Gå til innhold
  • Bli medlem

Høgeloft 1920 moh - Knalldag!

500fjell

Anbefalte innlegg

Her kommer nok en turrapport fra gromhelgen som var.

Kjørte opp til Hallingen Høyfjellshotell på Golsfjellet fredag 18. april, det var en del kø oppover Hallingdal da en god slump skientusiaster skulle legge i vei 38 km fra Finse til Ustaoset. Det var meldt et stabilt høytrykk flere dager framover, så for en gangs skyld var Bestemor beroliget over været :cool: Etter en natt på Hallingen dro vi mot Hemsedalsfjellet, der ligger et 1920 meter høyt fjell som heter Høgeloft som jeg egentlig har litt dårlige minner med fra før. Høsten for tre år siden ble jeg møtt med en halv meter snø å vasse i, da ble alternativet Vesle Jukleeggi i stedet. Andre gangen var februar for to-tre år tilbake, da fikk jeg oppleve at Hemsedal sentrum og 1920 moh var to forskjellige verdener! Mine tynne flishansker klarte ikke kuling og 20 minus på toppen, jeg har aldri fryst så mye før, så denne gangen hadde jeg tatt med tykke votter selv om det så ut til at jeg ikke fikk bruk for dem.

Vi var fire stykker på turen, og etter å ha parkert bilen på en liten P-plass like før Oset smurte vi oss inn med solfaktor 30 for babyer som det alltid står på slike flasker :lol: Vi la i vei over Eldrevatnet og tok sikte på å følge dalen som er vest for Store Jukleeggi. Det var så varmt at jeg kunne gå barkledd og uten stilongs hele turen, virkelig kongevær! Vi smørte skiene med VR 45 og satset på å gå med feller når stigningen begynte for alvor, det var faktisk tørrsnø hele turen. Når vi kom innover dalen fikk vi litt utsikt mot Hurrungane og Skarvheimen, fjellene lå badet i snø som jeg vil tro holder langt ut i månedsskiftet mai/juni! Tro om igjen dere bypakk som ikke tror at det finnes en snøflekk igjen i Norge :)

Fulgte fjellskråningen inn til dalskillet der en elv kommer fra et vann på 1668 moh. Her tok vi en liten pause før vi fortsatte ufortrødent videre i det venstre dalsøkket mot pkt. 1731. Fellene kom godt til nytte, og snøunderlaget var fast og fint å gå på. Når vi kom til vannet 1668 var vi litt usikre på hvor vi skulle gå, men GPSen mente at vi skulle ta sikte mot skaret rett sør for pkt. 1815. Nå kunne vi se toppen, og som vi "fryktet" var vi ikke de eneste som hadde tenkt tanken på en tur på Høgeloft. Vel oppe tok vi en god pause og nøt panoramautsikten mot Jotunheimen, Skarveheimen, til og med Gaustatoppen stakk opp i det fjerne! Vi kunne sitte barkledd på toppen, uten et vindpust og slikke "påske-etter-påske" sola. :P Vi kunne skimte bort til sommerens mål i Jotunheimen da vi håper å rangle oppå topper som Mjølkedalstind, Falketind og Storen hvertfall :D

Nedturen tok vi over Store Jukleeggi for å få en topp til på lista. Jeg har fortsatt ikke fått meg fjellski, og siden jeg begynner å bli en stor gutt blir det stadig vanskeligere å renne i fjellet på smale Madshus performance langrennski med slitte kanter :cool: Resten av turen var bare kos, vi fulgte elva fra vann 1668 og rant jevnt nedover mot Eldrevatnet. Fikk noen herlige renn, selv om de voksne klagde litt over at de ble stive i låra etter all hockeystillingen. Alle var enige om at vi hadde en fin tur på en dag man får et fåtall av i året. Det var deilig med tacos etter turen, og god samvittighet hadde vi alle;)

post-3251-133474528443_thumb.jpg

post-3251-133474528478_thumb.jpg

post-3251-133474528509_thumb.jpg

post-3251-133474528531_thumb.jpg

post-3251-133474528551_thumb.jpg

post-3251-13347452857_thumb.jpg

post-3251-133474528593_thumb.jpg

post-3251-133474528611_thumb.jpg

post-3251-133474528635_thumb.jpg

post-3251-133474528654_thumb.jpg

post-3251-133474528675_thumb.jpg

post-3251-133474528695_thumb.jpg

post-3251-133474528714_thumb.jpg

post-3251-133474528739_thumb.jpg

post-3251-133474528765_thumb.jpg

post-3251-133474528788_thumb.jpg

post-3251-133474528811_thumb.jpg

post-3251-133474528836_thumb.jpg

post-3251-133474528875_thumb.jpg

post-3251-133474528896_thumb.jpg

post-3251-13347452892_thumb.jpg

post-3251-133474528942_thumb.jpg

post-3251-133474528961_thumb.jpg

post-3251-133474528988_thumb.jpg

post-3251-133474529014_thumb.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott tur ja, Høgeloft er en trivelig topp!

Men en ting lurer jeg på, hva heter toppen i forgrunnen på bilde 32.jpg? Så vidt jeg ser på kartet er det en topp på 1900 meter som jeg og far i 1993 trudde var Store Jukleeggi. Først 3 år senere da vi var på samme turen fikk jeg mistanke om at den brede toppen rett i sør var hovedtoppen. Mulig jeg ikke har fått med meg noe vesentlig allmennkunnskap, men er dette en mystisk, markant og navnløs topp?

Eller har den et eget navn? Den ruver iallefall svært godt fra endel vinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Her legger jeg ved et bilde tatt fra Ranastongi den varme knallværshelga midt i desember i fjor mot Høgeloftmassivet. Å si at 1900-toppen er skikkelig vill eller alpin er å overdrive, men den er da forholdsvis markant, og altfor markant til å ikke ha noe navn der den forholdsvis mektig reiser seg i høyre del av det høyeste massivet på bildet. Det er da den som skulle vært Jukleeggi! Men det er da absolutt ikke noe problem, bare en kuriositet :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger jeg ved et bilde tatt fra Ranastongi den varme knallværshelga midt i desember i fjor mot Høgeloftmassivet. Å si at 1900-toppen er skikkelig vill eller alpin er å overdrive, men den er da forholdsvis markant, og altfor markant til å ikke ha noe navn der den forholdsvis mektig reiser seg i høyre del av det høyeste massivet på bildet. Det er da den som skulle vært Jukleeggi! Men det er da absolutt ikke noe problem, bare en kuriositet :wink:

Glemte jo å legge ved bildet...

post-634-133474536898_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest så er du ganske sprek, feks Skåla på 1.37 med bikkje :wink:

Så Ranastongi trur jeg du erobrer ganske kjapt som mulig ledd i forbindelse med forberedelser til en større tur...

Ellers har jeg hørt folk si at Ranastongi har det fineste terrenget og Høgeloft den beste utsikten. Vet ikke hva jeg skal mene så lenge jeg ikke har hatt fint vær på sistnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
Ellers har jeg hørt folk si at Ranastongi har det fineste terrenget og Høgeloft den beste utsikten. Vet ikke hva jeg skal mene så lenge jeg ikke har hatt fint vær på sistnevnte.

Jeg var på begge disse fjelltoppene med tre ukers mellomrom for noen år siden. Jeg må si meg enig i at Ranastongi har de flotteste omgivelsene, med tanke på alt det flotte lavlandsterrenget man ser i Smådalen etc. Høgeloft har en mer tilbaketrukket beliggenhet innpå fjellet, og utsikten blir derfor ikke så "grønn" som fra Ranastongi (i sommerhalvåret, naturligvis). Til gjengjeld får man et mye bedre overblikk vestover. Når det gjelder utsikten mot Jotunheimen så er det vel først og fremst Høgeloft som er blitt kjent for denne, men den er vel så flott fra Ranastongi, og etter min mening gjør f.eks. Uranostinden seg best fra denne vinkelen. Det eneste som er sikkert er at begge disse toppene byr på utsyn man skal lete lenge for å finne maken til. Da holder det ikke å dra til Gaustatoppen..

For øvrig må jeg bekjenne mine synder og si at jeg ikke stakk bortom den fine 1900-meteren når jeg først var på Høgeloft. Til mitt forsvar får jeg nevne at jeg er lat og at primærfaktoren muligens er under 50 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Skjønner det slik at dere var der lørdag 18. Da var det nesten vi møttes! Jeg var der oppe søndag 19, og gikk omtrent samme rute som dere, også ned igjen, slik at jeg fikk med meg en topp til. Kjekt å lese dette nå, for da gidder jeg jammen ikke skrive turrapport denne gangen. :oops:

Jeg var forresten på Hallingnatten, høyest i Nes, lørdag 18. Det var på grensa med en skitur i slike lave høyder, for smeltinga har vært stor. Du nærmer deg stygt bakfra på wwv, ser jeg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.