TL Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Er det noen som vet hvor langt man er kommet i prosessen for å få realisert de nye nasjonalparkene, deriblant Lomsdal - Visten? I følge nettsidene til Fylkesmannen i Nordland skulle man forvente et endelig vernevedtak på nyåret 2008. Hvor saken ligger per dags dato er uklart for meg, men muligens er den fortsatt til behandling hos Direktoratet for naturforvaltning, og således enda ikke oversendt Miljøverndepartementet. http://fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=19391&amid=1726279 Hva er det som drøyer prosessen? Mvh. Trond Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjell Iver Skrevet 14. august 2008 Del Skrevet 14. august 2008 I følge nettsidene til Fylkesmannen i Nordland skulle man forvente et endelig vernevedtak på nyåret 2008. Det tar sin tid dette ja. Kom en liten nyhet i vår lokalavis nå i dag: Det kan ta opp til ett år før Lomsdal-Visten nasjonalpark havner på regjeringens bord og kan vedtas statsråd. Flere nasjonalparktilhengere har tidligere ytret håp om at den kommende nasjonalparken skulle ligge ferdigbehandlet og klar til endelig behandling i statsråd i løpet av høsten 2008. Utsiktene for en slik tidslinje er nå mikroskopiske. Ventetid Trolig må man vente til langt ut på nyåret før saken er ferdigbehandlet. – Det er lite trolig at det blir noen avklaring og et vedtak av nasjonalpark i Lomsdal-Visten i løpet av 2008. Det sier Seniorrådgiver Geir Paulsen, som har hovedansvaret for Miljøverndepartementets saksbehandling av Lomsdal-Visten nasjonalpark. Paulsen sier at departementet fikk saken overlevert med anbefaling fra Direktoratet for naturforvaltning i mai i år. – Det vil nok ta litt tid før vi har ferdigbehandlet saken, og hvor lang tid dette tar avhenger av flere forhold. Det har vært en del konflikter i fra grunneiere og fra kommunen angående områder som de mener ikke skulle være med i NP. Spesielt i Okfjorden og Storfjorden. Jeg tolker det slik at det fort kan gå ett år til før det skjer noe. Vi må bare håpe at det skjer mens det er "et driv" for å få slike nasjonalparker. Om Siv jensen får makta kan det vel kanskje spøke - uten at jeg vet det for sikkert.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.