Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstilling - "oppdagelsen av fjellet"


kjesso

Anbefalte innlegg

Har dette vore nemnt her før? Det trur eg ikkje. I alle fall, Nasjonalmuseet i Oslo har for tida ei utstilling med rundt 150 bilete, alle frå fjellområda i Sør-Noreg, og dei aller fleste frå 1800-talet. Utstillinga står til 11. mai. Det er òg laga ein fin utstillingskatalog, som eg såvidt kika i sist veke. Eg har ikkje sett utstillinga, men viss dette hersens finveret snart tek ein ende, kan det jo henda at dei som bur i nabolaget kan ha glede av ein tur.

Meir om utstillinga her: http://www.nasjonalmuseet.no/index.php/content/view/full/5178

E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært på utstillinga på Henie Onstad senter. Fikk inntrykk av at den passer bedre for kunstnere enn for fjellfolk. Jeg diltet etter en guide og hørte mye om "idèen av et fjell". Se f. eks linken til Krølltopp. Det store bildet skal forestille Stetind (eller Stetinden?) i Nord. Kunstneren har lagt på litt og malt inn en ekstra pigg på toppen. Som om denne toppen ikke er rå nok som den er. Skjønner ikke slikt, jeg.

Sonjas bilder ligger mange hakk under det man kan se på fjellforum.

De gamle fotografiene er artige med gamle tindebestigere med gamle klær og tunge økser og statiske tau men har man vært på Turtagrø har man sett essensen i det.

Det skal sies at jeg ikke så multimediautstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne kunstnere kan ikke lage "høyfjellskunst". Det blir bare møl.

For å få bra bilder fra fjellheimen må en tilbake til 1800 tallet.

Feks "Romsdalshorn" fra 1867 av Johan Fredrik Eckersberg.

Vår utvilsomt beste fjellkunstner.

Se bare på linken nedenfor:

http://www.romsdalsalpene.com/romsdalshorn_normal.jpg'>http://www.romsdalsalpene.com/romsdalshorn_normal.jpg

http://www.romsdalsalpene.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det store bildet skal forestille Stetind (eller Stetinden?) i Nord. Kunstneren har lagt på litt og malt inn en ekstra pigg på toppen. Som om denne toppen ikke er rå nok som den er. Skjønner ikke slikt, jeg.

Sonjas bilder ligger mange hakk under det man kan se på fjellforum.

Det var helt normalt i Nasjonalromantikken at man la på litt ekstra for å gjøre bildet mer levende. De fleste kjente landskapsmalerier fra denne tiden blei malt i utlandet, etter skisser fra fjellet.

Det artige med utstillingen i Nasjonalgalleriet var at både skissene og maleriene hang der. Forgrunnen i maleriene fra denne tiden var ofte svært detaljerte, men det kommer ikke fram av skissende. Her har den kunstneriske friheten fått fritt utløp. Det var altså ikke kunstnernes mening å lage mest mulig nøyaktig gjengivelse av landskapet.

Jeg har ikke sett fotografiene på Henie-Onstad, men utstillingen heter Fjellet i norsk kunst. Ikke Bilder av norske fjell. Hva venter du deg av en kunstutstilling egentlig?

Dag: Tror kanskje jeg misforstår deg, men hvis du mener at Balkes maleri av Stetind er noe møl, så kan jeg opplyse om at det er malt i 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholdt: Eckersberg malte flere versjoner av Romsdalshorn. To av dem er i offentlig eie. Dem finner du i Trondheim Kunstmuseum og Lillehammer Kunstmuseum. Ser andre versjoner av og til bydd fram på auksjon. Priser tett oppunder millionen.

Har også en reproduksjon. ( Trur jeg heller ville beholdt denne og brukt pengene på nytt fotoutstyr. )

Ozzi: Skal for all del ikkje kalle Balkes "Stetind i tåke" for noe møl. Men så er vel heller ikke Balke noen såkalt moderne kunstner.???

Kan noen forklare hva denne bilen gjør på Tiril Schrøders Fjellbilde 2005. OK bilde, men en bil ?. Kansje heller en snøscooter ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ozzi skriver:

Jeg har ikke sett fotografiene på Henie-Onstad, men utstillingen heter Fjellet i norsk kunst. Ikke Bilder av norske fjell. Hva venter du deg av en kunstutstilling egentlig?

Jeg hadde ingen forventninger før jeg gikk dit. Jeg har ingen genuin interesse for eller greie på kunst, så for å få meg på en utstilling var dette den beste anledningen. Utstillingen retter seg som du antyder mer mot det kunstneriske enn mot selve fjellene. Jeg ble ikke skuffet, men fikk bekreftet at jeg har mer å gjøre i fjellet enn på denne utstillingen. :D

Jeg likte Romsdalshornbildet til Dag og Bjarne veldig godt, men fikk følelsen av at guiden og kunstmiljøet flirer litt av denne typen fotografiske malerier.

Stetindenbildet ser rått ut men siden piggen på toppen er fake liker jeg det ikke. Dette også fordi det har navnet på toppen i tittelen på bildet. Kunne heller gitt det et ikke-geografisk navn.

Hvordan er utstillingen på Nasjonalmusèet i forhold? Passer den bedre for oss som ikke har greie på kunst men er interessert i fjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er utstillingen på Nasjonalmusèet i forhold? Passer den bedre for oss som ikke har greie på kunst men er interessert i fjell?

Bare så det er sagt så har jeg ikke greie på kunst jeg heller :D . Jeg har som sagt ikke vært på Henie-Onstad, så jeg vil ikke uttale meg så sterkt om den. Jeg tror likevel at utstillingen i Nasjonalgalleriet passer bedre for typer som oss. Her er det gamle malerier fra 1800-tallet som er i fokus. Det er også fyldige og gode beskrivelser av kunstnernes reiseruter, og kart som viser hvor bildene er malt. Det vises også gamle kart og synfaringsutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne Lindholdt: Eckersberg malte flere versjoner av Romsdalshorn. To av dem er i offentlig eie. Dem finner du i Trondheim Kunstmuseum og Lillehammer Kunstmuseum. Ser andre versjoner av og til bydd fram på auksjon. Priser tett oppunder millionen.

Har også en reproduksjon. ( Trur jeg heller ville beholdt denne og brukt pengene på nytt fotoutstyr. )

Takk Dag G - Evje. Jeg kjøpte det i 1972 i Oslo, og er veldig glad i det — har det i stasstua.

Det jeg beundrer hos Eckersberg er at han både kunne tegne og male; alle de små spikene i hytta er med.

For noen år tilbake hadde jeg tid på meg i Oslo, den ble brukt på Nasjonalgalleriet avd. Nasjonalromantikk, der henger

"Brudeferd på Hardanger" :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.