Jotunologen_Mohn Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Jeg lurer på om det er noen som vet nøyaktig posisjon på Falketind i Steindalen (1920 moh.). Det aktuelle kartblad er 1617 IV Gjende, men Steindalen er plassert feil. Steindalen er oppgitt å være øst for Rasletind. Toppen skal imidlertid befinne seg i nærheten av Munken. Altså på vestsiden av Rasletind. Venter i spenning...... Siter
brage Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Rasletind Hei ! Jeg er ukjent i det aktuelle området og jeg skjønner kanskje ikke ditt problem. Men hvis det kan hjelpe deg så ligger "Rasletd 2108) sydøst for "Steindalen" på mitt gamle gradteigskart "Gjende E 30 vest" Kartet er utgitt i 1938. Det framgår at Rasletind ligger i grensen mellom to kommuner, så vidt jeg kan se, Vang og Vågå. De gamle gradteigskartene (M:1:100 000) har, som du sikkert vet, ikke noe UTM rutenett som gjør et mulig å oppgi en mer nøyaktig posisjon. Siter
Jotunologen_Mohn Skrevet 11. april 2004 Forfatter Skrevet 11. april 2004 Spørsmålet er hvor FALKETIND I STEINDALEN er. Det er en selvstendig topp på 1920 m. Primærfaktor på 20 m. Meg bekjent skal dette være en pinnakel like nord for Munken. Håper noen kan oppgi nøyaktig posisjon. Siter
Lyngve Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Primærfaktor på 20m kvalifiserer neppe til en selvstendig topp. Siter
Jotunologen_Mohn Skrevet 11. april 2004 Forfatter Skrevet 11. april 2004 Det beror på ens subjektive oppfatning. Jeg ber kun om kartposisjon - ikke om noe annet. Siter
rogers Skrevet 11. april 2004 Skrevet 11. april 2004 Finner ingen topp på 1920m nord for Munken. 780 meter nord-øst for Munken ligger det en topp på 2099m. Den har kartreferanse N61° 24.276 E8° 40.481 Roger Siter
Jotunologen_Mohn Skrevet 15. april 2004 Forfatter Skrevet 15. april 2004 Er det ingen her på forumet som vet hvor denne toppen ligger? Jeg vet at denne pinnakelen skal ligge på nordvest- eller nordøst ryggen på Munken. Håper noen kan hjelpe! Siter
morten Skrevet 16. april 2004 Skrevet 16. april 2004 Joda, kan hjelpe, men sitter ikke med kartet foran meg nå. Toppen er ganske markant når du går opp Steindalen. Du ser den også fint flere steder når du er oppe på Munken. Dersom jeg husker riktig så kan du se på kartet lagt inn av Rogers og ta utgangspunkt i det røde krysset hans, 1.5- 2 cm ovenfor dette går det en mindre markant rygg ut på breen. Omtrent der det er skrevet 1800 moh vertikalt. Det blir med andre ord en slags sydøstlig utløper fra selve Munken massivet. Selve toppen skal visstnok ikke være spesielt vanskelig å bestige. Flere her i Valdres Tur og Fjellsportlag har besteget den. Akkurat hva høyden er vet jeg ikke, men den ser i alle fall ganske artig ut fra en del vinkler. Antar enkleste adkomst er å følge breen i vestkant eller tvers over breen og så opp i skaret på oppsiden av toppen. God Tur Videre opp til Munken antar jeg at det er klatring. Siter
rogers Skrevet 17. april 2004 Skrevet 17. april 2004 Basert på svaret til Morten, så har jeg laget et nytt kart. Har merket av det som kan være Falketind på 1920m. Denne har posisjon N61° 23.945 E8° 40.533, kartreferanse UTM/WGS84 32 V 482673 6807283. Roger Siter
Jotunologen_Mohn Skrevet 17. april 2004 Forfatter Skrevet 17. april 2004 Takker og bukker:) Jeg har ikke tenkt å bestige den toppen ennå, men den frister helt klart da den er på listen over topper over 1800 meter. Grunnen til at jeg ønsket å vite nøyaktig posisjon er at jeg merker av alle toppene på kartbladene med fargekoder (markeringspenn). Dermed unngår man å gå forbi en topp man har på listen sin. Siter
Erik Skrevet 18. april 2004 Skrevet 18. april 2004 Nå ble jeg også interessert i denne toppen (selv om jeg ikke husker å ha sett den tiltross for 4 passeringer. ) Hva er normal rute opp ? Over breen og underfra eller via Munken og så ned ? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.