45. Kjelen ble svart under.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Er faktisk den grønne kanna, uten olje. Synes også det var rart det sotet så mye. Fikk ikke blå flamme - forvarmet med rødsprit. Brukte den "mellomste" dysa - tror det er str 45. Kjelen ble svart under.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaardern Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Jeg bruker 37 dysa på min når jeg bruker bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 ja det stemmer - er den som står i hos meg å. 28 til gass 37 til bensin 45 til parafin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gaardern Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Veldig merklig at den soter da, jeg får hel nydelig flamme med miljøbensin på omni'n min. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Hva slags brenner? har du skrudd fast dysa ordentlig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Omnifuel - skal sjekke dysa, om den sitter fast, men tror det. PS: Var på Kebnekaise i helga - anbefales på det sterkeste !! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Forvarma du med sprit, eller med bensin? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tassemark Skrevet 27. april 2008 Del Skrevet 27. april 2008 Omnifuel - skal sjekke dysa, om den sitter fast, men tror det. PS: Var på Kebnekaise i helga - anbefales på det sterkeste !! Hur var snöläget, mycket eller litet? Tänker mest inför sommaren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mortwe Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Etter en vinter med mye bensinbrenning så må jeg si jeg gleder meg til sommeren og gass igjen. Har selv en Omnifuel og bensin fungerer helt topp, men gass er jo mye enklere da. Fyrer jo såpass lite sommertid uansett at mengde drivstoff ikke betyr noe. I vinter hadde jeg også problemer med uren brenning i Omnifuelen. Etter lang tids bruk kan dysa bli litt tett og da fungerer brenneren dårligere. Husk derfor og rens dysa jevnlig og i alle fall før du drar på tur. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chno Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Tassemark: Var greit med snø - men i lavlandet forsvinner den fort - var varmt, opp mot 5 grader pluss på dagen. Lite frost på natten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Storli Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hva bruker dere til å rense dysene? jeg bruker nåla når den er tett ja, men for å få den gullende ren (så godt som ny status!)? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det beste jeg har fått til er med ultralyd-bad, men det er jo ikke alle som har det. Noen timer i vann med eddik (sylteagurk styrke) og zalo (1/2 ts/l) og rengjøring med trepinne med fille på burde bli bra nok. Nå blir jo dysa slitt etter hvert, det går jo ikke akkurat og bore hullet ned med et mindre bor. Da er jo ny dyse det greieste. dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chev. Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 ja det stemmer - er den som står i hos meg å. 28 til gass 37 til bensin 45 til parafin Rekkefølgen er nok omvendt - Huskeregelen er størst dyse til det som fordamper lettest: 28 til parafin 37 til bensin 45 til gass Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det beste jeg har fått til er med ultralyd bad, men det er jo ikke alle som har det. dsk Hva er et ultralyd-bad? Er det en innretning til spesielt til dette formålet? Ristet dritten løs eller hva er virkemekanismen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Busken Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg fikk god hjelp mot gul flamme på omnifulen i denne tråden : https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=11182&highlight=omnifuel Har fått tilbake en liten gul flamme etter noen dagers bruk, men den har forsvunnet når jeg igjen har spylt gjennom med bensin (grønn kanne fra Statoil). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runegutt123 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ultralydbad=Delevasker Standardutrustning for primusskruere. Forgasserrens på sprayboks er også fantastisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dsk Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hva er et ultralyd-bad? Er det en innretning til spesielt til dette formålet? Ristet dritten løs eller hva er virkemekanismen? Ultralyd-vasker er nok vanligst hos gullsmeder, for å rense smykker. Et vannbad med kjemikalier. (f. eks bakepulver) utsatt for vibrasjoner i ulutralydområdet skaper små bobler som vibrerer og skaper friksjon, sammen med den evt kjemiske virkningen gjør dette rent helt ned i siseleringene på f.eks sølvbestikk. dsk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.