Fjellfanten Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Når man klatrer ute og bruker expr slynger: Hvordan får man dem enklest med seg ned igjen? - Klatrer ned? - Hopper til neste? Med mine manglende kunnskaper er det stort sett disse to alternativene jeg bruker.. Jeg klatrer kun på boltede ruter, så det er sagt. Mulig dette er et dumt spørsmål, men jeg er nødt vite det.. Jeg burde vel tilføye at dette problemet oppstår når man ikke klarer å komme seg til topps, og det ikke er mulig å "gå rundt" for å hente siste slyngene fra toppen. PS: Jada, jeg skal ta kurs i utendørs klatring, men når solen skinner i Bergen, så har man ikke tid til å vente.. Siter
Lars Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Jeg har pleid å ha med meg et gammelt klatretau, og så fire meg ned med det. Tre det gjennom bolten, og ta ut slynge. Fir deg ned til neste bolt og repeter. Hvis tauet ikke er så langt trer du bare på nytt. Sikrer strammer inn tau fortløpende ettersom du beveger deg nedover. Dermed er du sikret hele tiden, og du får med alle slyngene hjem. Lykke til! Siter
+PTG Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 se side 3 for å snu på bolt/toppanker http://en.petzl.com/petzl/frontoffice/Sport/static/tech-advice/sport-rock-climbing.pdf Siter
Fjellfanten Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 Er det ok å la tauet løpe gjennom bolter, når det ikke er topptauanker på toppen? Kan man eventuelt bruke et slyngebånd og tre igjennom bolten, for deretter å la tauet løpe gjennom det, eller risikerer man å "sage" over det med tauet? I så fall er det bare å bruke en line for å dra båndet ned igjen til slutt. Klatrer tross alt ikke så høye vegger Tusen takk for innspillene - godt med forslag som gir nye Siter
+PTG Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Er det ok å la tauet løpe gjennom bolter, når det ikke er topptauanker på toppen? Kan man eventuelt bruke et slyngebånd og tre igjennom bolten, for deretter å la tauet løpe gjennom det, eller risikerer man å "sage" over det med tauet? I så fall er det bare å bruke en line for å dra båndet ned igjen til slutt. Klatrer tross alt ikke så høye vegger Tusen takk for innspillene - godt med forslag som gir nye Nedfiring (dvs sikrer firer deg ned): *tau via karabin/bolt er ok, såsant bolten har en god diameter (f.eks limbolter). Ved kun en bolt må du vurdere om det er godt nok, det beste er kanskje å la ekspresslyngen i bolten nedenfor være innkoplet til tauet som sikkerhet i tilfelle den øverste skulle ryke. * tau via slynge er MEGET FARLIG, slynga vil smelte av og du faller Rappell: tau mot slynge er ok, så lenge det IKKE er bevegelse i tauet mot slynga. Siter
Fjellfanten Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 OK, bare så jeg har skjønt det (korriger meg om jeg har bommet, er dere snill): På toppen fester jeg meg til bolten via exprslynge® og knyter meg ut av selen. (skjønte ikke helt den Petzl tegninga...) Trer deretter tauet gjennom boltøyet og binder meg inn på nytt. Slyngene i ruten henger fortsatt i Sikrer firer meg ned, og jeg plukker med meg slyngene underveis. Sørger for at tauet er klipt inn på feks. de 3-4 nederste slyngene som en ekstra sikkerhet, så lenge jeg kun har ett sikringspunkt i toppen. Alternativt bruker jeg Lars sin metode, avhengig av vanskelighetsgrad Siter
sam86 Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Allt er lov eller ok som du sier. Det er graden av risiko du ønsker å utsette deg for som må avgjøre hva du ønsker å gjøre. Er du i tvil, er du ikke i tvil (vil ikke råde deg til å bruke den feil vei). Du sier du ikke klatrer så høyt....er ikke nødvendigvis så mye bedre å falle fra noen få meter enn 100 meter. Leste "Tactical Management of Urban Warfare Casualties in Special Operations", der konkluderer de med "mortality from a six-story fall onto a hard surface such as concrete is almost 100% for adults". Jeg prøver å klatre så sikert som mulig, men må innrømme at jeg har kommet i situasjoner der man ikke bør falle, det har vel alle klatrere. sam Siter
Fjellfanten Skrevet 7. april 2008 Forfatter Skrevet 7. april 2008 Og bare la meg gjøre det helt klart: Jeg ønsker ikke å falle så lenge det er +1 meter over bakken! Klatrer med gode marginer, som sannsynligvis alle nybegynnere. Ut i fra det du skriver Sam så får jeg følelsen av at det jeg har skissert over ikke er så veldig trygt og godt.. Jeg trenger kort og godt en god måte å komme meg ned, uten å måtte la slyngene henge igjen.. Er det en god eller ikke god måte å la tauet gå gjennom bolt? Vil helst ikke tenke så fryktelig mye på hvorvidt jeg faller på hauet eller beina om jeg først faller.. Tør jeg spørre om boken "Tactical Management of Urban Warfare Casualties in Special Operations" var god? Spennende tittel Siter
sam86 Skrevet 7. april 2008 Skrevet 7. april 2008 Det er ikke en bok, men en rapport om skadene fra kampene i Mogadishu. Du har kanskje sett Black hawk down? Leste den i sammenheng med et kurs. Å la tauet gå igjennom en bolt er IKKE bra hvis tauet skal gli igjenom med belastning. Er egentlig ikke bra uansett, men den vurderinga må du ta. Jeg rapellerer IKKE med tauet rett igjennom bolten. På topptau-anker derimot (bolt med ring) rapellerer jeg. Det blir i praksis det samme som en karabin. Du kan dra tauet igjennom to slike bolter, det er stort sett to der. Å ta valget mellom å legge igjen sikringsmidler eller ikke, handler egentlig om å bestemme seg for om livet ditt er verdt mer eller mindre enn en karabin til 100-200 kr. Når vi bor i verdens rikeste land burde karabinen ryke først i de fleste tilfeller?! Jeg jeg verdsetter ivf mitt eget liv høyere enn 100-200 kroner.... Sam Siter
Fjellfanten Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Ok, flott. Da var egentlig metoden jeg har fått tips på helt grei likevel. Bruker Lars´metode når det kun er bolter. Og den andre metoden når det er topptauanker Så var vi der da. Takk for hjelpa Siter
+PTG Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 OK, bare så jeg har skjønt det (korriger meg om jeg har bommet, er dere snill): På toppen fester jeg meg til bolten via exprslynge® og knyter meg ut av selen. (skjønte ikke helt den Petzl tegninga...) Trer deretter tauet gjennom boltøyet og binder meg inn på nytt. Slyngene i ruten henger fortsatt i Sikrer firer meg ned, og jeg plukker med meg slyngene underveis. Eeh ? Det vesentlige med tegninga fra Petzl er HVA du skal gjøre og i hvilken REKKEFØLGE. Det du skiver over gir FEIL rekkefølge og økt risiko da du en kortere periode satser alt på en bolt og en ekspresslynge når du er utbundet av tauet (pluss at du kan miste tauet). Her er metoden i tekst.. 1. Du leder opp til toppankeret/bolt, i denne fester du en ekspressslynge (eller slynge) til deg selv. (du er nå festet lokalt og har i tillegg backup i tauet ditt nedover i sikringskjeden. 2. Du drar opp litt tau og fører det dobbelt igjennom toppankeret, på denne sløyfen slår du en 8-talls knute. Denne knute fester du til selen din med en skrukarabin. (Er boltøyet for lite til dobbelt tau eller med skarpe kanter så bruker du en skrukarabin) 3. Først nå tar du opp den opprinnelige 8-talls knuten som du hadde innbundet i selen. 4. Fjerner ekspresslynga og er klar for nedfiring. 5. Hvis snupunktet ditt var ett godt toppanker (2 punkter, bra bolter osv) plukker du med deg alt utstyr på vei nedover. 6. Hvis snupunktet ditt er usikkert eller bare en bolt, ville jeg ha satt igjen utstyr på den første bolten/mellomforankringa under snufestet, deretter plukket med meg alt videre. Sørger for at tauet er klipt inn på feks. de 3-4 nederste slyngene som en ekstra sikkerhet, så lenge jeg kun har ett sikringspunkt i toppen. Det er på den/de første etter snuankeret som er viktig ! Som backup hvis den første skulle ryke. PS Hvis jeg har forstått Lars sin metode så gir den mer mekking, men den virker sikker iom at man hele tiden er sikret fra to leier. Ved overhengende ruter vil den muligens være mer tidkrevende. Siter
spec Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Og bare for å være vanskelig og teit, så vil jeg bare legge til at det hender rett som det er at man ikke får tredd tauet dobbelt gjennom pga diameter. Da må du binde deg ut. Men de fleste toppanker har jo to punkter som du da kan sikre deg i. Så alt er fint og koselig. Siter
Fjellfanten Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Takk for beskrivelsen med ord PTG.. Det var noen moment der jeg ikke hadde tenkt så veldig mye over nei.. Tror jeg har det da.. Får trene litt på denne under kontrollerte omgivelser og i en litt koselig vegg Kjekt på jobb når man ser tørre fjell i Bergen.. Siter
Vandrelysten Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 PTG: metoden som beskrives kan også brukes på bolter der det ikke lar seg gjøre å tre tauet dobbelt gjennom b, man kan feste seg med f.eks to ekspresslynger (en i hver bolt, begge i sentralløkka hver sin vei), evt skrukarabiner. (to er viktig. man henger aldri i en bolt, en kile eller en vanlig karabin.) skrukarabiner brukes der man bare kan ha en karabin, ellers bruker man fler. Når man henger der, og er trygg kan man knyte seg ut av tauet (kan lønne seg og slå en overhånd eller lign og feste til en utstyrsløkke først, slik at det ikke er mulig å miste tauet! tre tauet gjennom snufestet/boltene(anbefaler ikke dette på vanlige "skarpe" hengere, finnes større runde bolter som det går fint på) eller hva man vil senke seg fra, og binder seg inn igjen og blir senket. Når man først har knytt seg ut kan man også trekke gjennom tau slik at begge endene går fra bolt til bakke og rappellere istedet for å senke, siden det ikke sliter sånn på ankeret. ) Fordelen med å ikke knyte seg ut, men å tre tauet dobbelt gjennom, er at man er sikret hele veien og ikke skal kunne treffe bakken. I motsetning til der man knyter seg helt ut og henger seg i noe annet før man knyter seg inn igjen. Ikke akkurat vanskelig, men det er rom for føkkøpp. *dette er bare nødvendig siste gangen man klatrer en rute selvfølgelig, hvis man skal gå flere ganger lager man seg bare topptaufeste av det faste ankeret og bruker som snufeste (2 ekspresser f.eks) Siter
Lars Skrevet 8. april 2008 Skrevet 8. april 2008 Tror jeg har det da.. Får trene litt på denne under kontrollerte omgivelser og i en litt koselig vegg Det er rimelig viktig å gjøre dette PÅ BAKKEN de første gangene ja... Ser det er mange som bare fester seg i ene toppunktet, og så binder seg ut for å tre tauet. Dette er IKKE bra. Med den metoden som er beskrevet over er du ALLTID sikret TO STEDER, og dette er viktig å tenken nøye over. Mulig jeg beskrev min "pingle" metode over litt dårlig. Jeg har altså et dårlig/gammelt klatretau som jeg bruker til å fire meg fra bolt til bolt. Om en bruker åtter eller bare hendene kommer litt an på veggen. Dette er nok ikke spesielt bra, da klippboltene er ganske skarpe mot tauet, men MERK - tauet beveger seg ikke i bolten under firing. En er også sikret kontinuerlig nedenfra hele tiden. Ved et evt taubrudd faller en bare til bolten under. Tauet dras gjennom bolten når du enten er nede, eller henger i en mellomforankring lenger ned. Siter
Fjellfanten Skrevet 8. april 2008 Forfatter Skrevet 8. april 2008 Lars: Jeg synes metoden din er herlig enkel! Vil ikke kalle det en pingle-metode! Men den er så enkel at jeg rett og slett ikke tenkte på det Og siden man har sikringene på løpende bånd nedover OM tauet skulle ryke..så er den jo sikker og! Kommer nok til å benytte den så lenge det ikke er overheng eller andre grunner til å velge den mer omstendelige løsningen. Takk for bidrag alle sammen. Konstruktivt og bra Siter
CHo Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 PTG: metoden som beskrives kan også brukes på bolter der det ikke lar seg gjøre å tre tauet dobbelt gjennom b, man kan feste seg med f.eks to ekspresslynger (en i hver bolt, begge i sentralløkka hver sin vei), evt skrukarabiner. (to er viktig. man henger aldri i en bolt, en kile eller en vanlig karabin.) skrukarabiner brukes der man bare kan ha en karabin, ellers bruker man fler. Når man henger der, og er trygg kan man knyte seg ut av tauet (kan lønne seg og slå en overhånd eller lign og feste til en utstyrsløkke først, slik at det ikke er mulig å miste tauet! Jeg foretrekker følgende variant når tauet ikke kan tres dobbelt igjennom: 1. Fester ei ekspresslynge til den ene toppankerbolten og klipper tauet inn. 2. Fester ei ekspresslynge (evt kuhale) fra sentralløkka til den andre toppankerbolten. 3. Drar opp noe tau, lager ei løkke og knyter en åttetallsknute med løkka som deretter festes med en (skru)karabiner til sentralløkka på selen. 4. Nå knyter jeg meg ut fra den opprinnelige innbindingen. 5. Taueenden tres igjennom toppankeret og bindes inn i selen igjen. 6. Ekspresslynga som tauet ned til sikrer går igjennom, kobles fra toppankeret og tauet. 7. Skrukarabineren kobles fra sentralløkka og åttetallsknuten på tauløkka knytes opp. 8. Ekspresslynga (kuhalen) kobles fra toppankerbolten og sentralløkka. Klar for nedfiring. Arbeidsmengden er omtrent den samme som i metoden Vandrelysten beskriver, men tauet vil med min variant hele tiden være i funksjon som sikring, ingen "unyttig" mellomlagring i ei utstyrsløkke hvor man egentlig ikke bør feste et tau som primært brukes til sikring. CHo 1 Siter
inaktiv Skrevet 22. april 2008 Skrevet 22. april 2008 Gjør du som meg så klatrer du på halvtau. Når jeg feiger ut tar jeg opp det ene halvtauet (avtalt) og bruker det til rappell mens jeg blir sikret på det andre halvtauet. Sparer masse slitasje på tauene, og er mye sikrere da du fremdeles er sikret nesten som på led i tilfelle toppankeret ryker. Siter
Marcen Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 Når jeg klatrer ute og bruke slynger pleier jeg og partneren min å ta noen taulengder før vi går ned igjen. Men på den siste taulengden ser vi et toppanker/bolter. Når den ene er kommet opp setter han som normalt standplass før han sikrer den andre opp. Så sikrer nr. 1 2ern opp som tar med seg altutstyret til standplassen. Dermed slipper vi å tenke på det på vei ned. Så kobler nr 2 seg til standpunktet. Dermed har vi to uavhenige fester som vi er festet til. Så tar begge og kobler fra tauet trer det gjennom toppankret. Knyter en åttetallsknute på bånd og slipper tauet så langt ned som mulig, men det er fordelt på 50/50. Hvis du ikke når ned i bakken har du en knute som stopper deg fra å falle. Så bruker man enten en rappel åtter eller taubremsen og trer inn begge tauene og fester i sentral løkka på selen. Så slår man en fransk prusiker nedenfor rappel åtteren/taubremsen som festes til låret. Så strammer man prusiken slik at det er den som har hoved vekten og kobler seg av standplassen før man rappelere seg ned. Hvis man ikke når bunnen, finner personen som har rappelert seg ned en ny toppanker/bolter før han lager en standplass. Så gjør nr. 2 det samme og gjenta prosessen til man er nede. Det som kan være et problem her er at tauet ikke er langt nok ned til et toppanker. Man kan selvfølgelig gjøre det samme på en bolt, men det er ikke like sikert og hvis den er bolten har skarpe kanter er det lett å ødelegge tauet. Derfor anbefaler jeg å sette igjen karabin. Men hvis man har tau er dette en av de bedre metodene å gjøre det på. Regner også med at det funker når en person er i veggen, mens den andre er nede. Men husk å ha med nok utstyr til å sette en sikker standplass. Siter
Vandrelysten Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 Halvtau på boltede ruter er vel litt i overkant? Siter
500fjell Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 OT: Nå blir jeg helt forvirret, alle sitatene siterer feil personer flere ganger her Siter
Nils Skrevet 5. juni 2008 Skrevet 5. juni 2008 OT: Nå blir jeg helt forvirret, alle sitatene siterer feil personer flere ganger her OT: Ja, og det samme har skjedd i denne tråden: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=12511&postdays=0&postorder=asc&start=0 på slutten av side 1 og begynnelsen av side 2. Man bør være litt oppmerksom ved bruk av sitat, at de henviser til rett person/medlem. Siter
inaktiv Skrevet 6. juni 2008 Skrevet 6. juni 2008 Halvtau på boltede ruter er vel litt i overkant? Ikke hvis man skal rappelere ned igjen syns jeg. Like greit det som å gå opp på heltau og ha det andre tauet i sekken. Eneste forskjellen er at det er mer rom for feil ved standplass, men det har jeg ikke opplevd som noe problem ennå. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.