Busken Skrevet 3. april 2008 Skrevet 3. april 2008 Legger ved et bilde av nevnte hest. Er det noen av dere som har vært der som kan være så elskverdige å tegne inn normalruta til topps og østtopps? Hvor er den omtalte store blegleppa? Legg evt inn et bilde med mindre snø. Er vesttoppkandidaten den lille knerten midt på ryggen til venstre for hovedtoppen? Når man kommer fra Veoskaret, går man da nordvest eller sørøst for Leirhøe sør 2110moh? Anbefales det å gå Veoskaret etter Skautflye når man kommer fra Spiterstulen vinterstid? Hvis man går Skautflya, må man da helt bort til tjern 1651 moh og rundt høyde 1886moh? På forhånd takk! Siter
eaa Skrevet 3. april 2008 Skrevet 3. april 2008 Har ikke vært der ennå selv, men du finner mer info fra Nils og Erling sin tur her: https://www.fjellforum.no/index.php?app=forums&module=forums&controller=topic&id=3520 Fint bilde forresten! Max lyssetting for å framheve breahesten i omgivelsene. Siter
Håvard Skrevet 3. april 2008 Skrevet 3. april 2008 kul topp Busken! Kom på Spiter søn/man/tirs/ons så finner vi ut av utfordringene vettu Siter
Nils Skrevet 4. april 2008 Skrevet 4. april 2008 Har prøvd å være elskverdig ”Busken” , og har på ditt flotte bilde fra påsken tegnet inn ruta opp i sørsiden slik vi gikk den sommeren 2005. Videre sånn ca hvordan jeg tok meg fram til Østtoppen (Erling gikk lenger ned i sørsiden her), og returen ned mot breen igjen er også tegnet inn. Ruta vi gikk opp (grønn strek) er vel sånn ca normalruta i sørflanken, mens et alternativ til topps er å gå vesteggen fra skaret mot Vesttoppkandidaten. Tror det var sistnevnte rute Kim gikk: http://www.bergtatt.net/turer/omr2/20020616_veobrehesten/index.htm Den nevnte bregleppa har jeg også forsøkt å risse inn, og du ser den godt på første bilde i turrapporten ”eaa” har linket til. Er vesttoppkandidaten den lille knerten midt på ryggen til venstre for hovedtoppen? Ja, det er det! Jeg har lagt til en bilde som viser kandidattoppen fra en annen profil. Når man kommer fra Veoskaret, går man da nordvest eller sørøst for Leirhøe sør 2110moh? Anbefales det å gå Veoskaret etter Skautflye når man kommer fra Spiterstulen vinterstid? Hvis man går Skautflya, må man da helt bort til tjern 1651 moh og rundt høyde 1886moh? Fra Veoskaret går man nordvest for Leirhøe Sør (2110), slik det er tegnet inn på kartet på Bergtatt-linken ovenfor. Og det er altså idet du vipper over kanten fra fjell til bre og skal gå ned i brebassenget mot Veobreahesten rett nord for Leirhøe Sør (2110), at den omtalte bregleppa befinner seg. På Bergtatt-linken ser du også en mulig rute via Skautflye, men forholdene på breen fra denne kanten kjenner jeg mindre til. Likeså hva som er mest gunstig vinterrute fra nord/nordøst. Siter
Mayhassen Skrevet 4. april 2008 Skrevet 4. april 2008 Man burde vel være litt obs på den skavlen der også ved Leirhøe Sør, den er støørre enn det bilde gir utrykk for! Man kan vel også gå opp rett østfra, følge kanten på vindgryta som man ser og så opp til blå eller grønn strek? Siter
Busken Skrevet 4. april 2008 Forfatter Skrevet 4. april 2008 Takk for gode og oppklarende svar fra alle! Dette er fjellforum på sitt beste. Håvard: skulle gjerne blitt med opp der til helgen, men vi ble nettopp enige om å droppe tur denne helgen pga den evige avveiningen kjøretid vs. mulighet for minst en tur i behagelig vær. Hesten er en topp jeg vil ta en dag med god sikt og mulighet for å stå og sikre ut på Vesttoppkandidaten uten å måtte forbanne været for mye. Er i midlertid klar for å skippe jobb 1-2 dager i forkant av neste helg. Sikkert enda bedre vær da.... Siter
Mayhassen Skrevet 4. april 2008 Skrevet 4. april 2008 Stopper du hvis jeg står langs E6'en et sted? Siter
Nils Skrevet 4. april 2008 Skrevet 4. april 2008 Man burde vel være litt obs på den skavlen der også ved Leirhøe Sør, den er støørre enn det bilde gir utrykk for! Ja, du tenker på den under der jeg har skrevet ”bregleppe”? Den skavlen er absolutt stor nok ja! Lønner seg å holde høyt oppe, oppunder steirøysa man ser over, for så å gå langt nok ned når man skal forbi bregleppa og ned i brebassenget mot Veobreahesten. Siter
Busken Skrevet 5. april 2008 Forfatter Skrevet 5. april 2008 Stopper du hvis jeg står langs E6'en et sted? Kan stoppe på RV4 og jeg hvis det er behov. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.