Gå til innhold
  • Bli medlem

Gulpeboller fra ugle


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

I går kveld i 21-tiden ruslet jeg en tur i skogen og fikk høre en merkelig, langtrukken og klagende lyd som ble gjentatt med jevne mellomrom. Jeg skjønte fort at det måtte være en ugle. Perleugle er utelukket, for jeg vet hvordan perleugler høres ut, og det er ikke slik. Jeg gikk etter lyden og før jeg visste ordet av det sto jeg nesten rett under treet der uglen åpenbart satt, selv om jeg ikke kunne se den. Jeg sto der en stund, og fuglen fortsatte å utstøte sin "nifse" lyd med jevne mellomrom. Plutselig fløy den lydløst av gårde over meg, og da fikk jeg et glimt av den. Jeg vil anslå at den var omtrent som en liten kråke i størrelse, med temmelig brede, butte vinger. Spurveugle er altså utelukket. Virker det som en kattugle, dette her?

I dag var jeg i området igjen og fant noen gulpeboller under treklyngen hvor fuglen hadde sittet. I halvmørket var jeg først redd jeg hadde tatt med meg hjem gammel hundebæsj, men i disse klumpene var det både pelsrester i massevis, bittesmå knokler og små musekranier. Legger ved et par (dårlige) bilder av gulpebollene. Kattugle??

Må nevne at jeg også så en nydød mus i snøen like ved. Når jeg tenker tilbake har jeg sett påfallende mange døde mus i området også tidligere. Men disse, i alle fall ikke den jeg så i dag, har ikke vært spesielt maltrakterte. Hvorfor tar uglen livet av mus og slenger dem fra seg uten å spise på dem?

post-436-133474521335_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke alle lydene på den websiden der er like gode. Kattugle-lyden er imidlertid ikke helt ulik den lyden jeg hørte oppe i skogen her, så jeg tror det må ha vært kattugle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har jo allerede fått svar fra selveste "Kattugla" jo!

Så da kan du jo bare høre med ham om han var der akkurat da..? :oops:

(eller kanskje hun)

Bekrivelsen høres ut som kattugle.

At du finner døde mus i omegn (og bare der?) kan tyde på pardannelse,

der makene kan bringe offer til hverandre som en del av kurtisen,

fangst som da primært ikke er ment som mat, men som et symbol/bevis på at maken

er beskikket og verdt å hekke sammen med.

(omtrent som når du kjøper en blomsterbukett altså... :wink:)

Slik "sløsing" er da vanligst i gode gnagerår, noe som jo var tilfellet i høst,

en bestand som da tydeligvis ikke har kollapset ennå. Lover bra for rovfuglhekkingene i vår det. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh..jeg gikk og ventet på at forumets store fugleekspert skulle svare! :)

Da slår vi fast at det var en kattugle. Det er ikke langt unna der jeg bor, dette her, så jeg kommer nok til å gå opp der og kikke etter den (dem?) flere ganger. Lokkelydene deres derimot blir det vel slutt på snart, etterhvert som vi kommer lenger ut i våren. Artig det du sa om mus som "gave" til maken! Jeg har sett lignende hos ulike sjøfugler på naturprogrammer på TV, men var usikker på hvor vanlig dette var i fugleverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hehe, du har jo allerede fått svar fra selveste "Kattugla" jo!

Så da kan du jo bare høre med ham om han var der akkurat da..? :roll:

(eller kanskje hun)

Ja, det kunne godt vært meg, er stort sett på farten hver kveld jeg, ...men mest i Bymarka :wink:

Ellers så var det mye interessant å høre om slekta :wink: på Friluftsmagasinet (på radioen) i går. Bl.a. at det er hainnene det er mest lyd i. Roar Solheim, eller hva det var han heter han fugleeksperten, prøvde å lokke på ugle-hannen med ei leirugle, og da fikk han faktisk svar. Hannen ble provosert av det den trodde var en inntrenger, - og kom flygende for å sjekke hvem det var som ville ta dama fra han.

Solheim sa også at ungene vanligvis forlater reiret omkring midten av mai.

Ellers så var jeg og sjekket mi egen kasse for noen dager siden, og da fløy det faktisk ut ei ugle (kattugle), ...var forsiktig, kikka ikke inn, stod bare under treet og knakka forsiktig på utsiden av kassa. Syntes også tydelig at jeg hørte ungepip fra kassa, – i begynnelsen av april, det må være ganske tidlig?

Det hadde forresten vært arti å prøve å lokke på uglehannen en gang, kunne tatt med seg en CD-spiller ut i marka og spilt av noen strofer med ugle-lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roar Solheim, eller hva det var han heter han fugleeksperten...

Ellers så var jeg og sjekket mi egen kasse for noen dager siden, og da fløy det faktisk ut ei ugle (kattugle), ...var forsiktig, kikka ikke inn, stod bare under treet og knakka forsiktig på utsiden av kassa. Syntes også tydelig at jeg hørte ungepip fra kassa, – i begynnelsen av april, det må være ganske tidlig?

Roar Solheim er korrekt. Han er Hamarsing, og vi har frekventert det samme fuglemiljøet i mange år.

Nå er han vel konservator på Agder Museum, mener jeg...

Ellers er midt mars nær det tidligste eggleggingstidspunktet for kattugle.

Normalt legges første egg i første uka av april.

Med rugetid 28-30 døgn er det jo da teoretisk mulig at ungene kunne være klekt når du var der, men det er i så fall uvanlig tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.