Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmænd dovne?


Jakob

Anbefalte innlegg

Fra den danske avis Politikens webside i dag:

Nordmænd er blandt Europas mest dovne

Nordmænd bevæger sig for lidt og er blandt de mest dovne i Europa, hvad angår daglig fysisk aktivitet, viser ny undersøgelse.

Send artikel

Print artikel

- Foto: LANGKILDE MORTEN

En undersøgelse af europæernes fysiske aktivitet og daglige træning viser, at de fleste bruger mellem tre kvarter og en time på at holde sig i form.

Noget overraskende er nordmændene blandt de slappeste i Europa, skriver avisen Vårt Land i dag.

Nordmænd bruger kun 42 minutter om dagen, og kun belgiere bruger mindre tid på at holde sig i form.

Mest tid bruger letterne, bulgarerne og polakkerne, viser undersøgelse, der gælder 14 lande i Europa.

Kører for meget i bil

Den fysiske aktivitet er målt inden for kategorierne gang, cykling, løb, idræt og friluftsliv.

At nordmændene er blandt de mest dovne, kommer nok som en overraskelse - også for nordmændene selv.

En forklaring er, skriver avisen, at nordmænd arbejder for meget, kører for meget i bil og ikke tænker over vigtigheden af at bevæge sig.

Danmark er ikke nævnt i undersøgelsen.

ritzau

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selv overgår jeg oftest denne oversikten med 50% bare til og fra jobben, men det er uten betydning og en annen sak...

Jeg synes slike oversikter av og til kan belyse forhold, men når dagspressen skal trekke konklusjoner blir det tøvete.

Dette dreier seg om mye mer enn å tenke helse. Konklusjonene er like primitive som om ti mann løper 100 meteren innefor 1/10 dels margin og konklusjonen er at sistemann er en sinke.

En kan ikke sammenlikne et lavkostland under oppbygging med et griserikt industriland uten å ta hensyn til slike grunnleggende forhold. Sansynligvis er det mye sykling og gange som skyldes mangel på egen bil og/eller dårlig kollektivtilbud, altså kan en ikke sammenlikne slikt som graden av dovenskap uten videre.

:)

Tilføyet i ettertid:

Vil bare legge til jeg på ingen måte ser bort ifra at nordmenn er mest dovne, men bare oppsummère at jeg synes denne "statistikken" virket vel primitiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At nordmenn er dovne er her et eksempel på.

Var på styremøte i (av alle ting) idrettslaget.

Ved møtestart spurte jeg forsamlingen om hvordan

de hadde kommet til møtet. Med bil, sykkel eller til fots.

Tror max avstand er 6 km.

Svaret var to med sykkel og 10 med bil.

Deprimerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ja, dessverre er nok dette en kjennsgjerning. Det som er mest skremmende, er at barn er i mindre bevegelse enn de noen gang har vært.

For oss som har levd en stund, ser vi dette tydlig på vinterstid. På jorder og passende bakker var det tiligere skispor på kryss og tvers. Vi kan bare ta og kikke oss rundt på de samme plassene i dag...... En skal faktisk lete lenge etter et skispor.

Det skal mye til å konkurrere ut data og lignende............Det ligger klare utfordringer i tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha en "aktiv til jobben" kampanje hver år i mai og juni. På 36 ansatte er det som regel mellom 5 og 10 som setter sitt navn på listen for at de er aktive fra eller til jobben i den perioden. Og kravet for det som blir kalt aktiv er ganske lavt i dette firmaet. Det kan bety at flere gjør som jeg og er aktive etter jobb, men tror har en mistanke om at resten bare ikke er aktiv i det hele tatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha en "aktiv til jobben" kampanje hver år i mai og juni. På 36 ansatte er det som regel mellom 5 og 10 som setter sitt navn på listen for at de er aktive fra eller til jobben i den perioden. Og kravet for det som blir kalt aktiv er ganske lavt i dette firmaet. Det kan bety at flere gjør som jeg og er aktive etter jobb, men tror har en mistanke om at resten bare ikke er aktiv i det hele tatt...

Vi har hatt diverse opplegg for å aktivere de ansatte. Generelt tror jeg de virker ganske bra også. I hvert fall hvis jeg går ut i fra egen avdeling med ca. 50 ansatte. Mange som sporter meget aktivt. På den annen side tror jeg nok de fleste ville ha vært aktive også uten ekstra stimulering.

To år fikk vi bidrag i til medlemskap i sportsforeninger (ikke i år dessverre). Vi har også mulighet til å få gratis sykkel hvis vi ikke bruker bil til jobben. D.v.s.: vi har ingen parkeringsplass innenfor området. Ikke helt 'vanntett' system selvsagt. Nederland er jo et skikkelig sykkelland. Påfallende (eller ikke?) er forresten hvilke kategorier ansatte som kommer med bil og hvilke som sykler: generelt kommer management og administrativt personell (sekretærer) med bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er enten eller når det gjelder latskap her i Norge. Og med latskap mener jeg å røre på seg etter skole og arbeidstid. Her i dalen kjører ungdommen enten rundt i bil og bruker all tid på dette, ellers så har de gått helt bananas og løper/står på sik/sykler, trener eller går i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.