Gå til innhold
  • Bli medlem

Endelig ble jeg solbrent!!!


Mayhassen

Anbefalte innlegg

Annonse

Har ventet uendelig lenge på fineværsturene nå, og det var godt å få en smak av fineværet på Lindebergtinden.. Må også nevnte kort at det var interessant å teste selvkokende mat for første gang i en pause som nesten varte en hel time..

Men det tok ikke lang tid før vinden tok oss igjen på Store Tverråtinden, og noen fine hvit flekker kom av og til tilsyne i annsiktene.

Takk for en meget hyggelig tur i hyggelig selskap, og jeg skal om ikke lenge fortelle om fortsettelsen Håvard og jeg hadde til de ultratøffe :wink: Ymelstind S1 og S2 toppene.

Men i tiden som kommer nå fremover håper jeg å få oppleve mye vindstille, blå himmel og flere muligheter til å få farge, og da bare ikke i annsiktet. Satser på at den som styrer været har dårlig fantasi og tar cut'n paste fra i april og mai i fjor

Alex :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde nok det fint på Fondsbu selv agno! Skikkelig grisedigg med sol ja, selv om øynene sliter litt nå med fokusering etc, men det var verdt det :D

Det var synd du ikke fikk blitt med Atomsilda, jeg bannet over at jeg ikke hadde dekning opp Tverråbreen slik at jeg fikk sendt deg en mms for å gni det litt ekstra inn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tider skal komme....... Fondsbu var bra, selvom været spilte oss et lite puss i forsøk på å entre Galdeberg på lørdag. Vi pingla litt, men været bestemmer, tross alt. Det kommer nye muligheter neste helg og utover i uka, så noe skal vi nok få til noe. Legger ved et par bilder av forholdene på søndag, (da vi skulle hjem), og et jervespor vi krysset på vår veg. Flott helg i Jotunheimen, uansett, og traff veldig mange hyggelige folk. :wink:

post-2388-133474522138_thumb.jpg

post-2388-133474522152_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, vekker gode aprilminner fra fjoråret dette!

Gromt å se igjen dette nydelige området "fra innsiden"!

Linbergtind er en artig liten sak. Merkelig at du ikke måtte oppom pinakkelen forresten? :wink:

Jeg begynner å bli bra fjellsjuk nå - bare det hersens kneet kunne lege seg snart... :D

Takker for god trøst så lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

agno:

Ja, du fikk vel det samme været som kom til meg etterhvert også, ikke akkurat no toppturvær.

eaa:

At du klarer å sitte hjemme skjønner jeg nesten ikke, det må være et mareritt nå som go'været kommer for fullt

:D

Kneskade er ikke bra for en rangler! Jeg bare håper at jeg ikke skal pådra meg noe alvorlig i den duren selv..

God bedring :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eaa: At du klarer å sitte hjemme skjønner jeg nesten ikke, det må være et mareritt nå som go'været kommer for fullt :)

Kneskade er ikke bra for en rangler! Jeg bare håper at jeg ikke skal pådra meg noe alvorlig i den duren selv.. God bedring :!:

Jo takk, Øyvind!

Har aldri hatt noe knetrøbbel før, med unntak av Surtningsue-turen i aug. -05

(http://www.fjellforum.com/viewtopic.php?t=3462), dengang etter en minimal vridning i forkant av turen.

Men nå, etter år med fjellklyving i is og ulende, presterer jeg å skade venstre kneet stående stille på paddeflat mark! :D

Jeg gikk på truger langsmed ei elv med en 2m høg elvebrink av fast snø (masser av snø der inne!).

Jeg står da på truger helt ute på kanten av brinken, vendt nedstrøms m/ ryggen inntil ei diger gran ute på elvekanten.

Brått tråkker venstrebenet 50cm igjennom, sannsynligvis over en nedsnødd større grankvist som danner hulrom under snøen.

Derved brister så hele elvebrinken, mellom bena på meg, og faller ut i elva. Delen som faller ut står jeg på med høyrefoten.

Jeg faller da også ned, men blir hengende igjen etter venstre truga, som jo sitter fast 50cm nedi den faste snøen

innenfor bruddkanten. Den truga kan heller ikke vris, og derved blir kneet bøyd sideveis idet jeg faller ut og ned.

Jeg kjente allerede i fallet at noe skjedde i kneet...

Så henger jeg der da, opp ned etter benet, med nakke og skuldre akkurat nedpå snøbanken som falt ut.

Denne suger vann som en sukkerbit suger kaffe, og løser seg raskt opp under meg.

Jeg har derfor ikke noe å ta eller trå på, alt blir bare tynn sørpe under meg, og i høyrehånda har jeg uforsikret kamerautstyr til 21000.-

Måtte til noen snåle C-momenter for å komme oppatt derfra gitt! :lol:

Etterpå ble kneet halvt vondt og litt numment, men jeg gikk en 6km tur etterpå. Det skulle jeg sikkert ikke gjort.

Utover kvelden ble det et helvete, kunne ikke røre benet, kunne knapt ta på det.

Skjedde 15. mars, og er fortsatt vondt, men en ørliten bedring de siste to dager gir meg håp... :?

Moralen: Hold deg i fjellet, ikke gå på flatmark..! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, vekker gode aprilminner fra fjoråret dette!

Ja det gjør det så visst! :lol:

Et år siden allerede…

Ikke overraskende er det mer hvitt i år etter alt gråværet, men jeg synes nå Mayhassen & Co hadde litt mye skyer på himmelen da sammenlignet med hva vi hadde. Da var det jo veldig blått… :D

Igjen taler bildene for seg Mayhassen, og denne gangen ser vi litt lenger enn de nærmeste 10 metrene også. :) Humoristisk og veltalt turrapport som vanlig også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der hørtas ikke no bra ut nei eaa!! Har selv opplevd det å tråkke gjennom snø på hogstfelt og slikt og kan se det for meg! Heldigvis har jeg ikke hatt en elv og sånt rett ved siden av, men du har ikke så mye man skulle ha sagt når man detter. Gjelder lissom å bare vri seg etter, men når det ikke går er det noe som må gi..

Du stakk jo opp på Stygghøe? Var det slik idiotisk trang til å gå i fjellet igjen og ignorering av smerter kanskje :lol:

Har selv lært meg og alltid sjekke hvitbalansen og iso-verdier før en tur! Derimot hadde jeg flaks på denne turen, for oppe på Lindbergtinden oppdaga jeg at det sto på manuell fokus, bare flaks gjorde at det ble passe skarpt :D

Bra du liker rapportene Nils, me happy :) Satser på flere blå og røde rapporter i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stakk jo opp på Stygghøe? Var det slik idiotisk trang til å gå i fjellet igjen og ignorering av smerter kanskje :)

Stygghø var to uker før kneskaden.

Har selv lært meg og alltid sjekke hvitbalansen og iso-verdier før en tur! Derimot hadde jeg flaks på denne turen, for oppe på Lindbergtinden oppdaga jeg at det sto på manuell fokus, bare flaks gjorde at det ble passe skarpt :wink:

Ikke så vanlig at andre fikler med kameraet, så sånne sjekkrutiner er ikke helt på plass.

Men fotograferer RAW nå, så slikt vil ikke gjenta seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på det den gangen også hvorfor du hadde så problemer med balansen, men da skjønner jeg jo at du ikke knipsa i raw-format, det har jeg alltid gjort selv. Det har blitt en litt enklere jobb med Lightroom! (anbefales på det sterkeste)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.