Gå til innhold
  • Bli medlem

Mye Norsk i Himalaya


morten

Hvem blir første norske kvinne på toppen av Everest?  

11 stemmer

  1. 1. Hvem blir første norske kvinne på toppen av Everest?

    • Cecilie Skog som medlem på int. ekspedisjon
      4
    • Randi Skaugs NANEE ekspedisjon
      1
    • Ingen, de har nok begge tatt seg vann over hodet
      2
    • Interesserer meg ikke for denslags
      5


Anbefalte innlegg

Har akkurat surfet litt på nettet og er mektig imponert over alt det norske som skjer i Himalaya om dagen. Det har liksom vært litt dødt en stund. Børge som måtte snu i fjor og noen små ekspedisjoner litt tidligere.

Det er to ekspedisjoner med norske damer som kappes om å bli første norske kvinne på Everest. Randi Skaug sin ekspedisjon og den ekspedisjonen som Cecilie Skog er med på.

Cecilie har iflg. sine hjemmesider vært på 7000 moh. den 20.04 og nå begynner forbereding av high camps. På Randi sine sider er det dårlig med oppdateringer. Sven Gangdal har stadige notiser på everestnews.

I tillegg er Gangdal i gang med en ekspedisjon til Makalu og Rolf Bae og en kompis vil åpne en ny rute på Sisha Pangma, i så fall første nordmenn som åpner en ny klatrerute på en 8000 meter.

I tillegg er det visstnok en nordmann, Tormod Grandheim som sammen med en svenske vil kjøre ski ned fra et par 8000 metere i år som forberedelse mot skiekspedisjon til Everest i 2006.

se bl.a.

www.cecilieskog.com

http://www.skaug.cc/everest2004/

eller

www.everestnews.com

Følg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

Jeg så også den! Flott! Jentene har langt igjen. Noen som har hørt noe mer om Rolf Bae Sishapangma eller Skikjørern?

Synes også meldingen fra Annabella Bond på everestnews.com er artige. Første gangen jeg så navnet tenkte jeg umiddelbart på ei bondpike, og da jeg så bildet - det stemte jo nesten. Ung, blond med ei perlerad med hvite tenner. Det hadde vært noe for deg Torgeir!

Hun virker ikke være blant de tøffeste, men heng no med... Hun er tydeligvis blitt en liten favoritt blant de innbarka Everestgutta som er nede for å filme til den nye storfilmen om Everest. (Universal pictures 2005 eller noe slik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Undres på om det er litt "ondt blod" mellom de to norske, Cecilie og Randi?

De er begge på samme side av fjellet, men det skinner tydelig gjennom at de ikke har mye kontakt med hverandre.

På Randis webside nevnes ikke Cecilie med ett ord, mens hos Cecilie går det mer i retning av at kontakten er svært sparsommelig - "- Jeg har ikke snakket så mye med henne, sier Cecilie"

.

Mon tro om det er utslag av "oppblåst-ego-syndromet" som mange klatrere lider under......?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, men jeg tror det ikke. Det kan jo være så enkelt som at de er i forskjellige faser, men at de er spesielt gode veninner virker det ikke som nei.

Er litt spent på hvor mye momentet første norske kvinne på Everest betyr for hver av dem? Tror Randi har planlagt dette lenger enn Cecilie, det er i alle fall det inntrykket jeg får fra hjemmesidene.

Ellers så er jeg fortsatt fasinert over Anabelle... Er det noen flere som har lest brevene hennes, de er ganske livlig og godt skildret. Helt klart at hun er en favoritt blant mange mannlige klatrere der nede (kanskje ikke så rart, en bella bambini), og hun er et meget sosialt dyr.. For øvrig en spenstig livshistorie som også står å lese der.

Etter den siste oppdateringen på Cecilie sine sider virker hun sterk, men en ting er å tåle høyden, det er det jo veldig mange som gjør med riktig akklimatisering, men hun trenger også det riktige været den uken toppstøtet skal foregå, det er grenser for hvor lenge man kan holde på oppi der.

Randi virker å ligge litt etter Cecilie...

Men Sven imponerte. Reiste ned, gjorde jobben. Raskt og enkelt. Har ikke sett noen oppslag på dette i media, lurer på om det kommer. Børge som snudde på Everest fikk jo store oppslag (husker ikke om det var i ettertid riktignok). Første nordmann på Makalu, er ikke det noe?

Nei Sven, du må nok sikte deg inn på K2 neste gang så blir det vel litt oppmerksomhet på deg. Etter Everest er det jo K2 som har status....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min lille kvasi-psykoanalyse av de to:

Randi: Den eldste av de to, bedriftsleder, sannsynligvis planlagt ekspedisjonen lengst - men fått minst oppmerksomhet om den.

Cecilie: Yngre, sykepleier, kort planleggingsfase, mye oppmerskomhet og har sannsynligvis fått større del av kostnadene dekket av sponsorer.

Ut fra generell kjennskap til mennesker(og kanskje spesielt kvinner) er dette nærmest en oppskrift på misunnelse/sjalusi.

Legger du til at de to kjemper om å komme til topps som første norske kvinne er det ikke akkurat rart de ikke er besteveninner.

Jeg skal være forsiktig med å si noe sikkert her, men bare slenger frem min lille hypotese.

Lesebrevene til Annabelle er fine de. Jenta har evnen til å skrive både morsomt og spennende. Det er også litt artig med bildene som følger brevene - Annabelle gjerne "lettkledd" med håret flagrende og to isøkser - skikkelig modell-posing.

Forøvrig fikk Gangdal ett oppslag i Dagbladet ifm bestigningen av Makalu. Skulle gjerne sett at han fikk mer...

Det hadde vært spennende om noen norske hadde gjort ett forsøk på K2, men tror det er et fåtall nordmenn som har det kaliberet som kreves...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Sven imponerte. Reiste ned, gjorde jobben. Raskt og enkelt. Har ikke sett noen oppslag på dette i media, lurer på om det kommer. Børge som snudde på Everest fikk jo store oppslag (husker ikke om det var i ettertid riktignok). Første nordmann på Makalu, er ikke det noe?

Nei Sven, du må nok sikte deg inn på K2 neste gang så blir det vel litt oppmerksomhet på deg. Etter Everest er det jo K2 som har status....

Engelskmenn ville vel si "What's all the fuss about?". På norsk: er det egentlig så veeeldig stor nyhet å være nr. 1543 (?) på toppen av Everest? Det har gått litt inflasjon i norske ekspedisjoner til alle mulige topper og hva er egentlig nyhetsverdien av å være første nordmann ett eller annet sted når noen hundre utenlandske klatrere har vært der før? Folk må gjerne interessere seg for dette, men jeg tror ikke man kan forvente noe særlig oppmerksomhet i pressen.

Selv vanlige fjellinteresserte gidder snart ikke se på lysbilder fra turer som kamerater har vært med på til Aconcagua, Denali eller krysse Grønland o.l..

Gi oss noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Erik: Jeg ser gjerne på lysbilder om så kameraten har vært på tur i Rondane jeg. Ikke alle er like kravstore som deg for å interessere seg.

Det er ingen dårlig prestasjon det Sven har gjennomført, og hvor mange nordmenn vet hvor Makalu er, for ikke å si hva det er for noe?

Som i de fleste andre disipliner er vi litt nasjonalistiske, det er noe annet når en nordmann utfører prestasjoner i f.eks. høye fjell enn om det er den xxx. sherpa eller xx. amerikaner.

Minst oppmerksomhet av alle så langt virker det uansett om Rolf Bae og kompis får i forbindelse med åpning av ny rute på Sisha Pangma.

Men jeg er litt enig med deg Erik at når 1500 personer har gjort et eller annet, så er det ikke så spesielt lenger, det skinner jo også gjennom på alle de ulike forsøkene på å gjøre everest først på en eller annen måte, everes med høyt blodtrykk først, første blondine, første blinde, første døve, første baby, første ditt og datt.

Men likevel, av 1500 på kloden er jo ikke så mange. Men det er i ferd med å ta av nå, og det er jo også blitt big business der nede. Iflg. statistikkene var det en eller annen gang på 70 tallet det siste året hvor Everesttoppen fikk være i fred, dvs. den ble ikke besteget.

En ting er klart, alle disse nordmennene som karrer seg på en 8000 meterstopp i år kan ikke forvente å tjene fete penger på bildeforedrag.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anonymous

Slutter meg til gratulasjonene. En stor prestasjon. Det var visst ikke det beste været rundt denne dagen heller.

Flere koreanere, ei japansk dame er døde samt en bolivianer savnet. Det er enkelte som mener at den asiatiske kulturen ikke akkurat inneholder fjellregelen "det er ingen skam og snu". For øvrig er det ganske mange japanere som har mistet livet på de høye fjell. Everest har en akkumulert dødsrisiko på 5%. For japanere er den mye høyere. Det er nok mange på Everest som har mer vilje enn styrke.

Trodde lenge på Cecilie. Randi hadde ikke høydeerfaringen, men var med på en "egen" ekspedisjon. Cecilie er bare "med" og har veldig liten innflytelse på når og hvor. Om hun hadde aldri så mye lyst til å skynda på seg for å bli første, så var hun vel begrenset av det ekspedisjonen bestemte og bestemmer seg for. Krysser likevel fingrene for at hun får det til l løpet av de nærmeste dagene.

Spent på å få høre mer i detalj om hvordan det gikk for seg på turen opp til .... for Randi.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Morten

Om du leser tysk er dette en fin side om en ekspedisjon til Sisha pangma.

http://www.amical.de/expedition/shishapangma/exp_1.php

Det er ikke samme rute som Rolf Bae og Trym Alte Sæland prøver seg på, men en som går direkte opp sydveggen.

Likevel er det en del fine bilder og en spennende historie. Utrolig erfarne folk som måtte avbryte da lederen fikk en knyttnevestor stein i ansiktet (!)

Utrolig nok gikk det bra, og nå er noen av dem på vei til Annapurna I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Annabella Bond ......Hun virker ikke være blant de tøffeste, men heng no med...

....har vel også nådd toppen, og virker absolutt å henge med....

haldis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.