Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å gå på ski fra området Netosetri over Hestbrepiggane til Trulsbu ;) Jeg tenker dette som en dagstur og ønsker ikke å dra med meg telt og masse utstyr. Trulsbu er jo et flott utgangspunkt for flere skiturer opp i Holåtindane og Hestbrepiggane.

Jeg ville helst tatt en tur opp til den høyeste Hestbrepiggen (2171 moh) før jeg la turen nedover til Trulsbu. Og jeg ville helst unngått Vestre og spesielt Vestraste Hestbrepigg da det er noen utsatte punkter dersom man har tung sekk og ski å drasse på. Er det mulig å gå ned på nordsiden av Hestbrepiggane for vanlige skiløpere, eller er det tilnærmet stupbratt :?:

Og så lurer jeg på om breene i området er OK å gå på i månedskiftet april/mai.

Forøvrig har jeg gått hele hesteskoen fra Lomseggi om Hestbrepiggane, Holåtindane og Hestdalshøgdi på ski med flere overnattinger i telt. Men da holdt jeg meg kun på toppene og ryggene. Nå er det altså fjellsidenes beskaffenhet jeg lurer på :!:

Annonse
Skrevet

Hei !

Er litt usikker på hvordan du tenker å gå, men turen er fin og greit gjennomførbar på dagen. :D

Ad breene kjenner jeg dem ikke spesielt godt, men hold deg unna bregleppene som kan være bare delvis fylt av snø helt opp mot ryggen.

(Stavret meg fram mellom steinene på ryggen her for noen år siden og så på skisporene som gikk midt på bregleppa i over 100 meter inntil de endte i et hull. -Det gikk skispor opp av hullet også, så den gangen gikk det bra !) :)

Nede på de flatere delene av breene nord for de Vestre har jeg ikke sett sprekker på denne tiden av året. Greit å komme videre ned på løypa fra Nørstedalsseter. Regner med at du bruker denne ned til Trulsbu. Jeg ville ikke forsøkt meg ned i dalen langs Lundadalsvatnet (bratt og skredfare). Øst for vatnet er det flere greie opp/nedganger, -en av dem over Hestfonni.

GOD TUR ! :D

knut

Skrevet

Jeg har bare gått over toppene, men en turkamerat som gikk sammen med et lag, skulle unngå Vestraste Hestbrepigg ved å runde den på nordsiden. To av gruppa ble tatt av snøras i nordvestsiden. Heldigvis ble ingen alvorlig skadet. Men det betyr at en bør vurdere snøforholdene før en legger veien der.

Skrevet

Jeg har funnet et ypperlig kart på http://www.bergtatt.net/topper/kart/hestbrepiggane.htm

Etter å ha sett på kartet er det mest sannsynlig at jeg ville følge ruten fra Hesbrepiggen 2132 og vestover over toppene frem til skardet mellom Vestre og Vestraste Hestbrepigg. På kartet ser det derfra ut som om det er greit å komme seg ned på Høybrean og rundt Vestraste på sørsiden for å unngå de luftige partiene på Vestraste sin vestegg. Så spørs det om det er en bregleppe her :)

Fint å høre at det er en overkommelige dagstur. Jeg er så gammel at jeg begynner å mislike de 20+ tunge sekkene teltlivet medfører.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Erling !

Er usikker på om veivalget ditt er bra. Tror du bør sjekke nedgangen fra skaret. Mulig det er OK mot sør, men mot nord mener jeg å huske at det er lite fristende. Mindre snø nå enn da kartet ble laget.

En alternativ rute er å gå vestover fra 2143 og ned på breene på nordsiden. Ved å holde seg ut fra fjellsidene unngår en greit skredfaren. Breen var ellers også fin da jeg gikk der medio mai på vei til Fjærland for endel år siden.

GOD TUR ! :D

knut

• 1 måned senere...
Gjest Anonymous
Skrevet

Ang raset på nordsiden av Vestraste Hestbrepigg kan det være en gruppe fra Bregruppa for ca 15 år siden. De som ble tatt gikk da over et steinete område og inn i en snørenne som går nesten helt til topps. Fra nedsiden ser en klart rasfaren. Ikke kryss dette steinete området, men kjør ned på snøfonna inntil (nord for) dette. Eller bær skiene ned ura) Raset den gangen ble utløst fordi turlederen skulle trampe ekstra solide spor til en av deltagerne som var litt nervøs for det bratte terrenget.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det kan nok stemme at det er turen du sikter til, Ed.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.