Gå til innhold
  • Bli medlem

Nunatakker som takker for seg???


Anbefalte innlegg

Hvem vet hvordan nunatakkene utvikler seg de siste årene? Jeg går alltid alene (ikke så lett å ordne turfølge når man kommer fra Nederland og har faste tider) og har derfor ingen mulighet (tør ikke i hvert fall) til å krysse breer. Er det nå topper som (nesten) kan nås uten brepassering p.g.a. smelting?

Jeg så f.eks. et bilde av bresmeltingen under Stølsnostind og det virket som man der snart kan gå rett over i stedet for runden via Falketind. Men hvordan er det f.eks. med Hellstugubreahestene, Veobratinden osv osv.

All hjelp er velkommen. Hvis smeltingen forsetter i samme tempo kan jeg jo kanskje nå alle disse toppene uten brepassering hvis jeg lever til jeg blir 200?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg så f.eks. et bilde av bresmeltingen under Stølsnostind og det virket som man der snart kan gå rett over i stedet for runden via Falketind. Men hvordan er det f.eks. med Hellstugubreahestene, Veobratinden osv osv.

Allerede nå kan Stølsnosbreen krysses uten å gå på bre. Stor tråd om forholdene på breen,

se: https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=48302#48302

Når det er mye snø på breen ses ikke den brefri passasje, men i 2006 smeltet snøen bort og fjellet i breen ble synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søre Hellstugubrehest kunne nås fra østryggen af Midtre Hellstugutind uden brepassage allerede da jeg var der i 2003. Man går ret forbi en lille hytte. Jeg tror, det er NVE, der har den. Nordre Hellstugubrehest bliver nok ikke mulig at nå uden brepassage de første mange årtier. Søre Hellstugubrehest kan man vasse ret op på; - Nordre kræver også lidt klyving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søre Hellstugubrehest kunne nås fra østryggen af Midtre Hellstugutind uden brepassage allerede da jeg var der i 2003. Man går ret forbi en lille hytte. Jeg tror, det er NVE, der har den. Nordre Hellstugubrehest bliver nok ikke mulig at nå uden brepassage de første mange årtier. Søre Hellstugubrehest kan man vasse ret op på; - Nordre kræver også lidt klyving.

Synd jeg ikke visste dette tidligere Lars. Jeg gikk den nordre delen av Hellstugutind-traversen for et par år siden og gikk ned vestover i dalen mellom Midtre og Store. Hadde vært greit med en liten avstikker hvis det er greit å komme seg ned fra Midtre. Men nå vet jeg om denne til en annen gang. Takker!

Er det forresten greit ned den østryggen fra Midtre som du nevner? Eller går man ned fra et annet punkt mellom Midtre og Store?

Hvis du har mulighet om vinteren kan jo de fleste nunataker nås uten sikringsutstyr, hvis du mestrer ski. Da er jo breene mye penere også! Fine nunataker som Lodalskåpa, Snønipa og Uranostind (er jo ingen nunatak, men kongefjell) er da mulige.

Jeg har dessverre dårlig med mulighet (tid) om vinteren og det blir alltid både dyrt og litt vanskelig med tur opp til Norge. Leie vinterdekk eller bil osv osv.

Men du har helt rett: jeg skulle gjerne tatt meg noen breturer i Norge. Sist sommer var jeg alene på Monte Cevedale (3769) i Italia over bre. Den dagen var det sikkert nok sa både en guide og hytteverten. Fantastisk vær, fantastisk utsikt.

Uranostind har jeg vært på fra vestsiden (uten bre). Kronglete og mindre morsom rute til oppunder passet. Men Lodalskåpa blir vel kanskje en av de mange toppene som dessverre ikke krysses av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det forresten greit ned den østryggen fra Midtre som du nevner? Eller går man ned fra et annet punkt mellom Midtre og Store?

Det kan jeg desværre ikke svare på. Jeg ved ikke, om det er greit ned den østryggen, og jeg har heller aldrig været på Midtre Hellstugutind. Vi kom op over bræen. Det var bare en tilfældig observation, at fjeldet stak op gennem isen hele vejen ved sadlen, hvor NVE-hytta ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søre Hellstugubrehest kunne nås fra østryggen af Midtre Hellstugutind uden brepassage allerede da jeg var der i 2003. Man går ret forbi en lille hytte. Jeg tror, det er NVE, der har den. Nordre Hellstugubrehest bliver nok ikke mulig at nå uden brepassage de første mange årtier. Søre Hellstugubrehest kan man vasse ret op på; - Nordre kræver også lidt klyving.

Eaa hadde en flott tur der i 2007, med veldig fine bilder:

https://www.fjellforum.no/oldLinkConverter.php?oldPid=78563&highlight=#78563

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa gikk vel en bretur som kanskje ikke akkurat Kjell-Erik kunne tenkt seg alene. Ryggen fra Midtre og ned er type klyving litt bratt og luftig noen steder, men for øvrig fast forbindelse helt ut til Søre Hesten. Og ja, det er fra toppen av Midtre denne ryggen tar til.

Grotbreahesten har man lenge kunne gått opp mer eller mindre brefritt uten å utfordre brattfjellet i front.

Veobreatinden har fast landstripe hele veien opp til ryggen nordvest for Store mEMURUTINDEN. Det er dog en litt mer kronglete bakke, og de fleste krysser vel derfor (med eller uten tau) det korte, men langtfra sprekkfrie stykket fra Veoskardet.

Svellnosbreahesten er langt fra å smelte fri, minst risikabel atkomst er ovenfra hvor snøbroene er relativt solide og sprekker mindre ofte å se. Nedenfra er det VELDIG mye store sprekker opp mot denne hesten.

Veobreahesten. Har ennå ikke fått utforsket antatt letteste rute fra øst opp mot toppen. (Gikk oss fast på en mer krevende variant i fjor), men dersom denne er så kurant som den virker (tipper grad 2-3) så er det veldig lite sprekkfyllt bre man må over. De andre brekrysningene mot Veobreahesten går forbi forholdsvis solide sprekkområder.

Nørdre Hellstugubreahesten er som allerede nevnt ovenfor ennå ingen landfast kandidat, og skulle den bli landfast med Midtre, blir det nok uansett ingen populær rute ned fjellveggen der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eaa gikk vel en bretur som kanskje ikke akkurat Kjell-Erik kunne tenkt seg alene. Grotbreahesten har man lenge kunne gått opp mer eller mindre brefritt uten å utfordre brattfjellet i front.

Veobreatinden har fast landstripe hele veien opp til ryggen nordvest for Store mEMURUTINDEN. Det er dog en litt mer kronglete bakke, og de fleste krysser vel derfor (med eller uten tau) det korte, men langtfra sprekkfrie stykket fra Veoskardet.

:roll:

Bretur alene er ikke dekket av de gjeldende avtaler mellom sjefen, d.v.s. min kone, og meg.

Grotbreahesten var helt grei ja. Det er jo litt løst her og der, men egentlig helt greit langs kanten av breen.

Men Morten: hva mener du med "en litt mer kronglete bakke"? Er det klyving grad I-II? Er det svaberg eller ur eller faste blokker?? Hvor presis begynner nedgangen? Er det et sted NV for Vesttoppen av Store Memurutind? Jeg har planer om nettopp traversen over de tre toppene på Store Memurutind til sommeren hvis det ikke ser for vanskelig ut videre fra vesttoppen, så det kunne da kanskje være en fin combi med Veobreatinden også?

Ellers ville det ha vært artig å se om man kunne ordne en uke med toppsamling på forskjellige breer selvsagt. Den eneste ikke-kommersielle muligheten for meg er jo å se om det er noen likesinnede som gidder å vasse rundt med en som har passert 50.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri gått der, kun studert den varianten. Veobrean var for meg det nærliggende alternativ de to gangene jeg var på Veobreatinden.

Har en del bilder. Har studert den også, men hvordan det er kan jeg ikke svare på, kun garantere at ryggen henger sammen og at det kun er snø det er snakk om dersom du ikke ser fjell hele veien (men det kan endre seg 5 meter til siden for bandet)

Øvre tredjedelen er nok den bratteste, kommer du ned her, er det nok stort sett greit (bratt ur m.m.) videre. Har et forholdsvis detaljert bilde jeg kan sende deg om ønskelig. (Send PM)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Men Morten: hva mener du med "en litt mer kronglete bakke"? Er det klyving grad I-II? Er det svaberg eller ur eller faste blokker?? Hvor presis begynner nedgangen? Er det et sted NV for Vesttoppen av Store Memurutind? Jeg har planer om nettopp traversen over de tre toppene på Store Memurutind til sommeren hvis det ikke ser for vanskelig ut videre fra vesttoppen, så det kunne da kanskje være en fin combi med Veobreatinden også?

"Pillaren" ned fra NV for Store Memurutind til sadelen mot Veobretinden vil du ikke ha noen problemer med, Kjell-Erik. En vinter skulle jeg sammen med guttungene "ta" Veobretinden, Store Memurutind (vesttoppen) og Leirhø samme dag. Minstemann var 10 år. Etter Veobretinden gikk vi opp denne pillaren. Jeg bar skiene til barna og måtte derfor ta turen et par ganger. Da var det mer spennende fra Veobreskaret og opp på Leirhø. Med steinhard snø og uten isøks måtte vi ta stein med oss opp fra skaret for å hugge trinn i den harde snøen. Ett er å gå opp, men nedturen var enda mer spennende. Men det går som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Pillaren" ned fra NV for Store Memurutind til sadelen mot Veobretinden vil du ikke ha noen problemer med, Kjell-Erik. En vinter skulle jeg sammen med guttungene "ta" Veobretinden, Store Memurutind (vesttoppen) og Leirhø samme dag. Minstemann var 10 år. Etter Veobretinden gikk vi opp denne pillaren. Jeg bar skiene til barna og måtte derfor ta turen et par ganger. Da var det mer spennende fra Veobreskaret og opp på Leirhø. Med steinhard snø og uten isøks måtte vi ta stein med oss opp fra skaret for å hugge trinn i den harde snøen. Ett er å gå opp, men nedturen var enda mer spennende. Men det går som regel bra.

Heisan. dette høres jo riktig bra ut "ods". Den kommer inn på listen som mulig for sommerens turer. Jeg var selv på Leirhø fra Veoskardet for noen år siden, men da var tåken så tett at jeg ikke kunne se hvordan det så ut på østiden (eller nesten hvor som helst for den slags skyld). Gåing i spor i sneen var redningen.

Er det ellers noen som vet smarte ruter til noen av toppene syd for Store Smørstabbtind? Det er klart fine bre-turer, men hvordan er det f.eks å komme seg rundt S.Sm.tind langs breen og videre sydover til Kniven? Eller er det noen brukbar rute ned fra toppen selv? Eller fra sydsiden? Hvordan er det fra Geita og vestover? Det ser je alt sammen temmelig luftig ut på kartet, men det kan jo være at noen har funnet en fin (fin = maksimalt grad II helst) rute likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ellers noen som vet smarte ruter til noen av toppene syd for Store Smørstabbtind? Det er klart fine bre-turer, men hvordan er det f.eks å komme seg rundt S.Sm.tind langs breen og videre sydover til Kniven? Eller er det noen brukbar rute ned fra toppen selv? Eller fra sydsiden? Hvordan er det fra Geita og vestover? Det ser je alt sammen temmelig luftig ut på kartet, men det kan jo være at noen har funnet en fin (fin = maksimalt grad II helst) rute likevel.

Fra Store Smørstabbtind kan du komme deg ned uten taubruk ved å følge eggen sydover til det bratter seg til. Da tar du ned i et coloir like vest for bratteste eggen. Det fører deg ned til skaret mot Kniven. Nordeggen på denne kan klyves uten taubruk. Videre over neste topp som noen nå har kalt Sauen, er det greit. Likeså nordeggen opp på Saksa. Cruxet er nok når du skal videre mot Geita. Ned fra Saksa er det nok treerklatring til å begynne med. Videre etter noe scrambling kommer du til en kvass egg, og om du ikke har særlig høydeskrekk, kan denne eggen følges uten tausikring. Videre mot Geita er det ingen spesielle vanskeligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Store Smørstabbtind kan du komme deg ned uten taubruk ved å følge eggen sydover til det bratter seg til. Da tar du ned i et coloir like vest for bratteste eggen. Det fører deg ned til skaret mot Kniven. Nordeggen på denne kan klyves uten taubruk. Videre over neste topp som noen nå har kalt Sauen, er det greit. Likeså nordeggen opp på Saksa. Cruxet er nok når du skal videre mot Geita. Ned fra Saksa er det nok treerklatring til å begynne med. Videre etter noe scrambling kommer du til en kvass egg, og om du ikke har særlig høydeskrekk, kan denne eggen følges uten tausikring. Videre mot Geita er det ingen spesielle vanskeligheter.

Takk ods, det høres interesant ut. Jeg har jo gått eggen fra Geita til toppen av Saksa, fram og tilbake i 2006*, og nå lurer jeg på å ta heile traversen til St. Smørstabbtind, med tilbaketur over Storbreatind (evt i brekanten). Jeg har hatt noen spekulasjoner om det blir for utsatt

opp St. Smørstabbtind fra skaret mellom Kniven og St. Smørstabbtind, men i etter det du skriver er det akseptabelt uten sikring.

Ang. cruxet på Saksa, er det bare ett sted det var litt vrien, et opptak på ca 2m som jeg markerte med en liten varde.

Spesiell på tilbaketuren, hvor jeg skulle holde godt fast i taket og svinge beina baklengs ut over stupet for å finne tak lenger nede :D

NB.: Hva er et coloir?

*) Turen min i 2006: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk ods, det høres interesant ut. Jeg har jo gått eggen fra Geita til toppen av Saksa, fram og tilbake i 2006*, og nå lurer jeg på å ta heile traversen til St. Smørstabbtind, med tilbaketur over Storbreatind (evt i brekanten). Jeg har hatt noen spekulasjoner om det blir for utsatt

opp St. Smørstabbtind fra skaret mellom Sauen og St. Smørstabbtind, men i etter det du skriver er det akseptabelt uten sikring.

Ang. cruxet på Saksa, er det bare ett sted det var litt vrien, et opptak på ca 2m som jeg markerte med en liten varde.

Spesiell på tilbaketuren, hvor jeg skulle holde godt fast i taket og svinge beina baklengs ut over stupet for å finne tak lenger nede :D

NB.: Hva er et coloir?

*) Turen min i 2006: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6032

Couloir = renne.

Ods: : hvis du skulle vurdere risiko via fare / luftighet (hvis du faller så ...) og klatrevanskelighet (kategori) for de tre passasjene du nevner: hva blir det da? M.a.o. ned fra St.Sm. tind, opp til Kniven og opp til Saksa.

Ods , Bjarne og andre: Jeg synes det virker litt for vanskelig (for meg i hvert fall) og utsatt videre mot Geita, men er det en annen og lettere (bre-fri) rute videre sydover retning Veslebj. og Kalven osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: : hvis du skulle vurdere risiko via fare / luftighet (hvis du faller så ...) og klatrevanskelighet (kategori) for de tre passasjene du nevner: hva blir det da? M.a.o. ned fra St.Sm. tind, opp til Kniven og opp til Saksa.

Ods , Bjarne og andre: Jeg synes det virker litt for vanskelig (for meg i hvert fall) og utsatt videre mot Geita, men er det en annen og lettere (bre-fri) rute videre sydover retning Veslebj. og Kalven osv?

Fra Sokse er det mulig å gå ned mot Veslebjørn og videre ned Bjørnbreen. Da må du traversere Bjørnskardet som er veldig utsatt og krever klatring.

Bjørnbreen er farlig og krever skikkelig breutstyr, taulag på flerr for sikkerhet.

Kalven ligger jo midt i Lierbreen, så også den krever skikkelig breutstyr.

Viss du skal til Krossbu uten å gå på bre, må du opp over St. Smørstabbtind og N om Leirbreen.

Sjølv gikk jeg ned en morenerygg mellom Bjørnbreen og den navnløse breen SV for Geite.

se: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=6032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers ville det ha vært artig å se om man kunne ordne en uke med toppsamling på forskjellige breer selvsagt. Den eneste ikke-kommersielle muligheten for meg er jo å se om det er noen likesinnede som gidder å vasse rundt med en som har passert 50.

Sjøl er jeg 65år, men liker å ha koselig følge på fjellturen, men da jeg vanlig reiser med kort varsel (når det er utsikt til bra vær),

er jeg kansje ikke den rette til å gjøre langsiktet avtaler med?

Det er lett å planlegge en dato, men viss det blir regn og tåke i den uke, kan heile turen gå rett i dass :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjøl er jeg 65år, men liker å ha koselig følge på fjellturen, men da jeg vanlig reiser med kort varsel (når det er utsikt til bra vær),

er jeg kansje ikke den rette til å gjøre langsiktet avtaler med?

Det er lett å planlegge en dato, men viss det blir regn og tåke i den uke, kan heile turen gå rett i dass :oops:

Hei Bjarne:

Norge og pent vær er jo som roulette i et casino. To år nå har jeg vært til sammen 30 dager i Jotunheimen og Rondane og hatt ca. 1,5 dag med bra vær. Det stoppet ikke turer, men gjorde jo at vanskeligere turer måtte droppes + at det av og til ble litt roting i tåken / skyene.

Til sommeren blir det for meg antageligvis to uker omtrent midt i august eller litt senere, men dato er ikke planlagt enda. Jeg drar vanligvis opp til Hirtshals og tar nattbåten derfra til Larvik. Jeg har planlagt en runde fra sydøst i Jotunheimen via nord til nordvest (hvorav litt i Skjåkfjellene også: der har jeg aldri vært).

Ettersom jeg er ganske fleksibel (har bil med) innenfor den tiden jeg er i Norge, kan vi jo eventuelt utveksle mobilnummere. Hvis du da bestemmer deg for å komme nordover i et værvindu kan vi se om vi kan finne et sted å treffes og en passende tur? Jeg bor selv alltid på hytter: glad i god mat og en dusj etter turen.

For eventuelle breturer trengs jo minst tre personer for å ha en viss sikkerhet. Muligens er det flere 'fossiler' (eller til og med folk under 50) her på Forum med interesse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Morten: hva mener du med "en litt mer kronglete bakke"? Er det klyving grad I-II? Er det svaberg eller ur eller faste blokker?? Hvor presis begynner nedgangen? Er det et sted NV for Vesttoppen av Store Memurutind? Jeg har planer om nettopp traversen over de tre toppene på Store Memurutind til sommeren hvis det ikke ser for vanskelig ut videre fra vesttoppen, så det kunne da kanskje være en fin combi med Veobreatinden også?

Gikk opp og ned der i går for din skyld. Kan nok se litt annerledes ut om sommeren, men ikke noe grad II nei, enkel til middel enkel klyving vil jeg tippe. Ryggen tar til rett ved varden på NV for ST. MTind Vesttoppen, ca. 5 meter bortenfor, utpå kanten. I øvre del er det lett klyvig på typisk Jotunfjell. Steinblokker med navlelav. Lenger nede er stort sett steinen fri for vegetasjon når den etter hvert dukker frem fra snøen. Skulle ikke være noe problem å ta seg en tur ut til Veobreatinden her nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ods: : hvis du skulle vurdere risiko via fare / luftighet (hvis du faller så ...) og klatrevanskelighet (kategori) for de tre passasjene du nevner: hva blir det da? M.a.o. ned fra St.Sm. tind, opp til Kniven og opp til Saksa.

Ods , Bjarne og andre: Jeg synes det virker litt for vanskelig (for meg i hvert fall) og utsatt videre mot Geita, men er det en annen og lettere (bre-fri) rute videre sydover retning Veslebj. og Kalven osv?

Det er kanskje vanskelig å gradere, men jeg kan si så mye at jeg har gått disse turene med enkelte som ellers av og til ønsker tausikring (helst på grunn av luftighet) på passasjer som jeg vil gradere som toerklyving. Både St. Smørstabbtind (sydsiden), Kniven og nordeggen av Saksa har de gått uten sikring. Den kvasse eggen øst for Saksa ble de sikret, men her kan en krype på alle fire om en synes den er luftig. Sydsiden av eggen er langt fra loddrett. Som sagt tidligere og som Bjarne nevner, er første stykket ned fra Saksa det vanskeligste. Ned fra Saksa mot Bjørneskaret er det en snørenne som skulle være grei, men mellom Bjørnungen og Veslebjørn er det en sylkvass egg hvor de aller fleste vil ønske tausikring.

Bjarne. Du skriver skaret mellom Sauen og St.Smørstabbtind, du mener vel mellom Kniven og St. Smørstabbtind. Ellers virker det som du forveksler Bjørneskaret med sadelen mellom Bjørnungen og Veslebjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk opp og ned der i går for din skyld. Kan nok se litt annerledes ut om sommeren, men ikke noe grad II nei, enkel til middel enkel klyving vil jeg tippe. Ryggen tar til rett ved varden på NV for ST. MTind Vesttoppen, ca. 5 meter bortenfor, utpå kanten. I øvre del er det lett klyvig på typisk Jotunfjell. Steinblokker med navlelav. Lenger nede er stort sett steinen fri for vegetasjon når den etter hvert dukker frem fra snøen. Skulle ikke være noe problem å ta seg en tur ut til Veobreatinden her nei.

Jeg regner med at du nå minst har tilrettelagt med fast tau, rasteplasser (med en liten lommelerke bak den store steinen) og selvlysende merking for meg (jeg er jo så langsom, at jeg sikert trenger hele natten også):lol: Nei sorry, alt det der ville jo ta vekk hele moroa. Men artig at du tok den turen og informasjonen er jo rett og slett ypperlig 8) . Du var vel blitt litt nysgjerrig selv også, tenker jeg, m.h.t. vanskelighetsgraden. Jeg bare er så forferdelig misunnelig på deg 8) . Du kan bare sette deg i bilen om morgenen og få deg en slik tur. Sånt sett var det visst den dummeste beslutningen i mitt liv da jeg flyttet sydover. Men, men. Jeg beholdt jo kona da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var vel blitt litt nysgjerrig selv også, tenker jeg, m.h.t. vanskelighetsgraden. Jeg bare er så forferdelig misunnelig på deg 8) . Du kan bare sette deg i bilen om morgenen og få deg en slik tur. Sånt sett var det visst den dummeste beslutningen i mitt liv da jeg flyttet sydover. Men, men. Jeg beholdt jo kona da.....

Ja litt nysgjerrig var jeg jo. Var jo rimelig sikker på forhånd egentlig, siden jeg tok sjansen på å ta den med på kartet i boka vår, men 100% var jeg ikke. Joda det har sine fordeler å bå i Valdres, men livet består av mer enn fjell, og dessuten - har du noen gang filosofert over at man kanskje gleder seg mere til og over hver enkelt fjelltur om de kommer litt sjeldnere. Ikke misforstå, jeg har det kjempebra på de aller fleste fjellturene, men det er et metningspunkt for alt - i alle fall gjelder det for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et godt poeng der. For meg blir det jo kun sommeren, men jeg gleder meg derfor hele året til de sparsomme turene det blir. På slutten av sommeren er behovet temmelig 'mettet'. Og Norge har mange fjell og de er veldig flotte, men for meg er fordelen at det er like langt (eller egentlig litt kortere i tid) til Alpene. Med veksling i programmet blir fjellturene enda mer interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjarne. Du skriver skaret mellom Sauen og St.Smørstabbtind, du mener vel mellom Kniven og St. Smørstabbtind. Ellers virker det som du forveksler Bjørneskaret med sadelen mellom Bjørnungen og Veslebjørn.

Ja, det er meg som skriver feil; beklager, jeg retter feilen 8)

Bjørneskaret har ikke jeg sjøl gått, bare lest om i Toppboka :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt et par topper som ikke er ekte nunatakker her, så jeg tar sjansen på et spørsmål til om topper som har normalrute (så vidt jeg vet) over bre.

Hvordan er det å komme seg sydfra (f.eks som en combi med Stølsmaradalstinden) opp til Midtre Ringstind og eventuelt videre til Austre uten å krysse bre? Er det noen skumle steder der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.