Gå til innhold
  • Bli medlem

OL-flammen på toppen av Everest


Anbefalte innlegg

OL er normalt ikke et FF-tema. Det er heller ikke menneskerettigheter. Men når Kineserne skal la OL-flammen ta turen oppom toppen av Everest og samtidig nekter andre å bestige fjellet (også fra Nepal) så er dette plutselig fjellrelatert. Provosert blir man og.

Jeg vet ikke hva Amnesty og andre har tenkt å gjøre i anledning OL, men noen er jo bare nødt til å arrangere en liten ”mot-markering” her hjemme i det flammen er på vei opp Everest. Eksempelvis en menneskerettighetsflamme som bæres i etapper opp på toppen av Galdhøpiggen.

Dette er sikkert en naiv tanke, og for alt det jeg vet kan det hende noen allerede har liknende planer, men ett eller annet gærnt må man jo gjøre :) . Jeg tar mer en gjerne en av etappene.

Det er vel ingen som tilfeldigvis har en fakkel liggende ubrukt? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er akkurat hjemkommet fra Kina, og under oppholdet der opplevet jeg sensuren. At det er uro i Tibet kjente jeg til før jeg dro. I Kina har de noen få vestlige kanaler på forretningshotellene. En kveld da jeg kikket på CNN var det om uroen i Tibet. Det gikk ikke mange sekundene før skjermen var svart, dette ble for sterk kost å kringkaste for kineserne. Og den jevne kineser har ikke tilgang til kanalen i det hele tatt og har oftest ikke interesse av politikk, det er nemlig vanskelig å bli medlem av det ene partiet de har der borte. Til tross for at Kina er et kommunistisk land virker det mer kapitalistisk enn de fleste land jeg har vært i, og forskjellen mellom fattig og rik(typisk partipampene) er gedigne. Internett har de også der borte, men her er også sensur. Wikipedia er for eksempel ikke tilgjengelig i Kina.

Å sperre adkomsten til Everest fra den kinesiske siden kan myndighetene kanskje ha rettslig hjemmel for å gjøre, men å nekte klatring fra Nepal skjønner jeg ikke at de kan gjøre, med mindre man må innom kinesisk territorium på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sperre adkomsten til Everest fra den kinesiske siden kan myndighetene kanskje ha rettslig hjemmel for å gjøre, men å nekte klatring fra Nepal skjønner jeg ikke at de kan gjøre, med mindre man må innom kinesisk territorium på veien.

Nei, ikke uten bistand fra myndighetene i Nepal, som såvidt jeg har skjønt er kjøpt og betalt i denne sak. De utsteder rett og slett ikke klatrelisens for den aktuelle perioden.

OL-ilden på toppen av Everest skal visstnok være den store greia denne gangen og det er utrolig synd man ikke får demonstrert på selve fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skal flammen opp på Everest?

Eg syns det er ein god idé å få istand ein protestmarsj til Galdhøpiggen! At norske fjellentusiastar markerer sin motstand mot det som skjer i Kina, syns eg absolutt er på sin plass! Dette ville jo bli ein aksjon litt utanom det vanlige, og dermed ville den få oppmerksomhet (her i Norge i alle fall).

Amnesty ville sikkert også like denne idéen :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det eg har fått med meg, er det snakk om å ta flammen til toppen i perioden 1.-10.mai.

Kina har pressa Nepal til å innføra restriksjonar også på sørsida av everest, slik at ingen andre skal vera på toppen i denne perioden.

Ser også at det er meininga å sensurera rapportar frå dei som har fått ekspedisjonsløyve i perioden. Dette inkluderer mellom anna å forby satelittkommunikasjon (!) og påby at all informasjon først sendes til Nepalske styresmakter. Dette må vera svært lite gjennomtenkt, korleis har dei tenkt å få det til i praksis? Thurayatelefonane ligg nok kanskje lagt nede i sekken, men virksomme blir dei nok, og det er i praksis umogleg å kontrollere dette. Det er jo også mange andre som ferdes i traktene og eit generelt forbod var det ikkje snakk om. Nepal har kanskje ikkje så mange val om dei fortsatt skal få litt goodwill i Bejing, så på eit vis er det jo forståeleg (Nepal slit veldig for tida, om ein ikkje skulle få enda eit problem). Det er først og fremst kinesiske styresmakter som bør få skylda.

http://mounteverest.net/news.php?id=17182

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns vi burde ha boikottet Kina forlengs.

Med det råkjøret mot miljø og menneskerettigheter,

minner landet om nazi-tyskland på 1930 tallet.

Oppfordrer herved til boikott av kinesiske varer.

Også "norske" varer som blir sydd eller smidd i landet.

Om OL blir boikottet betyr ingen ting for meg.

Gidder ikke bruke beste del av sommeren forran

TV skjermen med å lure på hvem som er dopa.

Går heller UT PÅ TUR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i utgangspunktet tilhenger av dialog, ikke boikott. Man bør oppmuntre vanlig turisme, kulturutveksling og samhandel, nettopp for å få en dialog og på sikt kunne påvirke landet. Men OL er tross alt et arrangement utenom det vanlige med betydelig prestisje for vertslandet. Et eksempel er det store høydepunktet(!) under ild-staffetten med å bringe fakkelen opp på toppen av Everest, som etter Tibetanernes mening ligger i et okkupert land. Et vellykket OL vi kun styrke nåværende regime. Det blir et spørsmål om idrettsutøverer o.a. synes undertrykkingen og menneskerettighetsproblematikken er så ubehagelig at de velger å ikke delta under OL.

Uansett om man deltar eller ikke så bør man ta standpunkt til menneskerettighetsproblematikken i Kina og støtte markeringer her hjemme under OL.

Jeg kommer sannsynligvis heller ikke til å se et sekund av OL på TV. Sommeren er høytid for uteaktiviteter. Når jeg ikke er på jobb eller sover, så er det UT! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass kjeften din nå Erik, så du ikke blir nektet innreise til Kina ved fremtidige anledninger.

Da går du nemlig glipp av en del spennende opplevelser i østen :wink:

Mulig det, men hvis kineserne ikke vil at jeg skal legge igjen penger i landet så er det nok av alternativer. Eksempelvis Nepal, Pakistan, India, Kirgistan, Kazaktstan, Tajikistan, Russland (Kaukasus), Georgia, Bolivia, Peru, Equador, Chile, Argentina, USA (Alaska), Canada (BC) og Grønland. I tillegg er det ikke usannsynlig at det er ett og annet spennende i Bhutan, Azerbadjan, Armenia, Sveits, Østerrike, Frankrike, Tyrkia, Iran og Colombia. Om noen tiår bør man også kunne komme klatre i Afghanistan. 8)

Nei, det er nok annet å gjøre her i verdenen slik at ingen behøver å selge sjelen sin til Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snilen skrev:

Å sperre adkomsten til Everest fra den kinesiske siden kan myndighetene kanskje ha rettslig hjemmel for å gjøre, men å nekte klatring fra Nepal skjønner jeg ikke at de kan gjøre, med mindre man må innom kinesisk territorium på veien.

Nepal er et lydrike under det kapitalistiske Kinas styre.

Sier Kina skyt 50 munker så gjør Nepal det.

Å bli nektet nektet innreise til Kina bør være et hederstegn, også for FF folk og idrettsfolk

Om 50 år er Kina like oppløst som Sovjet er nå, trur jeg......

Når går fakkeltoget til Galdhøpiggen ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepal er et lydrike under det kapitalistiske Kinas styre.

Sier Kina skyt 50 munker så gjør Nepal det.

Nå syns jeg du er svært urettferdig mot Nepal. Å skyte folk ville de aldri gjort for Kina. Men å midlertidig stoppe klatring på Everest, tror jeg de ikke har noen problem med, så lenge det ligger økonomisk motiv bak (forhåpentligvis ikke noe korrupsjon). Det er jo ikke noe menneskerettighet for oss europeere at Everest til enhver tid skal være åpent for klatring, så Kina og Nepal må jo stå i sin fulle rett til å stenge av Everest for en kortere periode. Man gjør jo ofte tilsvarende begrensninger i en del Europeiske og Amerikanske fjellområder, som regel begrunnet utifra miljømessig hensyn. Husk at Everest i forrige århundre kunne være avstengt for svært lange perioder. Så jeg vil ikke akkurat kalle de få dagene i mai 2008 en katastrofe for alpinister. Men måten stengning kom på, med manglende informasjon god tid i forveien, er jo under enhver kritikk.

Norge er langt fra bedre, når vi snakker om "lydrike". Vi presses jo av muslimske prestestyrer til å innskrenke vår ytringsfrihet. Hvorfor skal Teheran bestemme hva som kommer i avisen i Norge? Ja man kan da virkelig begynne å lure på hvem som lar seg mest presse av overmakten, Norge eller Nepal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når går fakkeltoget til Galdhøpiggen ??

Må vel prøve å samordne dette med bestigningen av Everest. Prognoser for Everest-bestigninger pleier ikke å være spesielt pålitelige, men er det noen som vet sånn cirka når de har tenkt å ta toppstøtet?

Jeg tror nesten en eller annen organisasjon må plukke opp hansken. Det må være massevis av yrkesdemonstranter som irriterer seg over at OL-fakkelen ikke skal innom Norge denne gangen :wink: , og leter febrilsk etter ny arena der man får oppmerksomhet for sitt syn. Det er tross alt grenser for hvor interessant det er å møte opp enda en gang utenfor den Kinesiske ambassaden i Tuengen Allé for atter en tradisjonell demonstrasjon.

Noe annet er at det er masse snø i Jotunheimen denne våren. :) Man kan nesten ikke la en sånn unnskyldning for å bestige Galdhøpiggen gå fra seg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sendt e-post til Amnesty - region øst. Kanskje det skjer noko dersom dei likar idéen?

Aftenbladet skriv at flammen skal til topps på Everest 19. eller 20. juni, men dette kan vel ikkje vere riktig? Har forstått det slik at det er i perioden fram til 10. mai at fjellet blir "stengt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Apropos Mount Everest:

Ramesh Chetri som er ansatt i det nepalske turistdepartementet forteller at 76-åringen Min Bahadur Sherchan nådde toppen av 8.848 meter høye fjellet søndag morgen.

Sherchan slo dermed rekorden til den japanske klatreren Katsusuke Yanagisawa som i fjor klatret til topps i en alder av 71 år.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2443765.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.