anny Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Hei Jeg er ny her, men jeg tenkte kanskje at noen her hadde hatt samme problem. Det har seg sånn at når jeg var ute og suklet første tur her i vår så trampet jeg pedalene rundt uten at det skjedde noe i navet bak. Altså jeg kunne dreie frikransen begge veier uten at hjulet ble med. Dette oppstod etter en lengre utforkjøring, og jeg skulle ikke ha kommet meg av flekken. Imidlertid så "slo det inn" igjen så jeg fikk syklet hjem. Er det noen som vet hva dette kan komme av evt. hva man må gjøre for å ordne det? Mvh Anny Siter
+PTG Skrevet 18. april 2008 Skrevet 18. april 2008 Inne i navet har du en frimekanisme, som består av to fjærbelastede "mothaker" som låser seg fast i en av 16 klikk når du starter å tråkke (shimano). Hvis du ikke lenger hører klik-klikk-klikk...i navnet når du triller, er sannsynligvis fjærene ødelagt/utslitt. Hvis det var slik at du syklet i vinter kan det være at de var trege eller fastfrosset, og da kan du ta med sykkelen inn. Hvis ikke må du enten skifte navet eller skifte ut deler (mange nav er kompakte og hele delen må skiftes). Du kan jo prøve å søke på internett etter "ratcheting mechanism + navnet på navet ditt" for å finne ut hva som må gjøres. Siter
anny Skrevet 18. april 2008 Forfatter Skrevet 18. april 2008 Takk, for meget god forklaring, skal ta en nærmere titt på dette hjulet mitt. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.