Gå til innhold
  • Bli medlem

Moms USA


mortwe

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe en shimano snelle fra USA. Sykt billig der. For jo Stella 1000/2500 for $450-600 virker det som. Noen som vet hvordan det er med moms i USA? Har bestilt noe klær fra England tidligere og da har leverandøren tatt bort momsen når jeg har bedt om det. Har imidlertid ingen erfaring med bestilling fra USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å videresende eller ta med for deg. De gangene jeg har handlet har prisene i nettbutikkene vært inkludert mva.

Kjøpte nylig et Keron GT 4 fra backcountrygear.com for 880 USD :wink:

Har forøvrig den snella du snakker om. Den varer nok ut livet, men du kommer også langt med en twin power.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettbutikker (og andre) har vanlegvis bare Tax (VAT) på varer som selges til den samme delstaten i USA. Det er vanleg at prisen er utan tax, og at den blir lagt på om du handlar i eigen stat. Dette står somregel greit forklart i kjøpsvilkåra

I Norge blir importerte varer ilagt 25% Mva + og fortollingsgebyr (evt toll også). Unntaket er om verdien er under 200 NOK, eller det er ein gave med verdi under 1000 NOK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaver er fint, ja... Greit med "Sample copy" eller "Sample charge" og greier også. :)

Men handler en hos en stor nettbutikk er det vanskelig, for de har en blant annet streng logistikk å forholde seg til. Dessuten kommer det inn rimelig mange esker samtidig til tolldeklarering fra slike store, så det blir lett gjennomskuet.

Jeg har handlet endel hos www.cabelas.com og har god erfaring med dem. Et lite tips er å unngå restordre (back order), da er det bedre å vente til en får alt samlet i en forsendelse, så slipper en dobbelt tollbehandlingsgebyr!

Forøvrig finner en litt om toll og avgifter her (ikke mva, så vidt jeg husker) : www.toll.no

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller beste er jo om man får noe som har vært til reparasjon :) Det funker bra.

Men husk at om man ber om at verdien skal settes lav så er forsikringsverdien også lav. Det kan altså slå tilbake på en selv om det kommer bort i transporten.

Jeg kjøpte just et nytt høykapasitets batteri til mitt gamle Canonkamera for 0.01 dollar. Inkl frakt og alt kostet det meg 70 kroner. Helt grei handel. Av en eller annen grunn er også batteri svært mye rimeligere "over there".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De norske tollreglene er helt borti natta. Helt utrolig at den 200 kroners grensen aldri justeres. Vurderer å kjøpe en Shimano Stella over nettet og kan få den til ca 3000 spenn der borte. Da kommer moms i tillegg, men hva blir fortollingsgebyret??

Det er jo også mye fint å finne på ebay. Kan være enklere å omgå moms/toll hvis det sendes fra en privatperson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også mye fint å finne på ebay. Kan være enklere å omgå moms/toll hvis det sendes fra en privatperson.
Det kan det være - men husk at brorparten av handlene som foregår på E-bay er fra butikker (e-bay store). Jeg har handlet svært mye fra ymse nettbutikker som bruker e-bay og det er kjempebra. Liker betalingsløsningen med Pay-Pal. Også mange butikker i Hong Kong som bruker e-bay. Kan være ok å handle kameraoptikk etc der i fra.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Mva. er greit nok. Den beskattninga er jo tross alt en del av det vi skal bygge fellesgoder for.

Det jeg har utrolige problemer med å forstå, er tollbehandlingsgebyret.

Når jeg får en pakke, med akkurat noen få kroner i Mva, og får et tollbehandlingsgebyr, med pakkeåpningsgebyr, fakturagebyr og gudene vet hva, til mellom 140 og 150 Nkr, kjenner jeg temperaturen i topplokket stiger faretruende.

Med andre ord:

Enten må man forhøye den Mva frie importgrensa(eks til 10.000), eller fjerne tullgebyret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.