Gå til innhold
  • Bli medlem

Reintind ved Narvik - fin?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

hei,

er det noen som har vært på denne, eller andre topper i nærheten?

Anbefalinger og tips mottas med takk, da vi skal på tur i området i mai, og leter etter gode skitopper.

Bo Eide

• 10 måneder senere...
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei !

Nærmast eit år sida du posta denna, så litt seint svar :P

Har vært på Reintind, på toppen, og det er bare heilt ufattelig!

Siste del av turen opp dit er heilt sinnsyk. Utsikten utover Skjomen og omegn er bare heilt enorm! Du ser laaangt ut over ofotfjorden, og det skal eg love deg er eit unikt syn!

Får også svært god utsikt til isbreen like ved.

Siste 50-100 meter kan være harde, om snøen ikkje har gått vekk! Då bør ein ha med ishakke og piggsko...

Anbefaler denne turen til alle!

Vi bruker å bestige toppen nesten kvar sommar.

I fjor var vi på Skjomtind (Sovende Dronning). Vi kom dog ikkje heilt til topps pga svært tett tåke og dårlig vær....

• 2 måneder senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Jeg har også vært oppe på Reintind og kan trygt si at det er en av de beste turene jeg har vært på. Som sagt er den siste biten litt hard og man bør ha ishakke i det minste. Sist tur jeg var der tok vi ingen sjanser og snudde 50-100 meter fra toppen, hehe.

Hadde krystal klar himmel og sikt den gangen jeg var på toppen. Det føles rimelig hææærlig i det du står på den trange toppen og ser milevis utover de ville fjelltoppene rundt deg.

Jeg har kun vært der på sommers tid så aner ikke hvordan det er på vinteren.

En tur jeg garantert kommer til gå flere ganger.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg bumper denne tråden, siden den omhandler samme tema som jeg har spørsmål om. Etter tre år er det neppe så mange som har noe imot at jeg kaprer den. :wink:

Det gjelder altså Reintind ved Skjomen i Narvik kommune. Jeg lurer på hva folk egentlig mener når de sier Reintind. Det er tre forskjellige toppunkter (se vedlagte screenshot fra Google Earth). Ifølge kartet er Reintind den laveste av de tre (1416m), men jeg syns det virker rart å kalle det for en tind eller et toppunkt i det hele tatt, da det fortsatt er stigning derfra og opp til neste toppunkt (1639m). Og når folk i denne tråden snakker om å bruke isøks og stegjern for å komme til topps, underbygger det min teori om at kartet er feil, og at det egentlige toppunktet er på 1639m.

For å gjøre forvirringen komplett, har toppunkt 1639 en primærfaktor på ca. 50 meter i forhold til det tredje aktuelle toppunktet (1674m). Både punkt 1639 og punkt 1674 står oppført uten navn på kartet, og avhengig av hvilken retning man ser Reintind fra, er det et av disse to som fremstår som toppunkt. Fra nettstedet "ryggsekk.net" (http://www.ryggsekk.net/turer/skjomen-8okt05/skjomen.htm) ser jeg at jeg ikke er alene om å mene at punkt 1639 er hovedtoppen, men Statens Kartverk er uenig.

Så hva er fasiten? Hvilket punkt må man nå for virkelig å kunne si at man har vært på toppen av Reintind?

post-4664-133474579302_thumb.jpg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.