Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært på orrfuglleik og hadde med min Optimus Nova (2-3 år gammel). Jeg fikk ikke fyr på den, det virket ikke som om jeg fikk opp noe trykk da jeg pumpet. Den var litt under halvfull, såvidt jeg kunne se, men uansett hvor mye jeg pumpet, virket pumpen "slapp".

Noen som tror de vet hva som var problemet?

Annonse
Skrevet

Hvis du prøver å pumpe trykk på flaska, og prøver å skru av pumpa etterpå, hører du om det er no trykk i flaska?

Foreslår at du sjekker lær-pakningen som sitter på pumpa, eventuelt tilbakeslagsventilen.

Skrevet

Slapp pumpe på Nova? Hmmm... Ikke noe vanlig problem. Det er hurtigkoblinga som er akilleshælen til denne brenneren. Optimus Nova har brukt både meget gode O - ringer og gammeldagse lærpakninger på selve pumpa. Vet ikke hva Optimus hadde for 2-3 år siden.

Har du O - ringer av gummi, må du se om de har sprukket opp og/eller tørket inn. Brenner du på renset alkylatbensin/heptan/colemanfuel og har fått dette nede i pumpesylinderen, kan dette skje. Dette er ikke uvanlig dersom du kanskje har fått noen ordentlige dusjer med bensin under trykk ettersom hurtigkoblingen svikter deg gang på gang. Så er det en vanlig misforståelse at parafinfyrte primuser kan bruke drivstoffet som smøremiddel. Dette er bare en nødløsning for lærpakninger, ingen ting annet!

Smør opp og/eller skift pumpepakningene!!

O - ringer kan smøres og renses med CRC 5 - 56. Tilsvarende andre "verktøykasser på boks" kan brukes av andre fabrikat så lenge de IKKE inneholder silikon. Smøremiddel med silikon fjerner friksjonen ved hjelp av en veldig glatt oljefilm. Du trenger nettopp friksjon for å unngå "slapp pumpe". Du kan også bruke hydraulikkolje til Citroen for O-ringer av gummi, men dette er jo temmelig kuriøst...

Lærpakninger bør smøres ved hjelp av organisk symaskinolje. Dette er kostbar, men fabelaktig olje som tilfører tilbake noe av dyrefettet som lærpakninga har tapt. Et mer realistisk og godt alternativ til lærpakninger er ny syntetisk motorolje til bil. Det må være en olje av normal viskositet av typen 10 - 40 eller tilsvarende. Moderne vinteroljer av typen 0 - 30/0 - 40 er så tyntflytende når den er kald at friksjonen i pumpa blir for lav. Men prøv uansett hva du har. Fisk opp peilepinnen i motoren og legg oljen fra denne på pumpelæret. Vent litt med å stikke pumpestempelet rett tilbake i pumpesylinderen, men rull læret mellom fingrene for å gjøre den smidig og utvidet. En god, gammeldags lærpakning blir da bedre enn de fleste nymotens triks av gummi!

Får du fremdeles ikke trykk på flaska etter denne runden, må det tas et feilsøk etter lekkasjer. Da tar du hele pumpa ut av drivstoff-flasken og tester pumpen i et bad av det drivstoffet du bruker. Lager ikke pumpen luftbobler, sliter tilbakeslagsventilen nederst på pumpesylinderen. Du kan også prøve å holde en tommel utenpå bunnen av pumpesylinderen. Da skal tommelen blåses utover på pumpeslaget, men for all del IKKE suge tommelen ved tilbaketrekking av pumpestempelet. Jeg innrømmer at jeg ikke vet om det går an å reparere defekte tilbakeslagsventiler, bytte er billig og kan anbefales.

Lykke til!

Skrevet

Hei, takk for svar. Jeg skal se hva slags pakninger det er. Bruker parafin. Har egentlig aldri blitt helt fortrolig med denne brenneren, dessverre. Synes ikke jeg har fått noe stor fres i den, men det kan skyldes at jeg har vært for forsiktig. Vurderer nesten å skaffe meg en gassbrenner til den milde årstid, flere at min turvenner har slike og er fornøyd.

Skrevet

Nina, jeg kommer aldri til å like pumper med o-ring pakninger.

Pumpepakninger skal lages av lær, eller Nitrille (som i vadebukser)

Sjekk pakning mellom flaske og pumpe.

Sjekk koblinger.

Sjekk pumpa.

Finner du ikke feilen, så gi oss ei melding.

Er du ikke venner med Novaen, prøv en Coleman. :oops:

Skrevet

"Sjekk pakning mellom flaske og pumpe.

Sjekk koblinger.

Sjekk pumpa."

Hei, pakningen mellom flaske og pumpe ser ok ut (den som kommer i klem når en skrur fast pumpa i flasken) (ser forøvrig ut til å være laget av gummi).

Koblingen mot brenneren virker normal, den klikker seg på slik den har gjort før.

Jeg skrudde opp pumpa, slik at jeg kunne se nedi røret, og sto med "pumpehåndtaket" og stempelet i den ene hånden. Det som heter stempel, er det den gummiaffæren i enden av stempelet? Den så LITT småslitt ut, ørlite frynsete kanskje (men jeg har aldri sett på den før...), kan det være at den ikke er tett nok til å klare å pumpe? Det synes jeg virker litt rart, siden hele stasen er lite brukt, men kan altså være en mulig problemkilde?

Forslag til Colemanmodell? :oops:

post-1058-133474521733_thumb.jpg

post-1058-133474521745_thumb.jpg

post-1058-133474521757_thumb.jpg

Skrevet

Bruker du parafin på Optimus Nova skal du i utgangspunktet ha en meget god kombinasjon. Dysa i Nova er knøttliten, 0,11mm, og vi har diskusjoner gående på Fjellforum hvorvidt Nova egentlig er en parafinprimus som kan brukes på renset bensin. Dermed tar vi forbehold om brenneren er så "multifuel" som reklamen proklamerer.

Så sant hurtigkoblingen ikke svikter deg, skal du vite at du faktisk ikke får stort bedre slangeprimuser for parafin enn den du har. Vær oppmerksom på at parafin trenger over dobbelt så høyt trykk i tanken for å få rett blanding av luft og drivstoff til forbrenningen. Du er helt prisgitt en god pumpe. Du skal egentlig pumpe til pumpestempelet blir presset et godt stykke tilbake ut av sylinderen. Da har du presset med ganske stor makt en god stund. Blir trykket for høyt, brenner du parafinen med gule flammer. Dette kan justeres med å legge flasken i Off - modus, da blåser den ut litt luft. Tenn på igjen og du har rett balanse mellom luft og drivstoff.

En annen ting er stort behov for forvarming ved bruk av parafin. Brenn sprit i skåla gjerne over et helt minutt lenger enn bruksanvisningen anbefaler. Gule parafinflammer i starten av brennetiden er ensbetydende med sotutvikling. Tross genial, innebygget rensenål, er sot konstant trussel mot jevn og stabil drift.

Gass til den varme årstiden kan være en stor fristelse. Presis styrkeregulering, ren forbrenning og vekt på brenneren er gigantiske fordeler. Likevel; Er du villig til å bære med deg gassbokser både frem og tilbake på tur? Har du turbudsjett til å heve drivstoffkostnadene fra 1 time parafinfyr for ca. 5 kroner til 1 time gassfyr for ca. 60 kroner? (Begge regnestykker basert på full effekt) En god gassbrenner er ikke helt gratis den heller. Reiser du på tur i kuldegrader er du tilbake på Nova igjen. Gass er bare en nødløsning når gradestokken kryper under 10 kuldegrader. Er det kaldere, må du oppbevare gassboksen i en lomme nært kroppen. Du må holde gassboksen opp-ned i hendene når du fyrer og gassen kommer støtvis. Du MÅ ha en gassbrenner med forvarmingsbøyle, altså et metallrør som lar gassen passere over brennerhodet. Da begrenses utvalget seg dramatisk.

Kjøp gjerne gassbrenner, men vit at det finnes gode bensinprimuser som kombinerer mange av gassbrennerens fordeler mht vekt, sotutvikling og enklel betjening. Likevel holdes kostnadene på drivstoff i sjakk og du kan bruke brenneren året rundt.

Liten brenner; Optimus/Svea 123r. Større brenner; Coleman 442, (Feather Stove). Størst brenner; Coleman 533.

Alternativ med slange; Kovea Booster +1 for både bensin og gass.

Prøv å få Nova i gang igjen før du tar din avgjørelse. Optimus Nova er alt for bra til å støve ned på loftet. Parafin vil alltid være det billigste og mest brannsikre alternativ!

Skrevet

Hei, det høres ut som om du har hatt det samme problemet jeg hadde en gang med min nye Optimus Nova (jeg bruker riktignok renset bensin fremfor parafin). Løsningen var å olje pumpelæret (det læret, evt. gummien, som sitter på enden av stempelet) med mineralolje (dette er løsningen som er anbefalt i bruksanvisningen). Er du i felt når problemet oppstår, er spytt en midlertidig løsning: Spytt i hånda og smør det utover pumpelæret før du monterer pumpa igjen. Dette løste problemet for meg inntil jeg kom tilbake til sivilisasjonen igjen.

Skrevet

OK, takk for lange og konstruktive svar! Det er flott med et forum hvor folk engasjerer seg :)

"Så sant hurtigkoblingen ikke svikter deg, skal du vite at du faktisk ikke får stort bedre slangeprimuser for parafin enn den du har. Vær oppmerksom på at parafin trenger over dobbelt så høyt trykk i tanken for å få rett blanding av luft og drivstoff til forbrenningen. Du er helt prisgitt en god pumpe. Du skal egentlig pumpe til pumpestempelet blir presset et godt stykke tilbake ut av sylinderen."

- Kan jeg ha pumpet for lite? Jeg har vanskelig for å tro det, siden jeg pumpet sikkert 100 ganger uten merkbar endring i motstanden i pumpen.

Jeg er klar over at gass ikke duger i kulda. Det beste hadde selvfølgelig vært å få sving på Optimusen! Penga kan jeg alltids bruke på noe annen turporno 8)

"Løsningen var å olje pumpelæret (det læret, evt. gummien, som sitter på enden av stempelet) med mineralolje"

- Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er mineralolje og hvor får jeg kjøpt det (er det "bilolje" fra bensinstasjon)?

Igjen, takk for svarene så langt :oops:

Gjest Chev.
Skrevet
- Nå spør jeg sikkert dumt, men hva er mineralolje og hvor får jeg kjøpt det (er det "bilolje" fra bensinstasjon)?

Til kjøretøy/motorer får man både mineralsk og syntetisk olje. Den syntetiske er ofte mer tyntflytende. Skal ikke begi meg ut på mer spesifikke forklaringer på forskjellene på de to typene.

Prøv dette: Ta ut selve pumpen (slik bildene viser at du allerede har gjort). Bruk fingrene (gjerne med litt spytt, som også er nevnt) på pumpelæret og vid det ut. Evt. ta av og snu/vreng læret og forsøk om du klarer å sette pumpen inn i sylinderen igjen på en måte som gjør at det blir tett. Du merker ganske fort om du klarer å få det litt tettere slik at det er mulig å bygge opp trykk i flasken. Hvis du på denne måten klarer å få trykk i flasken har du jo funnet feilen, og da kan du bruke noe "naturlig" olje eller fett og behandle pumpelæret litt.

Jeg har hatt en Nova noen år og har, som mange andre, behandlet pumpelæret noen ganger. Man får ganske raskt en "føling" med om man på denne måten klarer å bygge opp trykk i flasken, og gjør man ikke det kan det tyde på at det er noe annet som er feil. En gang snudde/vrengte jeg pumpelæret for å få det videre og til bedre å fylle ut sylinderen og det funket greit.

Skrevet

Er pumpelæret hardt, vil pumpestempelet gå så lett at du ikke er i tvil.

Du har ordentlig pumpepakning.

Gi den olje. All olje er bra olje. Vazeline er også greit.

Olivenolje, symaskinolje, bilolje etc. ta det du har.

Sjekk at det kommer fuel ut av brennern når du har pumpa trykk.

Du kan ha tett filter. (liten sak i koblinga)

Fjern filtret, det er kun i veien.

Jeg går ut i fra at du har brukt rensenåla.

Hvis pumpa er ok, at du får trykk, og du er sikker på at slangen ikke er tett,

er det noe møkk inni brennern.

Demonter så mye du kan.

Spray godt med forgasserrens inni over alt. la det gå en halvtime, mere forgasserrens osv......

Til slutt monerer du alt i sammen, og prøvefyrer.

Jeg vil anbefale Coleman 442 eller 533.

Skrevet

Jeg tok litt olje (oliven) på pumpestempelet, og da var det motstand der med én gang. Skal få sjekket skikkelig litt senere, med opptenning osv.

En annen ting: Det står i bruksanvisningen at pumpa skal tas ut av brenselflasken ved langtidsoppbevaring. Hvor nøye er dere på det?

Skrevet
Jeg tok litt olje (oliven) på pumpestempelet, og da var det motstand der med én gang. Skal få sjekket skikkelig litt senere, med opptenning osv.

En annen ting: Det står i bruksanvisningen at pumpa skal tas ut av brenselflasken ved langtidsoppbevaring. Hvor nøye er dere på det?

Jeg har hatt Novan i 6-7 år, og har alltid pumpa stående i flaska, ikke skiftet en del enda, men sauser inn pumpestempelet når jeg husker på det, gjerne en gang om våren, men det kan nok hende at jeg har hoppet over et år eller to. Det er ikke så nøye med oljekvaliteten, men matolje kan bli litt tyktflytende, og broker lenger tid på å trekke inn. På den annen side kan nok solkrem også funke i nødens stund. Tror ikke det er så nøye.

Aldri hatt en primus som trenger så lite vedlikehold.

dsk

Skrevet

Som du ser kommer vi med en rimelig lang liste over mulige smøremidler for pumpa. Ditt eget tiltak med olivenolje vil gjøre underverker for å gjøre pumpelæret mer smidig samtidig med at du øker friksjonen mellom stempel og sylinder. Vær imidlertid klar over at planteoljer ikke er så glad i kulde. Du kan nå risikere at olivenoljen stivner betydelig og blir som en margarinklump rundt læret på neste vintertur.

Vær spesielt oppmerksom på oss som foreslår ulike biloljer til læret. Billig, lett tilgjengelig og balanserer hensynet til smidighet og friksjon på en neste optimal måte. Skal du berge en fullstendig inntørket og sprukken lærpakning holder jeg en knapp på den tidligere omtalte symaskinoljen laget av dyrefett. Her er det diverse slaktet gris som bidrar med animalsk/organisk olje til drift av et annet slakteprodukt, nemlig lærpakning til brennerpumpe.

Jeg har sett litt på de gode bildene dine du har lagt ut på tråden. Etter hva jeg kan se, lider pakningene dine av kombinasjonen lite bruk og manglende vedlikehold. Da sprekker pakningen fordi den går tørr, ikke fordi friksjon fra utallige pumpebevegelser river læret i stykker. La pumpa stå i den oljen du til slutt velger en god stund. Gni den mellom fingrene, før du setter den på plass i sylinderen.

Jeg blir litt overrasket dersom du finner flere problemer med brenneren enn inntørket pakning. Du må forsøke å tenne brenneren din med "ny" pumpe og høyt trykk etter solid forvarming. Først da kan vi komme videre med feilsøk og forslag til reparasjon. Som du ser står vi i kø for å hjelpe deg...!

Skrevet

Hehe, takk for det! :D

Apropos forvarming: Hva foretrekker dere? Jeg har brukt parafin, altså latt det dryppe ut litt fra dysen. Dette har fungert fint for meg, slipper å ha med ekstra flaske med rødsprit eller tennpasta (litt malapropos; jeg kjøpte en brukt primus type tung boks av en polfarer :wink: for noen år siden, og da fikk jeg med en liten plaske tennpasta).

Skrevet

Jeg gjør som deg, det er kjekt å slippe å dra på ekstra flaske/tube.

Den lille ekstra soten er brent bort før kjelen er varm.

dsk

Skrevet

Jeg er livredd sot! Vedlikeholder jevnlig, bruker magnetnøkkelen etter all bruk og ligger milevis unna parafin som forvarmingsmiddel. Jeg bruker alltid sprit; bioetanol med litt tilsatt vann. I det siste har jeg med hensikt kjøpt mye Rødsprit på Biltema fordi jeg la merke til at den ikke sotet i det hele tatt. Nå forstår jeg at grunnen er metanoltilsetting. Så lenge jeg står ute med all forvarming uansett, skal jeg fyre videre på de nesten 5 literne jeg har av dette livsfarlige stoffet. Jeg velger altså å utsette meg for helsefare for å unngå driftstans i høyfjellet. Da kan jeg få frostskader. I valget mellom pest eller kolera, velger jeg det minste ondet.

Kyndige folk som "dsk" bruker parafin og dette går jo an... Men, har du erfaring med gule flammer og ustabilitet, kan dette være relatert til ulike karbonavleiringer i brenneren. Dette er ofte sot grunnet fyring av kald parafin!

En god spritflaske kan være brukt Casco trelimtube. Imponerende tett, sterk og presis i doseringen.

Skrevet
Jeg tok litt olje (oliven) på pumpestempelet, og da var det motstand der med én gang. Skal få sjekket skikkelig litt senere, med opptenning osv.

OBS OBS. som nevnt over stivner planteoljer i kulda, MEN de blir også veldig harde og seige etter en stund når de tørker ut. Dermed risikerer du at dette bare blir klin og pumpa/ventil ødelagt.

smurte inn ei hagle en gang med olivenolje( i mangel av noe annet) og glemte den bort. resultatet ble en glasshard flate etter oljen og en tennmekanisme som nesten ikke lot seg rengjøre/reparere.

tennstemplet satt dønn fast..........

Skrevet

Jeg har brukt gass i flere år. Men innså etterhvert at jeg trengte noe til vintersbruk og kjøpte meg en Nova. Slet endel i begynnelsen med å 'bli venn' med Novaen. Må innrømme at jeg syntes den var noe hærk da. Jeg forsøkte også Parafin på den, noe jeg angret på. Jeg fikk den ikke til å fungere som den skulle. Til slutt tetta den seg fullstendig. Jeg forsøkte å rense en og en del, uten hell. Til slutt måtte jeg demontere den fullstendig og rense absolutt ALLE delene. DA fungerte den etterpå når jeg brukte renset bensin. Etter det har jeg kun brukt renset bensin og fulgt bruksanvisningen til punkt og prikke. I dag er jeg meget fornøyd med den. Ja, jeg bruker den også om sommeren, mye greiere med å etterfylle på bensin på flaska enn å drive på med disse gassflaskene som må byttes ut hele tiden (bra for mijøet?).

Ut ifra min erfaring skjønner du sikker hvorfor jeg kommer med følgende råd 8)

-Rense ALLE delene med renset bensin, monter sammen igjen

-Bruk renset bensin når du tester den igjen

-...og følg for all del bruksanvisningen

Interresant å høre hvordan det går meg Novaen din.

Ikke gi opp, Novaen er faktisk imponerende bra når du først har skjønt hvordan den skal brukes. Men om den er så fryktelig universell mtp. type brensel kan diskuteres, om du spør meg :roll:

Tvi tvi

Skrevet

Min erfaring er også at bruksanvisningen er viktig, spesielt m.h.p. å slå av ved å snu flaska, og la den stå til trykket er ute, og ikke minst m.h.p. bruk av hurtigkoblingen.

Har ellers ingen problemer uansett drivstoff, eller blanding av drivstoff. Bruker vanligvis tennvæske fordi dette er rent, rimelig og lukter lite. Bensin er greiere m.h.p at sølet blir borte, det lukter mindre, men jeg er redd for brannfaren ved en evt lekkasje.

dsk

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.